آخرین وضعیت تبخیر آب در حوزه های آبخیز کشور


ساعت: 15:32
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۵
کد خبر: 1890312

بر اساس گزارش پژوهشکده آب وزارت نیرو، بررسی وضعیت تبخیر در حوزه های آبخیز کشور نشان می دهد که در هفته جاری و هفته آینده این روند برای برخی حوضه ها افزایش و برای برخی حوضه ها کاهش خواهد یافت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بر اساس گزارش پژوهشکده آب وزارت نیرو، وضعیت پتانسیل تبخیر نسبت به میانگین 5 سال گذشته به استثنای مناطق واقع در جنوب شرق کشور، در برخی از مناطق کشور پراکنده است. (به ویژه در سواحل دریای خزر) و نسبت به هفته گذشته برای مناطق شمالی افزایش یافته و در کشور افزایش و در سایر مناطق (به ویژه جنوب شرق کشور) کاهش پراکنده خواهد داشت. وضعیت پتانسیل تبخیر در هفته دوم نسبت به میانگین 5 سال گذشته برای مناطق مختلف کشور با افزایش پراکنده خواهد بود.

همچنین وضعیت پتانسیل تبخیر در هفته دوم نسبت به هفته گذشته در سایر مناطق به جز سواحل دریای خزر و برخی مناطق واقع در جنوب غرب کشور کاهش می یابد.


تفاوت میانگین هفتگی تخمین زده شده در تبخیر پتانسیل روزانه برای این هفته

بر اساس این گزارش، اختلاف پتانسیل تبخیر هفتگی حوضه آبریز دریای خزر در هفته منتهی به 7 مرداد نسبت به هفته گذشته 1.9 میلی متر بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه در پنج سال گذشته 2.1 میلی متر بوده است.

این وضعیت برای حوضه آبریز دریاچه ارومیه نسبت به هفته گذشته 0.8 میلی متر و نسبت به مدت مشابه پنج سال گذشته 1.6 میلی متر است.

تفاوت هفتگی پتانسیل تبخیر و تعرق حوضه آبریز فلات مرکزی در هفته منتهی به 28 مردادماه نسبت به هفته گذشته منهای 7 دهم میلی متر بوده و این میزان نسبت به مدت مشابه پنج سال گذشته 2 دهم میلی متر است.

این وضعیت برای حوضه آبخیز کاراکوم نسبت به هفته گذشته 0.2 میلی متر و نسبت به مدت مشابه در پنج سال گذشته 1.3 میلی متر است.

اختلاف پتانسیل تبخیر و تعرق هفتگی حوضه آبریز مرز شرقی در هفته منتهی به 28 مرداد نسبت به هفته گذشته منفی 1.8 میلی متر بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه پنج سال گذشته منفی 0.3 میلی متر بوده است.

این وضعیت برای حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان نسبت به هفته گذشته منفی ۷ دهم میلی‌متر و نسبت به مدت مشابه پنج سال گذشته منهای ۰.۱ میلی‌متر است.


تبخیر آب در حوضه ها چگونه است؟


پیش بینی میانگین اختلاف هفتگی پتانسیل تبخیر و تعرق روزانه برای هفته منتهی به 4 سپتامبر

اختلاف پتانسیل تبخیر هفتگی در حوضه آبریز دریای خزر در هفته منتهی به 13 شهریور نسبت به هفته گذشته 1.2 میلی متر و این میزان نسبت به مدت مشابه 5 سال گذشته 1.4 میلی متر است.

این وضعیت برای حوضه آبریز دریاچه ارومیه نسبت به هفته گذشته 0.2 میلی متر و نسبت به مدت مشابه پنج سال گذشته 1.1 میلی متر خواهد بود.

اختلاف پتانسیل تبخیر هفتگی حوضه آبریز فلات مرکزی در هفته منتهی به 13 شهریور نسبت به هفته گذشته منهای یک میلیمتر بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه پنج سال گذشته 12 میلیمتر بوده است.

این وضعیت برای حوضه آبریز قره قم نسبت به هفته گذشته منفی 7 دهم میلی متر و نسبت به مدت مشابه پنج سال گذشته 4 دهم میلی متر خواهد بود.

اختلاف هفتگی پتانسیل تبخیر و تعرق حوضه آبریز مرز شرقی در هفته منتهی به 4 شهریور نسبت به هفته گذشته منفی 1.5 میلی متر بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه در پنج سال گذشته سه دهم میلی متر است.

این وضعیت برای حوزه خلیج فارس و دریای عمان به گونه ای است که نسبت به هفته گذشته منفی 0.5 میلی متر و نسبت به مدت مشابه پنج سال گذشته 4 دهم میلی متر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید