ایرادات شورای نگهبان به طرح رفع موانع توسعه صنعت برق اصلاح شد.


ساعت: 12:39
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۰
کد خبر: 1902845

نمایندگان در جلسه علنی امروز ایرادات شورای نگهبان به طرح رفع موانع توسعه صنعت برق را اصلاح کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نمایندگانی در جلسه علنی امروز (چهارشنبه 29 مهرماه) ایرادات شورای نگهبان به طرح رفع موانع توسعه صنعت برق را اصلاح کردند.

بر این اساس تبصره ای به شرح زیر به ماده 3 الحاق شد:

تبصره – دستورالعمل تعیین بهای برق مصرفی مشترکان صنعتی موضوع این ماده حداکثر تا پایان فروردین ماه هر سال توسط کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارت نیرو و وزارت صنعت معدن و تجارت و عضو ناظر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بر اساس شاخص‌های «سهم درآمد حاصل از محصولات صادراتی صنایع»، «شدت انرژی صنایع مذکور» و «سهم قیمت برق در قیمت نهایی». از محصولات این صنایع» توسط وزیر نیرو تهیه و ابلاغ می شود.

همچنین ماده 4 به شرح زیر اصلاح شد:

ماده 4 – صنایع انرژی زا موضوع ماده (3) این قانون با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو موظف به نصب حداقل 9000 مگاوات نیروگاه حرارتی با راندمان 2000/00/00 هستند. حداقل پنجاه و پنج درصد (55%) و 1000 مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و پاک تا پایان سال 1404. صنایع مذکور را از منابع داخلی بسازند. در صورت عدم ساخت و ساز، تامین برق این صنایع کم برق در اولویت برنامه های مدیریت تقاضای برق وزارت نیرو خواهد بود. وزارت نیرو موظف است برای تامین برق این صنایع، کمک و انتقال برق مازاد آنها را تامین کند. برق مازاد نیروگاه های فوق را می توان در بهاباذر (بورس انرژی) و یا در قالب قرارداد دو طرفه به فروش رساند. وزارت نفت متعهد می شود سوخت مورد نیاز نیروگاه های مذکور را با هماهنگی وزارت نیرو تامین کند.

وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است فرآیند اخذ گواهینامه برچسب انرژی محصولات انرژی در تمامی صنایع را معرفی و در راستای ارتقای بهره وری انرژی بر اساس آن اقدام کند.

آیین نامه اجرایی این ماده شامل دستورالعمل نحوه تامین سوخت این نیروگاه ها ظرف مدت دو ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون به پیشنهاد وزارتخانه های نفت، نیرو و صنعت، معدن و تجارت تهیه و خواهد شد. به تصویب هیات وزیران می رسد.

تبصره 2 ماده 6 نیز اصلاح شد:

تبصره 2- هزینه برق مصرفی خانگی کمتر از الگوی مصرف ماهانه مشترکان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور و حداکثر تعرفه قابل اعمال به عنوان و قیمت برق مصرفی است. توسط واحدهای مسکونی مشمول ماده (54) مکرر قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 3/12/1366 با اصلاحات و الحاقات بعدی این بالاترین قیمتی است که دولت در فروش برق داخلی یا خارجی هر یک تعیین می کند. سال

ماده 8 اصلاح شد که به موجب آن به منظور تامین تعادل تولید و مصرف و همچنین رعایت حقوق مشترکان موجود، ارائه گواهی ظرفیت نیروگاه برای کلیه متقاضیان انشعاب خارجی (اعم از مشترکین جدید) الزامی است. و افزایش ظرفیت شعبه موجود). وزارت نیرو موظف است ظرف مدت دو ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، آیین نامه نحوه ارائه گواهی ظرفیت برای کاربردها و مناطق مختلف را تهیه و به تصویب هیأت وزیران برساند.

ماده 11 نیز حذف شده است که می گوید: «وزارت نیرو موظف است فهرستی از تأسیسات و ماشین آلات تولید برق مورد نیاز کشور را بر اساس مجوزهای صادره که در داخل کشور تولید نمی شود، سالانه ارائه کند. و یا پاسخگوی نیاز کشور نباشند، به کارگروه موضوع تبصره (1) ماده (16) ابلاغ قانون حداکثر استفاده از ظرفیت تولید و خدمات کشور و حمایت از کالای ایرانی، مصوب 15.02. .2018 و اخذ مجوز واردات مشابه ماشین آلات تولیدی. وزارت نیرو متعهد می‌شود تا ظرف دو سال از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون، حمایت‌های لازم را برای مکان‌یابی این تجهیزات خانگی ارائه کند.»

ماده 12 به شرح زیر اصلاح شد:

ماده 12 – وزارت نیرو موظف است با همکاری وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه کشور، طرح حذف تدریجی قیمت‌گذاری انرژی در طول زنجیره تولید، انتقال و توزیع برق و واگذاری کلیه یارانه‌ها را تا پایان سال اجرا کند. پایان زنجیره قبل از تحویل به مصرف کننده نهایی ظرف سه ماه از تاریخ تهیه و تصویب هیأت وزیران برای لازم الاجرا شدن این قانون. صددرصد (100%) منابع دریافتی در قالب حساب های بودجه سالانه ابتدا برای تسویه یارانه در انتهای زنجیره و سپس حمایت از طرح های بهینه سازی انرژی در صنعت برق هزینه می شود.

ماده 13 اصلاح شد که به موجب آن کلیه نهادهای موضوع ماده (29) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، برنامه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب 14/12/1395 و همچنین مستثنی از شمول قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران. ملزم به رسیدن به حد استاندارد موضوع مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان موضوع آیین نامه اجرایی ماده (33) قانون نظام مهندسی و کنترل ساخت و ساز مصوب 22/12/1374، کاهش آنها می باشد. مصرف برق ویژه حداقل بیست و پنج درصد (25%) در سال ظرف چهار سال. سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است بر اساس قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی مصوب 12/4/1389 و ماده (12) قانون، گواهی صرفه جویی قابل فروش در بازار انرژی صادر کند. در خصوص رفع موانع تولید رقابت پذیر و بهبود نظام مالی کشور ارائه گواهینامه به شرکت های خدمات انرژی واجد شرایط جهت استفاده در تامین سرمایه در گردش طرح های صرفه جویی انرژی این شرکت ها در دستگاه های اجرایی فوق. پس از گذشت دو سال از تاریخ لازم الاجرا شدن این قانون، میزان صرفه جویی انرژی محقق نشده این دستگاه ها با میانگین نرخ خرید تضمینی برق از منابع تجدیدپذیر محاسبه و درآمد حاصل از آن صرف حمایت از توسعه می شود. نیروگاه های تجدید پذیر و برق آبی.

تبصره ماده 13 به شرح زیر اصلاح شد:

تبصره – شهرداری های شهرهای بالای یک میلیون نفر و شهرهای ساحلی با خرید بیست و پنج درصد (25%) برق مورد نیاز ساختمان خود و همچنین واحدهای تابعه حق اجرای مفاد این ماده را دارند. و سازمان ها، شرکت ها، مؤسسات و تأسیسات زیرمجموعه با اجرای نرخ تضمینی خرید برق از نیروگاه های زباله سوز در شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت و شهرهای ساحلی. درآمد حاصل از اجرای این تبصره پس از کسر و واریز بهای برق مصرفی به حساب شرکت مادرتخصصی توانیر در خزانه داری کل کشور در اختیار سازمان مربوطه در وزارت کشور قرار می گیرد. . ، به طوری که پس از گردش مالی خزانه، صرف احداث و تکمیل کارخانه های زباله سوز می شود.

ماده 17- مجوز به روز رسانی مرجع مربوط به بررسی نرخ قراردادهای وزارت نیرو موضوع بند «ج» تنها ماده لایحه اصلاح تبصره (80) قانون بودجه کل کشور. سال 1356 مصوب 3/11/1358 در چارچوب سقف مصوب هيأت وزيران تفويض وزير نيرو.

تبصره ماده 18 حذف شد که به این شرح است: بالاترین مقام کلیه وزارتخانه‌ها، دستگاه‌های اجرایی، مراکز نظامی، شهرداری‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و سایر تأسیسات و ساختمان‌ها موظفند سازمان پدافند غیرعامل را با استفاده از منابع داخلی خود به رسمیت بشناسند. موارد اضطراری ژنراتور با ظرفیت کافی ایجاد کنید و علاوه بر مواقع اضطراری از این ژنراتورها برای تامین بخشی از مصرف خود و یا تامین برق شبکه در مواقع کمبود در شبکه برق کشور استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید