ایرادات اساسی در ارزشیابی معلمان چیست؟

ایرادات اساسی در ارزشیابی معلمان چیست؟
مهرداد ویس کرمی در خصوص مشکلات قانون ارزشیابی معلمان گفت: یکی از مشکلات قانون ارزشیابی این است که زمان تعیین شده برای اجرای قانون با تعداد زیاد معلمان و حجم کار زیاد همخوانی ندارد.

وی افزود: دومین ایراد قانون رتبه بندی باز ماندن دست دولت در تدوین آیین نامه است که مشکلاتی را در اجرای رتبه بندی ایجاد کرد که دلیل فشار زیاد بر سرعت غیرمجاز بود تا اینکه تصویب قانون در کمیسیون و مجمع قرار گرفت.

عضوکمیسیون آموزش و تحقیقات شورای اسلامی در رابطه با انتظارات مجلس از حقوق فرهنگیان اظهار داشت: انتظار ما این است که مدارک بارگذاری شده به صورت عینی تایید شود و شاخص هایی که قابل سنجش نیست و باعث اعمال سلیقه در امتیازدهی می شود اصلاح شود. همچنین شاخص ها باید به مواردی باشد که قابل بررسی باشد و امکان جعل اسناد وجود نداشته باشد.

ویس کرمی با تاکید بر اینکه باید فرصت کافی برای اعتراض داده شود و اعتراضات به دقت بررسی شود، ادامه داد: یکی دیگر از انتظارات ما این است که آیین نامه مطابق با تجربیات اخیر اصلاح شود و به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شود و تقویت شود و توجیه کافی داشته باشد. باید از مجاری مختلف در اختیار معلمان محترم قرار گیرد و مقررات در نهایت منجر به افزایش کیفیت آموزشی و شأن اجتماعی معلمان شود و نتیجه زحمات معلمان عزیز ملموس باشد.

رتبه بندی معلمان باید عادلانه انجام شود
علی اکبر بسطامی ضمن تشکر از جسارت وزیر سابق آموزش و پرورش برای اجرای رتبه بندی گفت: جامعه معلمان به نحوه اجرای رتبه بندی اعتراض دارند و باید راه درست اجرای رتبه بندی بر اساس انصاف بررسی شود.

عضوکمیسیون اجتماعی مجلس درباره چالش های موجود این طرح گفت: فرهنگیان در سراسر کشور به نحوه مدرک تحصیلی، درجه دو، سنوات خدمت و مسئولیت هایی که داشتند اعتراض داشتند که شامل آن نمی شد. در رتبه بندی، محاسبه شد.

نماینده مردم ایلام، ایوان، چرداول، مهران، ملکشاهی و سیروان ادامه داد: ما به این موارد و چالش ها برای رتبه بندی اشاره کرده ایم و معتقدیم با بازنگری این قانون به صورت عادلانه در سطح کشور اجرا می شود و خیر. حقوق فرد ضایع خواهد شد .

انصاف در رتبه بندی معلمان رعایت نمی شود/ بسیاری از معلمان مجبور به شغل دوم هستند
یکی از معلمان دوره متوسطه که مایل بود از مشکلات معلمان و معدل ها ناشناس بماند، گفت: وضعیت معلمان در کشورهای دیگر بسیار بهتر از وضعیت این قشر تحصیل کرده در کشور ما است، در حالی که در اینجا این تصور را داریم که معلمان از خود اختصاص می دهند. بیشتر چند ساعت کار دیگر ساعات فعالیت معلمان کلاس بسیار مفید است و معلمان در طول یک ساعت و نیم تدریس کلاس از تمام وقت خود استفاده می کنند.

وی با اشاره به اینکه همه کار معلم به ساعات حضور در مدرسه خلاصه نمی شود، ادامه داد: معلمان زمان زیادی را در خانه صرف برنامه ریزی دروس، ایجاد سوال و تصحیح برگه های امتحانی می کنند و در ساعاتی که هستند کارشان ادامه دارد. در عین حال تعداد زیادی از آنها به دلیل مشکلات معیشتی مجبور به کار در بعدازظهر هستند.

این معلم با بیان اینکه معلمان بیشترین تعداد کارکنان دولت را تشکیل می دهند اما کمترین حقوق و مزایا را دارند، تصریح کرد: معمولا حقوق معلمان بین 10 تا 13 میلیون تومان است و در بهترین شرایط و با بالاترین تجربه و صلاحیت تحصیلی هستند. 14 میلیون تومان متوجه می شوند که هزینه های زندگی با این حقوق ها تامین نمی شود.

وی در خصوص رتبه بندی اساتید افزود: به ما وعده رتبه داده بودند و قرار بود 80 درصد حقوق یک استاد دانشگاه را دریافت کنیم، آیا دانشگاهی با کمترین سابقه 10 میلیون تومان می گیرد؟ در سبکی که برای رتبه بندی و نوع آموزش در نظر گرفته می شود، عدالت رعایت نمی شود و شاهد این موضوع عجیب هستیم که معلمی با 30 سال سابقه خدمت، رتبه یا رتبه اول را ندارد.

رتبه بندی معلمان تا پایان این ماه انجام می شود
گفتنی است رضامراد صحرایی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: تا پایان اردیبهشت ماه کل رتبه بندی تکمیل می شود. اولویت اول ما تکمیل رتبه و سپس رسیدگی به ایرادات است.

وی با بیان اینکه اولویت بعدی تغییر قوانین رتبه بندی بود، گفت: طبق قانون هر سال در شهریور ماه رتبه بندی خواهیم داشت.

دیدگاهتان را بنویسید