این گروه خونی زودتر سکته مغزی را تجربه می کند

این گروه خونی زودتر سکته مغزی را تجربه می کند

روز جدید با بررسی نزدیک به 50 مطالعه در مورد ارتباط بین ژن ها و سکته مغزی ایسکمیک، محققان دریافتند که گروه خونی ممکن است نقش مهمی در بروز سکته در افراد جوان داشته باشد و افراد دارای گروه خونی A بیشتر مستعد ابتلا به سکته هستند.

با بررسی نزدیک به 50 مطالعه مرتبط با ارتباط بین ژن ها و سکته مغزی ایسکمیک، محققان دریافتند که گروه خونی ممکن است نقش مهمی در بروز سکته مغزی در جوانان داشته باشد و افراد دارای گروه خونی A بیشتر مستعد ابتلا به سکته اولیه هستند.

استفن کیتنر از دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند و نویسنده مطالعه منتشر شده در مجله نورولوژی می گوید: «تعداد افرادی که سکته های اولیه را تجربه می کنند در حال افزایش است. احتمال مرگ این افراد در اثر چنین حادثه ای بیشتر است و کسانی که زنده می مانند احتمالاً برای چندین دهه با مشکلات سختی مانند ناتوانی جسمی دست و پنجه نرم می کنند. با این حال، تحقیقات کمی در مورد دلایل این امر انجام شده است.

نقش گروه خونی در سکته مغزی

بر اساس چندین سال تحقیق در مورد رابطه بین گروه خون و لخته شدن خون، کیتنر و همکارانش متاآنالیز 48 مطالعه مختلف را انجام دادند. تمرکز این متاآنالیز بر روی تفاوت های ژنتیکی بین 17000 بیمار سکته مغزی و 60000 فرد سالم بین 18 تا 59 سال بود.

این تحقیق بر روی نوع خاصی از ژن انجام شد. ژنی که به نظر می رسد با افزایش خطر سکته مغزی زودرس مرتبط باشد و این ژن بر اساس گروه خونی افراد تعیین می شود.

محققان در مطالعه خود دریافتند افراد دارای گروه خونی A 16 درصد بیشتر از سایر گروه های خونی در معرض سکته مغزی زیر 60 سال قرار دارند. از طرفی افراد با گروه خونی O تا 12 درصد کمتر در مقایسه با سایر گروه های خونی دچار سکته مغزی زودرس می شوند و در واقع این گروه کمترین خطر را دارند. البته بعد از 60 سالگی گروه خونی تاثیری در سکته مغزی ندارد.

به گفته محققان، شواهد قبلی مبنی بر نقش گروه خونی در لخته شدن خون وجود دارد و بر اساس این شواهد، افراد دارای گروه خونی A در معرض خطر بیشتری قرار دارند. در همین حال، افراد با گروه خونی O بیشتر احتمال دارد خونریزی شدید را تجربه کنند.

محققان در حال حاضر نمی دانند که چرا افراد دارای گروه خونی A بیشتر مستعد لخته شدن خون هستند و اکنون به نظر می رسد که این افراد بیشتر در معرض سکته های اولیه هستند. بنابراین برای رسیدن به پاسخ بهتر، پژوهشگران باید مطالعات خود را ادامه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید