رفع ایرادات هیئت امنا در تبصره 1 لایحه بودجه 1401


ساعت: 10:20
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۵
کد خبر: 1815969

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی به ایرادات تبصره 1 لایحه بودجه 1401 هیئت امنا رسیدگی کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 25 اسفندماه) گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1401 و اصلاح تبصره 1 لایحه بودجه را به منظور جلب رضایت هیات امنا تشکیل دادند.

اصلاح تبصره 1 لایحه بودجه؛ به شرح زیر است:
در بند (د) پاورقی (1) عبارت «تهدید استانهای رویشی» حذف شد.
در بند (ه) پاورقی (1) بعد از عبارت «فروخته و» عبارت «پس از واریز به حساب شرکت در خزانه داری اصلی» اضافه شد.
در بند (و) پاورقی (1) عبارت «دریافت» با عبارت «فروش» جایگزین شد.
در بند (ز) پاورقی (1) عبارت «از منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران» پس از عبارت «نفت خام» و عبارت «بر اساس برآورد حداکثر هفتاد و پنج میلیون ریالی» اضافه شد. «حذف شد و تا حدی حذف شد.) عبارت «شهرهای بالای پانصد هزار نفر» جایگزین عبارت «همه شهرها» شد.

در بند (ح) پاورقی (1) عبارت «در قالب قرارداد جدید فی مابین» پس از عبارت «پروژه های زنجیره نفت و گاز» اضافه شد.



قسمت 1 تبصره 1 در صورت تایید هیئت امنا پس از ارائه جداول محفوظ است و در صورت عدم تایید حذف می گردد.

بر اساس این مؤلفه؛ دولت از طریق شرکت ملی نفت ایران متعهد به اجرای برنامه تقویت تحقیقات دفاعی و راهبردی دفاعی بر اساس مبالغ و توزیع سازمان برنامه و بودجه کشور تا سقف چهار میلیارد و پانصد میلیون یورو و همچنین اجرای این قانون شامل پرداخت طرح های دفاعی و پیشرفت و توسعه و محرومیت زدایی با اخذ تضمین کافی از محل عرضه نفت خام و میعانات گازی صادراتی برای این افراد بر اساس قیمت روز صادراتی شرکت ملی نفت ایران و از طریق منابع دولتی و مصارف عمومی و طبق جدول 21 این قانون با وزارت دارایی کل کشور لایحه را اعمال می کند.

جزء 2 حذف شد. بر اساس این مؤلفه؛ دولت حق اجرای طرح های جدید و نیمه تمام رانش را در زمینه راه آهن راهبردی و راه های اصلی (کریدور)، توسعه سواحل مکران، ساماندهی و توسعه سواحل اروندرود، توسعه و فعال سازی پتروپلا، بزرگ دارد. ایستگاه ها و تاسیسات برق، پشتیبانی تامین تجهیزات راهبردی ناوگان هوایی و امداد و نجات، تقویت زیرساخت های ارتباطی و تاسیساتی وزارت اطلاعات، اجرای پروژه های زیرساختی جدید مناطق آزاد، توسعه تجهیزات هلال احمر و اورژانس و پزشکی قانونی. سازمان ها، پروژه های حمل و نقل آب از دریای عمان، پروژه های کاهش تنش آبی و جلوگیری از سیلاب، کنترل گرد و غبار، ایجاد و توسعه شبکه های آب و فاضلاب، مدارس مناطق مرزی، تقویت و ایجاد تاسیسات زیربنایی دانشگاه ها، تکمیل پروژه های نیمه تمام بیمارستان ها، پروژه های مسکن اما طرح های دانش بنیان ساخت، پرداخت مطالبات جانبازان و رتبه معلمان تا سقف سه میلیارد یورو باید از محل عرضه نفت خام و میعانات گازی صادراتی و بر اساس قیمت صادراتی نفت ملی ایران تسویه شود. شرکت و باید از طریق منابع و مصارف عمومی دولت و طبق جدول 22 این قانون گزارش شود.
به نسبت میزان استفاده از سازوکار این بند معادل 40 تا 40 درصد برای پرداخت سهام صندوق توسعه ملی و چهارده و نیم تا 14.5 درصد به عنوان سهم شرکت ملی نفت ایران، انتقال نفت قابل انتقال به دیگران ارائه خواهد شد.
اجرای این حکم منوط به اعمال سقف موضوع بند (ب) این تبصره نبوده و از سقف مذکور در آن بند بیشتر خواهد بود.
به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اجازه داده می شود پس از تصویب برنامه و سازمان بودجه کشور برای استفاده از یک میلیارد یورو میعانات سهمیه نفت خام، میعانات گازی با پالایش در پالایشگاه های غیردولتی که ظرفیت تولید خود را افزایش داده اند، استفاده کند. . محصولات معادل حاصل از اعمال این بند باید برای صادرات در اختیار نیروهای مسلح قرار گیرد. آئین نامه این بند به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری وزارت نفت، اقتصاد و دارایی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، نیرو و راه و شهرسازی تهیه و به تصویب هیأت وزیران می رسد. توسعه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران.

در بند (ک) پاورقی (1) عبارت «شرکت تابعه دولتی مربوطه» جایگزین عبارت «شرکت ملی صنایع پتروشیمی» می شود.

در بند (ن) پاورقی (1) این عبارت در انتهای بند اضافه شد:
ادامه تصمیمات مصوب در قانون مذکور با نظر شورا منوط به نظر مجمع عمومی خواهد بود.

در بند الحاقی (2) تبصره (1) عبارت «شرکت ملی نفت ایران و شرکت دولتی ذی ربط وزارت نفت موظفند» جایگزین عبارت «وزارت نفت موظف است» می شود.

بند 6 الحاقی قسمت 2 به منظور تجویز پرداخت سهم صندوق توسعه ملی در قالب نقل و انتقال نفت به دلیل عدم رعایت اساسنامه صندوق مغایر با بند 10 سیاست های کلی صندوق تشخیص داده شد. . برنامه ششم توسعه

بند 8 الحاقی حذف شد. طبق بند الحاقی 8؛ وزارت نفت حق دارد مجوزها و فناوری های مورد نیاز برای تولید نفت، گاز و پتروشیمی های پایین دستی را خریداری و با انعقاد قرارداد با مؤسسات تحقیقاتی یا دانشگاه های داخلی و همچنین شرکت های خارجی که سرمایه گذاران کشور را تامین می کنند، تولید کند.

بند 9 الحاقی حذف شد. طبق بند الحاقی 9؛ دولت از طریق شرکت ملی نفت ایران به درخواست دستگاه های اجرایی ذیربط مبلغ نهصد هزار میلیارد ریال خالص بدهی قطعی خود به اشخاص حقیقی، حقوقی، تعاونی ها، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) بدهکار است. و قرارگاه سازندگی خاتم النبیاء (ص) بخش خصوصی ایجاد شده بر اساس قوانین تا پایان سال 1400 و همچنین اجرای تعهدات این قانون از جمله پرداخت تعهدات مربوط به پروژه های عمرانی، دفاعی و هسته ای از محل تامین نفت خام و میعانات گازی این افراد بر اساس قیمت صادراتی توسط شرکت ملی نفت ایران از طریق منابع دولتی و هزینه های عمومی و مطابق جدول شماره (22) این قانون با وزارت دارایی کل کشور تسویه و اجرا خواهد شد. کشور.

سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت نفت موظفند هر سه ماه یکبار گزارش اجرای این بند را به کمیسیون برنامه، بودجه، محاسبات و انرژی مجلس شورای اسلامی ارائه کنند.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید