ایران در جدول تورم قیمت مواد غذایی در رتبه پنجم جهان قرار دارد

ایران در جدول تورم قیمت مواد غذایی در رتبه پنجم جهان قرار دارد

آخرین گزارش بانک جهانی امنیت غذایی می گوید بسیاری از کشورهای جهان تورم دو رقمی را تجربه می کنند و کشورهای فقیر آسیب پذیرتر هستند. ایران در جدول تورم قیمت مواد غذایی در رتبه پنجم جهان قرار دارد.

گزارشی که توسط بانک جهانی در مورد امنیت غذایی جهانی منتشر شده است، با استناد به آخرین داده‌های بین فوریه تا می 2023، می‌گوید تورم قیمت مواد غذایی در سراسر جهان بالا است و وضعیت کشورهای فقیر و با درآمد متوسط ​​بدتر است. کشورهای آفریقایی، آمریکای شمالی، آمریکای لاتین، آسیای جنوبی، اروپا و آسیای مرکزی بیشترین آسیب را متحمل شده اند. تورم قیمت مواد غذایی در 161 کشوری که اطلاعات مربوط به آنها در دسترس بود، 84.5 درصد از تورم کل بیشتر شد.

بانک جهانی در توییتی جدول 10 کشور با بالاترین تورم را منتشر کرد. ونزوئلا با تورم 471 درصدی در رتبه اول و ایران با تورم 78 درصدی قیمت مواد غذایی در رتبه پنجم جهان قرار دارند.
لبنان با 350 درصد، زیمبابوه 117 درصد، آرژانتین با 115 درصد، سورینام 68 درصد، مصر 60 درصد، لائوس با 53 درصد و سیرالئون با 52 درصد دیگر کشورهای این جدول هستند.

در آوریل سال گذشته، در واکنش به بحران امنیت غذایی، بانک جهانی اعلام کرد که 30 میلیارد دلار در یک دوره 15 ماهه به پروژه هایی برای راه حل های کوتاه مدت و بلند مدت اختصاص خواهد داد. این پروژه ها برای حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، حمایت از خانواده های آسیب پذیر و سرمایه گذاری در امنیت غذایی و تغذیه پایدار طراحی شده اند.

بخش عمده ای از این حمایت ها به کشورهای آفریقایی می رسد. وام 315 میلیون دلاری برای حمایت از چاد، غنا و سیرالئون در نظر گرفته شده است تا آمادگی خود را برای ناامنی غذایی افزایش دهند و انعطاف پذیری سیستم های غذایی را بهبود بخشند.

یک پروژه 500 میلیون دلاری حمایت از امنیت غذایی و تاب آوری اضطراری همچنین تلاش های مصر را برای تضمین دسترسی مستمر به نان برای خانواده های فقیر و آسیب پذیر، کمک به تقویت تاب آوری کشور در برابر بحران های غذایی و حمایت از اصلاحاتی که به بهبود نتایج تغذیه کمک می کند، تقویت خواهد کرد.
وام 130 میلیون دلاری به تونس با هدف کاهش تأثیر جنگ در اوکراین از طریق تأمین مالی واردات گندم نرم و ارائه حمایت اضطراری برای پوشش واردات جو برای تولید لبنیات و بذر برای کشاورزان خرده پا برای فصل کاشت آینده است.

علاوه بر این، تاجیکستان 50 میلیون دلار کمک مالی برای کاهش اثرات ناامنی غذایی و تغذیه بر خانوارها و افزایش انعطاف پذیری کلی بخش کشاورزی دریافت خواهد کرد. پروژه 125 میلیون دلاری در اردن با هدف تقویت توسعه بخش کشاورزی از طریق بهبود آب و هوا انجام می شود. تاب آوری، افزایش رقابت پذیری و تضمین امنیت غذایی در میان مدت و بلند مدت.

یک پروژه 300 میلیون دلاری نیز برای بولیوی برنامه ریزی شده است که به افزایش امنیت غذایی، دسترسی به بازار و اتخاذ شیوه های کشاورزی سازگار با آب و هوا کمک می کند. پروژه 2.3 میلیارد دلاری نیز برای انعطاف پذیری سیستم غذایی برای شرق و آفریقای جنوبی برنامه ریزی شده است. ، به کشورهای این بخش از جهان کمک می کند تا تاب آوری سیستم های غذایی در منطقه و توانایی مقابله با ناامنی غذایی فزاینده را افزایش دهند. یکی از اهداف این برنامه تقویت تلاش‌های میان‌مدت و بلندمدت برای تولید کشاورزی انعطاف‌پذیر، توسعه پایدار منابع طبیعی، دسترسی گسترده به بازار و تمرکز بیشتر بر تقویت تاب‌آوری سیستم‌های غذایی در سیاست‌گذاری است.

دیدگاهتان را بنویسید