ایران باید برنامه ریزی 90 میلیون هکتاری حوزه آبخیز را اجرا کند


ساعت: 23:08
تاریخ انتشار: 05/09/1401
کد خبر: 1886943

احمد وحیدی وزیر کشور با اشاره به اینکه پروژه های حوضه آبریز در حفظ آب و خاک و جلوگیری از سیلاب و رواناب به شهرها و روستاها موثر است، گفت: 90 میلیون هکتار پروژه آبریز در کشور نیاز داریم که از این میزان مطالعات آبخیزداری انجام می شود. برای 18 میلیون هکتار انجام شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش راه آرمان، احمد وحیدی روز یکشنبه در سفر به رفسنجان پس از بازدید از مناطق سیل زده این شهرستان در جلسه ستاد هماهنگی و فرماندهی عملیات مقابله با بحران استانداری کرمان در استان رفسنجان، خسارات وارده به رفسنجان را بررسی کرد. ناشی از سیلاب ها به بخش های مختلف از جمله باغات کشاورزی، دام، لوازم خانگی و غیره، از این رو اجرای طرح های حوضه آبریز می تواند در جلوگیری از وقوع سیل و رواناب و کاهش خسارات ناشی از سیل موثر و ارزشمند باشد.

وی افزود: علاوه بر این، طرح های حوضه آبریز کمک زیادی به حفظ منابع آب و خاک و تغذیه آب زیرزمینی می کند. آبخیزداری باید جدی گرفته شود 90 میلیون هکتار آبخیزداری در کشور نیاز داریم که 18 میلیون هکتار آن بررسی شده است.

وحیدی بیان کرد: برای اجرای 18 میلیون هکتار پروژه آبریز در کشور بودجه و اعتباری بالغ بر 50 هزار میلیارد تومان نیاز است بنابراین اجرای طرح آبریز در کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی تصریح کرد: انتقال یک مترمکعب آب از خلیج فارس و دریای عمان به کشور بیش از 60 هزار تومان هزینه دارد و از سوی دیگر میلیاردها مترمکعب آب در سطح کشور بر اثر طغیان رودخانه ها تلف می شود و امکان آن وجود دارد. برای پر کردن سفره های زیرزمینی از طریق تقویت سفره های زیرزمینی و اجرای طرح های آبخیزداری می توان از بروز سیل و خسارات هنگفت جلوگیری کرد.

وحیدی با اشاره به سخنان شهید حاج قاسم سلیمانی مبنی بر اینکه «در تهدیدها فرصت هایی هست که در فرصت ها نیست»، تاکید کرد: تهدیدها را بسنجیم و فرصت ها را بشناسیم. استفاده از تمامی ظرفیت ها و شرکت های همراه در اجرای پروژه های حوضه آبریز.

وزیر کشور در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: در روزهای اخیر سیل در اکثر نقاط کشور رخ داده و مسئولان برای رفع مشکلات تلاش کرده اند. و این تمایل به کار یکی از ویژگی های نظام و انقلاب اسلامی است که همه با جان و دل و با احساس در صحنه حاضر می شوند. اگر ایجاد شود همه سر کار می آیند تا مشکل حل شود.

وی همچنین به سیل اخیر در رفسنجان اشاره و تصریح کرد: ابتدا باید معابر و شهر به سرعت تخلیه آب شود که با ورود انبوهی از تجهیزات از جمله دستگاه های مکنده و رسوب زدایی و باغات کشاورزی انجام خواهد شد. همچنین مشکل داشته باشید گل و لای ناشی از سیل است و باید این گل از سطح باغات پاک شود تا ریشه پسته خشک نشود.

وحیدی همچنین گفت: تعمیر و ترمیم کانال ها، اسکان اضطراری و موقت خانواده هایی که از محل سکونت خود تخلیه شده اند در دستور کار است و چندین آلونک برای اسکان موقت آماده می شود و هلال احمر نیز تمهیدات لازم را انجام خواهد داد. برای اسکان اضطراری افراد

وی بیان کرد: تاسیسات و زیرساخت های آسیب دیده سیل باید ساماندهی شود و آب، برق و گاز به سرعت وصل شود. کسانی که دام و اموالشان در اثر سیل از بین رفته است، نگران نباشند، از طریق ستاد اجرایی فرمان امام (ره) تامین می شود.

وزیر کشور گفت: خسارت باغات کشاورزی نیز توسط سازمان مدیریت بحران پوشش و پرداخت می شود.
وزیر کشور که بعدازظهر یکشنبه وارد رفسنجان شد، بازدید هوایی خود از مناطق سیل زده را از فرودگاه این شهر با استفاده از بالگرد آغاز کرد.

احمد وحیدی در بدو ورود به فرودگاه رفسنجان مورد استقبال استاندار کرمان و دیگر مسئولان محلی این شهرستان قرار گرفت.

هیچ هزینه ای ندارد. وزیر کشور در سفر به رفسنجان امروز (یکشنبه) از روستای کوتسارریز این شهرستان بازدید و از نزدیک با مردم این منطقه دیدار و گفتگو کرد.

سیل و بارندگی شدید در رفسنجان واقع در شمال غرب استان کرمان خسارات زیادی به بخش های مختلف کشاورزی، زیرساخت ها و تاسیسات این منطقه وارد کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید