ایرادات هیأت امنا به تصمیم ارزشیابی معلمان چیست؟

ایرادات هیأت امنا به تصمیم ارزشیابی معلمان چیست؟

رتبه بندی معلمان از اوایل دهه 90 مطرح شد و پس از یک دهه تاخیر و حتی اجرای بخش هایی از قانون مدیریت خدمات کشوری به نام رتبه بندی معلمان، این لایحه در روزهای پایانی دولت دوازدهم به مجلس فرستاده شد و به تصویب مجلس رسید. برای نظر شورای نگهبان فرستاده شد.

هیأت امنا دیروز لایحه رتبه بندی معلمان را برای رفع برخی مسائل و ابهامات به مجلس فرستاد.

مهرداد ویس کرمی، عضو کمیسیون آموزش و پژوهش مجلس در گفت وگو با تسنیم، اظهار داشت: اعضای هیات امنا و دولت، اشتباهات را اصلاح می کنند.

وی افزود: مشکل اصلی ایراد اصل 75 و بار مالی است که باید هنگام نوشتن نکات این قانون بین مجلس و دولت توافق شود.

ماده ۷ قانون رتبه‌بندی معلمان که در جلسه علنی مجلس حذف شد، می‌گوید: تقسیم رتبه‌های پنج‌گانه به‌گونه‌ای است که با اعمال نظام رتبه‌بندی معلمان و احراز شرایط مندرج در ماده ۱۱ قانون رتبه‌بندی معلمان، رتبه‌بندی معلمان به‌گونه‌ای انجام می‌شود. (4) این قانون حداقل سی درصد (30%) معلمان شرکت کننده در تربیت معلم در هر استان حداقل سی درصد (30%) در رتبه مربی مربی حداکثر بیست درصد (20%). 20 درصد در رتبه دستیار، حداکثر ده درصد (10 درصد) در رتبه دستیار و حداکثر ده درصد (10 درصد) برای کسب رتبه معلمی.

مشکلاتی که هیات امنا با تصویب مجلس برای رتبه بندی معلمان پذیرفته است به شرح زیر است:

1. در تبصره ماده 2 اهمیت معیارهای هنر. (42) قانون مدیریت خدمات کشوری دارای ابهام است، پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

ماده 4:

2.1. در خصوص اولویت بندی این شاخص ها در اعمال نظام رتبه بندی، ابهام دارد، پس از رفع ابهام، نظر داده خواهد شد.

2.2. مشخص نیست سنوات آموزش در مراکز تربیت معلم مبنای امتیازدهی در مرحله رتبه بندی خواهد بود یا خیر، پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

2.3. همانطور که در یادداشت منظور از اصطلاح «هنوز معلم هستند» به معنای تجربه و اشتغال به عنوان معلم است، اگرچه افرادی که سمت معلمی ذکر شده است، اگرچه مستقیماً به عنوان معلم مشغول به کار نیستند، ابهام دارند، بنابراین ابهام خواهد بود. نظر داد .

با توجه به اینکه تغییرات در این لایحه موجب افزایش بار مالی اجرای مصوبه می شود، اصل 5 را مغایر اصل 75 قانون اساسی دانسته اند.

4. در ماده 6:

4.1. اعمال نظام طبقه بندی در شرایطی که منجر به افزایش بیش از مبلغ مندرج در لایحه شود (25 درصد افزایش نسبت به میانگین حقوق و فوق العاده مستمر موضوع قانون مدیریت خدمات کشوری) برخلاف ماده 75 تلقی می شود. قانون اساسی

4.2. در بند 2، تعیین حداقل درآمد مشمولان بر اساس درصدی از کل حقوق و فوق العاده های اساتید معین دانشگاه تهران مغایر بند 10 اصل سوم قانون اساسی تشخیص داده شد.

4.3. تبصره 3 ابهام دارد، زیرا مشخص نیست اگر پس از اعمال نظام رتبه بندی، منابع مالی مورد نیاز برای پرداخت قبل از 31 شهریور 1400 قبل از مبلغ مذکور باشد، چگونه انجام می شود. نظرات پس از رفع ابهام منتشر خواهد شد.

4.4. تطبیق اعمال مصوبه در سالهای بعد بر پیش بینی بودجه سنواتی با بند 10 اصل سوم قانون اساسی مغایرت دارد.

5. در ماده 7:

5.1. درخواست هیئت برای تعیین نحوه تشکیل کمیسیون های حسابرسی و همچنین شرایط تعلیق و تخفیف آیین نامه مذکور مغایر اصل 85 قانون اساسی تلقی شد.

5.2. حضور دو تن از اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در روند تدوین این طرح در هاله ای از ابهام است چرا که در تهیه آیین نامه مشارکت خواهند داشت و یا صرفاً این روند را کنترل خواهند کرد، پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد. حذف شده.

توجه داشته باشید:

در بندهای 1-3 ماده 2 عبارت «ارزش‌های اسلامی» به عبارت «ارزش‌های اسلامی و انقلاب اسلامی» اصلاح می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید