«بی توجهی» به مسیرهای تجاری شرق کشور/خراسان جنوبی بدون ظرفیت استثنایی بازارچه های مرزی

ساعت: 14:23
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۱۳
کد خبر: 1781500

بازگشایی بازارها در امتداد مرزهای شرقی، شاید زمانی دیگر.

متأسفانه سال ها پیش بازارچه های مرزی خراسان جنوبی توسط افغانستان به صورت یکجانبه بسته شده بود و تاخیر در بازگشایی مسئولان، امکان تبادل این مرزها را برای سال ها از بین برده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش اورست، خراسان جنوبی با 331 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارای چهار بازارچه مرزی ماهیرود، یزدان، دوکوهانه و گلورد است و از این نظر شرایط مناسبی برای مبادلات تجاری و اقتصادی وجود دارد که این گذرگاه‌های مرزی می‌توانند یکی باشند. از محورهای اصلی توسعه این استان است. متأسفانه سه بازارچه گلورد، دوکوهانه و یزدان از اواخر سال 2014 توسط افغانستان به طور یکجانبه بسته شده است و تاخیر در بازگشایی مقامات امکان تبادل این مرزها را برای سالیان متمادی از بین برده است. در حالی که هر یک از این بازارچه های مرزی نقش بسیار مهمی در صادرات کالا از ایران به افغانستان دارند و در کنار این صادرات باعث رونق کسب و کار و درآمد مرزنشینان شد.

در حال حاضر از این چهار بازارچه فقط بازارچه مرزی ماهیرود به طور کامل فعال است و سه بازارچه دیگر استان یا بسیار محدود فعالیت دارند و یا کاملا تعطیل هستند.

البته اهمیت بازارچه های مرزی در ارزیابی رشد اقتصادی استان بر هیچکس پوشیده نیست اما همانطور که گفته شد خراسان جنوبی سال هاست از این ظرفیت ویژه محروم بوده است.

فرصت های مرزی برای بهره برداری اقتصادی و تجارت

آیت الله رئیسی رئیس جمهور نیز در سفر ۱۶ شهریور به خراسان جنوبی بر این موضوع تاکید کرد و گفت: مرز تهدید نیست بلکه فرصت است و یکی از فرصت ها مرزنشینی، بهره برداری اقتصادی و تبادل مرزی ساکنان جمهوری اسلامی است. ایران با کشور «این همسایه است.

وی افزود: در سایر استان ها نیز گفته ایم که فعال سازی بازارچه های مرزی می تواند به گسترش صادرات و توسعه آنها منجر شود که این امر مبارکی است و همچنین موجب تنظیم وضعیت اقتصادی مرزنشینان می شود و می تواند به امنیت مرزها کمک کند.

رئیس جمهور گفت: فعال سازی بازارچه های مرزی کار بسیار مهمی است که در سفر قبلی به خراسان جنوبی بر آن تاکید داشتیم که موضوع بازارچه ها را پیگیری کنند و مسئولان نیز اقداماتی انجام دادند که در این سفر بر آن تاکید خواهد شد. همچنین بازدید کنید.”

مسئولان خراسان جنوبی بارها بازارچه های مرزی استان را پررنگ کرده و قول هایی داده اند. در همین راستا استاندار خراسان جنوبی 17 شهریور امسال و در برنامه زنده گفتمان هفته تاکید کرد که گلورد، یزدان و دوکوهانه چند سالی است که به دلیل اختلاف نظر افغانستان غیرفعال شده و در تلاش هستیم این تقاطع ها را باز کنیم. زیرساخت ها در هر سه گذرگاه آماده است و نواقص برطرف شده و تلاش می شود تا پایان تابستان هر سه گذرگاه بازگشایی شود.

هر چهار گذرگاه مرزی باز است

ملانوری همچنین در جلسه شورای تبادلات مرزی استان خراسان جنوبی در 15 مهرماه امسال گفت: اخیراً گردنه رسمی یزدان در شهرستان زیرکوه را به صورت خرده فروشی فعال کرده و روز به روز در حال توسعه آن هستیم.

وی افزود: در بازارچه های دوکوهی در نبندان و گلورد کمبودها را از نظر زیرساختی و مسائل اداری برطرف کرده ایم و آموزش های لازم را داریم. بنابراین به نظر ما هر چهار گذرگاه مرزی باز است و منعی برای کار در آنها وجود ندارد.

اگرچه وعده استاندار مبنی بر گسترش فعالیت های تجاری در بازار یزدان و بازگشایی بازار دوکوهانه و گلورده تا پایان تابستان امسال محقق نشد اما وی قول بازگشایی این بازارچه ها را داد.

0f71fa58 a087 4e8b 94d6 5d8c27f7c18c خبر خاکستری

وعده بازگشایی بازار دوکوهانه و گلرده

ملانوری با بیان اینکه در حال حاضر مرز یزدان به صورت خرده فروشی فعال است، تاکید کرد: روزانه 8 تا 10 کامیون کالا از مرز یزدان تردد می کنند و وضعیت تردد کامیون ها نشان می دهد که شرایط در حال تغییر است.

وی تاکید کرد: با پیگیری های انجام شده طی یک تا دو هفته آینده مبادلات خرده فروشی در رشته کوه نبندان آغاز می شود.

به گفته وی، در نتیجه رایزنی‌ها و نشست‌های تاجران ما با کشور افغانستان، تا یک ماه آینده شاهد فعالیت در پاسگاه مرزی میل ۷۳ یا همان گلورده خواهیم بود.

استاندار خراسان جنوبی گفت: پیگیری ها و تلاش های صورت گرفته در چهار گذرگاه مرزی ماهیرود، یزدان، دوکوهانه و گلورده در خراسان جنوبی باعث ایجاد امکانات، نیروی انسانی، ساماندهی اداری و زیرساخت های خوبی شده است.

ملانوری افزود: از مجموع چهار گذرگاه مرزی خراسان جنوبی تا دو سه ماه پیش، فقط مرز ماهیرود در سربیشه فعال بود و گذرگاه مرزی یزدان و گلورده دو خطه غیرفعال بود.دولت افغانستان از بازگشایی خودداری کرد. بازارها

وی گفت: اخیرا با توجه به وضعیت افغانستان علاوه بر اینکه بازار ماهیرود تعطیل نشد و ادامه داشت، ابتدا گذرگاه مرزی یزدان در شهرستان زیرکوه را به صورت خرده فروشی فعال کردیم.

ملانوری افزود: همچنین آماده بازگشایی دو گذرگاه مرزی گلورده درمیان و دوکوهانه در نبندان هستیم و در قالب تفاهم تجار خود با تجار افغانستانی و هماهنگی از افغانستان، امیدواریم به زودی آزاد شوند. احتمال بازگشایی گلورده در شهرستان درمیان بیشتر و زودتر است.

وی گفت: آماده بازگشایی بازار در دو کوه هستیم اما زیرساخت های افغانستان آماده نیست.

بازارچه های مرزی امکانات کامل ندارند

نجفی یکی از کسبه بازارچه های مرزی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار حاورستان گفت: زیرساخت های بازار یزدان به اندازه تجهیزات گمرکی قبل از تعطیلی آماده بود، اما بازارچه های گلورد (میل 73) و دوکوهانه چنین امکاناتی ندارند و مشکلاتی وجود دارد. آنها هنوز چیزی برای تجارت با افغانستان دارند.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون خرده فروشی در بازار یزدان موجود است، گفت: متأسفانه به دلیل حوادث افغانستان، نتوانستیم فردی را پیدا کنیم که با آنها همکاری کند تا ببینیم آیا تاجران افغان می توانند تجارت کنند. آیا می توانند وارد بازار شوند یا خیر؟

نجفی گفت: با توجه به اینکه افغانستان مصرف کننده است. نه تولیدکننده، صادرات از ایران برگ برنده است. اگر این کشور فعلاً تجارت در این بازارها را متوقف کند، اما در نهایت رهبری را بر عهده بگیرد، زیرا زمانی که انبارهای آنها تمام شود و نیاز داشته باشند، خواهند بود. به عنوان مثال یکی از مهمترین نیازهای این کشور سوخت و سیمان است که باید تامین کند. اما اکنون وقایع در آن کشور سرمایه تاجران افغان را در شرکت های ایرانی مسدود کرده است، زیرا به دلیل درگیری بین دولت و طالبان، این تاجران از خسارت به کالاها و ضرر و زیان می ترسند، اما در نهایت هر اتفاقی بیفتد. کالاهای خریداری شده توسط آنها را انتقال دهید.

d4037a6e a2f3 4d54 8d9d bf9a9efe36d2 خبر خاکستری

در دوکوهانه خبری نیست

وی با اشاره به تبلیغات رسانه ای مسئولان مبنی بر افتتاح بازارچه های مرزی، افزود: از سوی دیگر اگر روزانه یکی از 400 تا 500 کانتینر سوخت صادراتی بازار ماهیرود از بازارچه دوکوهی صادر شود، این بازارچه صادر می شود. به تدریج به رونق بازخواهد گشت، زیرا اکنون در این شرایط، سوخت یکی از بهترین نیازهای مهم کشورهاست. افغانی است.

این تاجر بیان کرد: یکی از خواسته های منطقی کسبه که از مسئولان استانی هم خواستیم این بود که کالاهای صادراتی هر شهرستان از بازارچه مرزی همان شهرستان صادر شود تا بازارچه ها رونق بیشتری داشته باشند. به عنوان مثال سیمان قاین باید از بازارچه مرزی یزدان و سیمان باقران از بازارچه مرزی گلورده صادر شود. در شهرستان نبندان که کالای صادراتی وجود ندارد اما برخی از کالاها و محصولاتی که توسط بندرعباس و چابهار بارگیری می شوند و از نهبندان برای صادرات از طریق بازار ماهیرود (میل 78) عبور می کنند به جای صادرات توسط بازار دوکوهانه قابل صادرات هستند. ماهیرد . بودن.

مسئولان از حرف ها و شعارها راضی هستند

نجفی گفت: انجام این کار حتی حداقل با حضور تجار در بازارچه ها موجب رونق اقتصادی در شهرها و بازارچه های مرزی و همچنین کاهش هزینه های حمل و نقل می شود. از سوی دیگر این موضوع تاثیر چندانی در روند اقتصادی و تجاری بازار ماهیرود نخواهد داشت چرا که روزانه حدود 700 تا 800 کامیون از این بازارچه مرزی تردد می کنند.

وی افزود: در حالی که در سه ماه گذشته بارها این موضوع را از مسئولان مطالبه کرده ایم اما متاسفانه به نتیجه نرسیده ایم. به جرأت می گویم مسئولان استان هیچ دلسوزی با بازاریان ندارند و به همین دلیل همکاری نمی کنند و به حرف و شعار بسنده می کنند.

وعده های غیر صادقانه!؟

بر اساس این؛ این در حالی است که استاندار خراسان جنوبی برای دومین بار برای بازگشایی بازارچه های مرزی استان زمان تعیین کرده است که این بار ممکن است این وعده محقق نشود. در واقع با توجه به اینکه بازارچه های مرزی این ولایت از سوی افغانستان بسته شده و تاکنون دلی برای بازگشایی آن ها نبوده، می توان این وعده ها را به وعده های غیرواقعی تعبیر کرد. از سوی دیگر، هرچند وعده هایی برای بازگشایی بازارچه های مرزی این ولایت داده شده است، اما وضعیت افغانستان کاملاً ناپایدار و غیر قابل اعتماد است. زیرا اکنون ناآرامی های دیگری از سوی داعش در این کشور وجود دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید