جزئیات «ایرادات هیئت امنا به لایحه رتبه بندی معلمان».

جزئیات «ایرادات هیئت امنا به لایحه رتبه بندی معلمان».

در نامه ارسالی شورای نگهبان به مجلس آمده است:

لایحه قانون رتبه بندی معلمان مصوب جلسه بیست و چهارم خطر سال 1393 در جلسات متعدد هیات امنا مورد بحث و بررسی قرار گرفت که به شرح زیر اعلام می گردد:

1- در تبصره ماده 2 اهمیت ضوابط هنر. (42) قانون مدیریت خدمات کشوری دارای ابهام است. پس از رفع ابهام، نظر داده خواهد شد.

2- ماده 4

1-2- در خصوص اولویت بندی بین شاخص های ذکر شده هنگام اعمال سیستم رتبه بندی ابهام دارد. پس از رفع ابهام، نظر داده خواهد شد.

2-2- مشخص نیست که آیا سنوات آموزش در مراکز تربیت معلم مبنای امتیاز در فرآیند رتبه بندی خواهد بود یا خیر. پس از رفع ابهام، نظر داده خواهد شد.

2-3- زیرا در تبصره معنای عبارت «هنوز معلم هستند» به معنای تجربه و اشتغال به عنوان معلم است یا اینکه افرادی که سمت معلمی آنها ذکر شده است، اگرچه مستقیماً به عنوان معلم مشغول به کار نیستند، نیز ممکن است مبهم باشد. پس از رفع ابهام، نظر داده خواهد شد.

3- با توجه به اینکه تغییرات در لایحه موجب افزایش بار مالی اجرای مصوبه می شود، ماده 5 مغایر اصل 75 قانون اساسی تلقی می شود.

4- در ماده 6

1-4- اعمال نظام طبقه بندی در شرایطی که منجر به افزایش بیش از مبلغ مندرج در لایحه شود (25 درصد افزایش نسبت به میانگین حقوق و فوق العاده مستمر مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری) مغایر با. اصل 75 قانون اساسی.

2-4- در بند 2 تعیین حداقل درآمد مشمولان بر اساس درصدی از مجموع حقوق و فوق العاده های برخی از اساتید دانشگاه تهران مغایر بند 10 اصل سوم ق.م. قانون اساسی.

3-4- در تبصره 3 مشخص نیست که اگر پس از اعمال نظام رتبه بندی، منابع مالی مورد نیاز برای پرداخت از 31 شهریور 1400 بیش از مبلغ ذکر شده باشد، چه اتفاقی خواهد افتاد. پس از رفع ابهام، نظر داده خواهد شد.

4-4- تطبیق اعمال مصوبه در سالهای بعد بر مفاد بودجه سنواتی مغایرت با بند 10 اصل سوم قانون اساسی ثابت شد.

5. در ماده 7،

1-5- درخواست تفویض اختیار برای تعیین ترکیب هیأت های حسابرسی و نیز شرایط تعلیق و کاهش رتبه به مفاد فوق، مغایر اصل 85 قانون اساسی تلقی می شود.

2-5- حضور دو نفر از اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در روند تدوین آیین نامه مبهم است زیرا در تهیه آیین نامه مشارکت خواهند داشت و یا صرفاً این روند را کنترل می کنند. پس از رفع ابهام، نظر داده خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید