ایران در دفاع از آتش بس غزه در سازمان ملل چه گفت؟

مجمع عمومی سازمان ملل برای دومین بار از زمان آغاز جنگ غزه، قطعنامه ای را برای برقراری آتش بس فوری در نوار غزه تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری موج


مجمع عمومی ملل متحد برای دومین بار از آغاز جنگ غزه قطعنامه آتش بس فوری در نوار غزه را تصویب کرد. قطعنامه فوق پس از آمریکا برای دومین بار و علیرغم درخواست دبیرکل طبق ماده 99 منشور با اعمال حق به تصویب مجمع رسید. وتو جامعه جهانی مانع از تصویب این درخواست شد.

بیشتر بخوانید:

قطعنامه آتش بس فوری در غزه در مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد

نماینده دائم کشورمان در نیویورک پس از تصویب این قطعنامه گفت: شرایط کاملاً روشن است. یک کشور عضو، یکی از اعضای دائم شورای امنیت، با سوء استفاده از حق وتو ناعادلانه و با بی اعتنایی آشکار به خواست جامعه جهانی، تصمیم گرفت پشت رژیم جنایتکار اسرائیل بایستد و به این رژیم اجازه دهد به کشتار غیرنظامیان ادامه دهد. در غزه مخالفت آشکار آمریکا با آتش بس به معنای تجویز جنگ، خشونت و در نهایت مرگ بیشتر برای کودکان و زنان غزه است.

نماینده کشور به ما گفت: «وضعیت میدانی همه عوامل خطر نسل‌کشی و تعاریف مندرج در ماده دوم کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل‌کشی را دارد که مسئولیت آن بر عهده همه کشورهای عضو است. از وقوع آن جلوگیری کنید.» با وجود مخالفت شدید کشورهای سراسر جهان، رژیم اسرائیل با اتخاذ سیاست زمین سوخته و تخریب عمدی زیرساخت ها و ساختمان های مسکونی غزه را غیرقابل سکونت کرد. این جنایات باید با واکنش قاطع جامعه بین المللی مواجه شود.

این قطعنامه با اکثریت دو سوم و 153 رای موافق و 10 رای موافق از جمله اسرائیل و آمریکا تصویب شد. تلاش آمریکا و کشورهای غربی برای تغییر قطعنامه و معرفی حماس به عنوان یک گروه تروریستی برای دومین بار با مقاومت کشورهای عضو و عدم جمع آوری آرای لازم شکست خورد.

جمهوری اسلامی همزمان با تصمیم کشورهای اسلامی و عربی و ثبت مجدد ملاحظات خود در خصوص نحوه کار در مسئله فلسطین و به رسمیت شناختن اسرائیل، به قطعنامه مذکور رای مثبت داد.


آیا این خبر مفید بود؟