ایران و تاجیکستان بر تقویت روابط اقتصادی تاکید دارند


ساعت: 14:04
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۹
کد خبر: 1919038

رئیس مرکز مطالعات راهبردی ریاست جمهوری بر تقویت روابط اقتصادی و رفع چالش های موجود و استفاده از ظرفیت عظیم نیروهای فنی و مهندسی جمهوری اسلامی ایران در پروژه های فنی تاجیکستان تاکید کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد صدک حیاتیان رئیس مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری در دیدار با خیرالدین عثمان زاده رئیس مرکز مطالعات استراتژیک ریاست جمهوری تاجیکستان بر اهمیت این کشور در سیاست خارجی دولت مردم تاکید و بر گسترش علم و دانش تاکید کرد. و روابط و همکاری راهبردی مرکز راهبردی ریاست جمهوری دو کشور.

خیاطیان در این دیدار با تاکید بر روابط عمیق تاریخی، فرهنگی و تمدنی دو کشور و بازتاب آن در روابط حسنه دو کشور، اراده جدی سران دو کشور برای ارتقای سطح روابط دوجانبه را به عنوان یک امر مهم برشمرد. وی اظهار داشت: ایران هیچ محدودیتی در توسعه روابط با تاجیکستان ندارد.

وی همچنین بر لزوم تقویت روابط اقتصادی و حل چالش های موجود و استفاده از ظرفیت عظیم نیروهای فنی و مهندسی جمهوری اسلامی ایران در پروژه های فنی تاجیکستان تاکید کرد و گفت: دیپلماسی سلامت و دیپلماسی علمی با تاکید بر مبادله معلمان و دانش آموزان و همکاری در زمینه فناوری و دانش بنیان از دیگر موضوعاتی است که می تواند روابط دو ملت ایران و تاجیکستان را تعمیق و گسترش دهد.

در این دیدار رئیس مرکز مطالعات راهبردی جمهوری تاجیکستان با تاکید بر موقعیت راهبردی جمهوری اسلامی ایران و نقش کلیدی ایران در روابط منطقه ای، بر گسترش روابط دوجانبه تاکید و بر اجرای پروژه های مشترک و نیز تاکید کرد. تفاهم نامه ها

وی همچنین با اشاره به تلاش سران دو کشور برای گسترش همکاری‌های دوجانبه، اظهار داشت: تاجیکستان گسترش روابط دو کشور را دلیلی برای توسعه آسیای مرکزی می‌داند و بر همین اساس تلاش می‌کند از فرصت‌ها استفاده کند. و زمینه های همکاری مشترک برای صلح و ثبات کشورهای منطقه از آن بهره مند خواهند شد.

خطر تروریسم یک خطر عمومی برای منطقه است

رئیس مرکز مطالعات راهبردی جمهوری تاجیکستان تهدید تروریسم و ​​جریان تکفیری را خطری مشترک برای منطقه دانست و تصریح کرد: تجربه موفق جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم و ​​مقابله با جریانات تکفیری می تواند برای صلح و ثبات منطقه مورد استفاده قرار گیرد.

در پایان این نشست دوجانبه، طرفین با ابراز خرسندی از برگزاری این نشست، بر تداوم همکاری ها و برگزاری نشست های علمی و پژوهشی دوجانبه و انعقاد تفاهم نامه در چارچوب پیشرفت اهداف مشترک.

دیدگاهتان را بنویسید