دولت به دنبال فعال سازی تمامی ظرفیت های بازارچه های مرزی است


ساعت: 13:16
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۹
کد خبر: 1891205

وزیر کشور گفت: تلاش می کنیم تمام ظرفیت موجود را برای بازارچه های مرزی فعال کنیم زیرا دولت بر فعالیت آنها تاکید دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ احمد وحیدی وزیر کشور صبح امروز (چهارشنبه 8 مردادماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه که در آستانه هفته دولت برگزار شد به سوالی پاسخ داد. با توجه بازارها مرز با اشاره وی گفت: این موضوع به دلیل تعامل اقتصادی با کشورهای همسایه، ظرفیت مهم آن برای معیشت مردم مناطق مرزی و حمایت از امنیت در این مناطق حائز اهمیت است. بازارها مرز و تقریباً همه چیز را باز و فعال کنید بازارها مرزها امروز فعال هستند. تنها فعالیت در بازار مرزی کوهک او به دلیل مشکلات با افغانستان مردد است.

وی تصریح کرد: در برخی موارد بازارچه های مرزی با توجه به میل طرف مقابل دارای محدودیت هستند و می توانند موقتاً غیرفعال شوند. البته ما به دنبال گفت و گو و تعامل با طرف های مقابل هستیم چرا که این مسائل با گفت وگو قابل حل است.


وحیدی وی گفت: تلاش می کنیم از همه ظرفیت های موجود استفاده کنیم بازارها مرز را فعال کنید چون دولت بر فعال تاکید دارد بودن آنها هستند.

وزیر کشور در پاسخ به سوالی با توجه شرایط زغال اخته گفت: در موضوع زغال اخته یک آیین نامه خوب و دقیق با کمک وزارتخانه های مربوطه تدوین شده است ولی برای این مصوبه به یک یا دو مجوز نیاز داریم بر اساس قوانین موجود، برخی محدودیت ها به بعهده گرفتن وجود داشتند ولی قرار شد این مجوزها صادر شود.

او با اشاره برای اهداف شناسایی کولبران کشور و صدور کارت برای آنها ادامه داد: بر اساس این آیین نامه ها مواردی هستند که ذکر شده است کولبر آنها که به عنوان خرده فروشی شناخته می شوند، برای واردات و صادرات کالا از مرزها در محدوده مشخصی کار می کنند. این سطح مبادله کالا توسط وزارت سکوت پیدا شد برای کار سوئی من ندارم

وحیدی تاکید کرد: به دنبال مشوق و تخفیف گمرکی برای آنها هستیم تا مشکل گمرکی نداشته باشند. دولت برای ساماندهی این موضوع دستور کار دارد، از جمله آنچه در سواحل جنوبی و آنچه در مرزهای شمالی می گذرد.

وزیر کشور در پاسخ به سوالی با توجه در لایحه جامع انتخابات آمده است: دولت قبل در موضوع انتخابات لایحه ای داشت و مجلس نیز برای آن برنامه ارائه کرد. یک ساختمان بر اساس بررسی های صورت گرفته، لایحه دولت نیازمند نکات تکمیلی و میک ساختمان دغدغه ما در این زمینه سیاست های کلی انتخاباتی است که این لایحه باید به آن پاسخ دهد. این مشکلات چندین سال است که وجود دارد، بنابراین یکی از مشکلات جدی ما تهیه این لایحه است.

وی با تاکید بر اینکه این لایحه جامع شامل هر سه نوع انتخابات است، گفت: تلاش ما داریم می رویم او باید هر سه انتخابات – رئیس جمهور، مجلس و خبرگان را در این لایحه تعریف کند.

وحیدی افزود: البته به دلیل انتخابات مجلس خبرگان این امکان وجود دارد بر اساس قانون اساسي مسئول مجلس خبرگان باید در این لایحه ضعیف باشد ولی به پسندیدن به طور کلی، در این لایحه ما هر سه گزینه را پوشش می دهیم، بنابراین با پیچیدگی خاصی صورت ما قادریم سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه انتخابات را اجرا کنیم.

وزیر کشور گفت: امیدوارم بتوانیم به سرعت تهیه لایحه جامع انتخابات؛ البته این لایحه در نهایت به کمیسیون های دولتی می رود تا پس از تصویب در هیئت دولت به مجلس ارسال شود. این موضوع یکی از اقدامات مستمر ما در رهبری سیاسی وزارت کشور است.

V با توجه یک سوال در مورد درگیری های مرزی اخیر را یادآوری می کنیم: چندین بار تیراندازی از سوی مرزبانان طالبان داشته ایم، زیرا مرزبانان طالبان از مشکلات مرزی آگاه نیستند و توجیه نشده اند. البته در همه چيز ما با ستاد طالبان تماس گرفتیم و مشکلات حل شد بجای به طور جدی نکش خوب.

وحیدی با اشاره وی با بیان اینکه موارد ذکر شده قانونی و دارای مسیر مشخص است، بیان کرد: نحوه برخورد با ابهامات مرزی مشخص است، در صورت نیاز مراجع سیاسی در سطوح بالاتر بحث می کنند و این نکات در اختیار مسئولان قرار می گیرد. طالبانی بارها به آن اشاره شده است.


تلاش ما داریم می رویم برای ایجاد حساسیت بیش از حد در مرزها نیست

وزیر کشور ادامه داد: تلاش ما داریم می رویم در مرزها حساسیت زیادی ایجاد نکنید و بارها این موضوع به مرزبانان گوشزد شده است. امیدواریم این اتفاق دیگر تکرار نشود ولی نیروهای مرزبانی ما برای مدیریت و کنترل اوضاع در مرزها حضور دارند.

او به یک سوال پاسخ داد با توجه در موضع گیری گروه های سیاسی در قبال حوادث اخیر آمده است: گروه هایی که می خواهند در صحنه سیاسی کشور فعالیت کنند باید در چارچوبی که در قانون اساسی آن ها مشخص شده است فعالیت کنند. در این اساسنامه، حفظ پایبندی به ارزش های نظام و ارزش های جمهوری اسلامی موضوع مهمی است.

وحیدی تاکید کرد: کمتر گروهی هستند که این ارزش ها را رعایت نکنند. طبیعی گروه است سیاستمدارانی که می خواهند در درون نظام حرکت کنند باید در این گونه موارد مواضع خود را روشن کنند تا مشخص شود که اساس آنها ماندن در چارچوب جمهوری اسلامی است.

وزیر کشور گفت: البته اکثر گروه های سیاسی به این شکل عمل می کنند. ولی گروهی که ناخواسته یا با تهمت بیگانگان اظهارات دشمن را می‌زنند، باید مراقب باشند حتی با سکوت اسرائیل و آمریکا را همراهی نکنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تعیین خطوط مرزی گفت: ستاد کل نیروهای مسلح موظف است طرح کامل انسداد مرز را تهیه کند. برخی از ابهاماتی که ممکن است از دیگران ناشی شود لبه، پایان اگر مرز دولتی وجود داشته باشد، ردیابی می شود.


وحیدی وی گفت: گاهی اوقات خط مرز می تواند از دیوار و در همه جا باشد لازم نیست حصار مرزی باید در گذرگاه مرزی باشد. برخی معتقدند که این دیوار به عنوان ساخته شده است مرز اعتقاد بر این است که این خطاها نیستند قابل قبول خوب. ولی با این حال، در صورت لزوم در برنامه برای مسدود کردن مرز دوباره این سوال در نظر گرفته شده جا داده خواهد شد

وزیر کشور در پاسخ به سوالی درباره در نظر گرفتن محل برگزاری جلسات صنفی وی گفت: جلسات صنفی که برای بیان مطالبات مختلف برگزار می شود باید همراه باشد دریافت می کنم مجوز داشته باشد. در حالی که الزامات طبیعی طبقات صورت مشکل ما نیستیم. مشکل زمانی است که برخی افراد قصد موج سواری و سوء استفاده از اجتماعات.

او با اشاره وی تصریح کرد: گاهی چند نفر برای تغییر جهت و مطالبات اعتراضی در صف تجمع کنندگان ایستاده اند. گردهمایی ها باعث کندی شود ترافیک و مشکلاتی را برای مردم ایجاد می کند. این درخواست ها منطقی است بعهده گرفتن اجازه دهید بیان شود تا مردم دیگر در این مسائل شرکت نکنند.

وحیدی با بیان اینکه هنوز به صورت جدی وارد بحث آماده سازی محل تجمع نشده ایم، گفت: باید دید در چه شرایطی این امکان وجود دارد. مکان باید به نحو در نظر بگیرید که او از هر جهت این نیاز را برآورده می کند. همچنین در شهرهای بزرگی مانند تهران ممکن است دو یا سه مکان برای این مشکل در نظر گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید