سکته مغزی کووید 19 بر سلامت مردان / چه رژیم غذایی می تواند از بیماری و مرگ زودرس جلوگیری کند؟


ساعت: 08:54
تاریخ انتشار: 1200/06/14
کد خبر: 1811105

مردان نیروهای تأثیرگذار در عرصه های مختلف جامعه هستند. گروه مهمی که سلامت آنها به دلایل مختلف مورد غفلت قرار گرفته و در این بین در دو سال اخیر 19 ضربه جدی به سلامت این قشر در جامعه وارد کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نقل قول از زمان ما؛ افزایش مرگ و میرهای زودرس و بیماری های غیرواگیر از جمله مشکلاتی است که به دلیل سبک زندگی نامناسب و تغذیه نامناسب در جامعه شاهد آن هستیم. اما در این بین علاوه بر بیماری‌های غیرواگیر، بیماری‌های عروق کرونر قلب نیز در دو سال اخیر آسیب‌های زیادی به سلامت جامعه به‌ویژه مردانی که به دلایل مختلف سلامتشان نادیده گرفته شده است، وارد کرده است.

با توجه به اینکه یکم تا هفتم اسفند در ایران به عنوان هفته سلامت مردان اعلام شده است، فرصت را مغتنم شمرده و درباره عوامل تهدید کننده سلامت این قشر از جامعه صحبت کرده ایم.

در این راستا تصمیم گرفتیم برای ارتقای سلامت جامعه با یک متخصص تغذیه مصاحبه کرده و توصیه های او را به مردم منتقل کنیم تا بتوانیم رسالت خود را در این وادی مهم انجام دهیم.

مردان از سلامتی خود غافل هستند

مسعود فیروزکوهی متخصص تغذیه در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به هفته سلامت مردان اظهار داشت: سلامت مردان به دلایل مختلف حتی توسط خودشان مورد بی توجهی قرار گرفته است و این روزها تاج و تخت لطمه زیادی به آنها وارد کرده است.

وی افزود: حضور کوتاه مدت مردان در خانه و دسترسی محدود آنها به غذاهای خانگی و میوه و سبزیجات، قرار گرفتن در معرض هوای آلوده محیط کار که نیاز به برخی مواد مغذی و مواد مغذی را افزایش می دهد، دسترسی کمتر به آموزش را از طریق مختلف فراهم می کند. رسانه ها یکی از مهم ترین دلایل به خطر انداختن سلامت مردان هستند.

این متخصص اضافه کرد: توجه کمتری به سلامتی مردان، کمبود وقت کافی برای خواب و کم خوابی ناشی از نوبت کاری که آنها را در معرض فشارهای روحی و روانی، محدودیت زمان مراجعه به پزشک و مراکز بهداشتی و گاهی تنبلی برای خودمراقبتی قرار می دهد. و غیره از دیگر دلایل مهم به خطر انداختن سلامت مردان و بی توجهی به تغذیه مناسب این گروه است.

efe3bf2a 5261 4b41 80da fcc7547a8d50 خبر خاکستری

افزایش شیوع بیماری های غیر واگیر در مردان

وی خاطرنشان کرد: تغذیه مردان علاوه بر اینکه بر سلامت آنها تأثیر می گذارد، در راندمان کاری آنها نیز بسیار مؤثر است. از سوی دیگر کاهش سن ابتلا به این بیماری ها در کشور و ارتباط تنگاتنگ آن با عادات غذایی و فرهنگ غذایی جامعه، ایجاب می کند که مردان برای حفظ سلامت خود به مراقبت از خود از طریق تغذیه و فعالیت های ورزشی بیشتر توجه کنند.

وی با تاکید بر تاثیر سلامت مردان در حفظ سلامت اعضای خانواده، گفت: حفظ تنوع و تعادل در مصرف مواد غذایی و استفاده از تمام گروه های غذایی اصلی، تغذیه مناسب است، به عنوان مواد مغذی ضروری از جمله درشت مغذی ها مانند پروتئین، کربوهیدرات ها و تامین کننده است. چربی ها و عناصر کمیاب مانند ویتامین ها و مواد معدنی.

اهمیت مصرف آب و مایعات برای سلامت مردان

فیروزکوهی بر مصرف حداقل 6 تا 8 لیوان آب و مایعات در روز تاکید کرد و گفت: ماهی های روغنی مانند سالمون و ساردین منبع بسیار خوبی از چربی های سالم هستند. این ماهی ها حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند و از مردان در برابر بیماری های قلبی محافظت می کنند که علت اصلی مرگ و میر در مردان است. به همین دلیل استفاده از ماهی ۲ بار در هفته ضروری است.

وی گفت: مرغ، طیور و گوشت قرمز بدون چربی نیز باعث سلامت مردان می شود. بخش‌های کم‌چرب گوشت قرمز، مانند گوشت گاو بدون چربی و گوسفند، حاوی پروتئین با کیفیت هستند.

وی خاطرنشان کرد: گوشت قرمز منبع خوبی از اسید آمینه لوسین است که به عضله سازی کمک می کند، بنابراین توصیه می شود یک سوم مصرف گوشت، گوشت قرمز بدون چربی باشد.

وی با اشاره به اهمیت مصرف شیر و ماست گفت: پروتئین موجود در لبنیات یکی دیگر از منابع اسید آمینه لوسین است که به عضله سازی کمک می کند. در بین انواع ماست، ماست انتزاعی به دلیل داشتن پروتئین بیشتر و قند کمتر توصیه می شود. همچنین حاوی پتاسیم و باکتری های روده است.

به گفته فیروزکوهی، شیر تخمیر شده با پری بیوتیک و پروبیوتیک می تواند سلامت روده را بهبود بخشد، بنابراین کفیر یک سین بیوتیک برای روده است و می تواند مشکلات گوارشی را که با افزایش سن ایجاد می شود کاهش دهد. همچنین می تواند به کاهش التهاب در روده و سطح قند خون در بیماران دیابتی کمک کند. حتی بهتر است مردان مسن برای عملکرد بهتر گوارش از مکمل های پروبیوتیک روزانه استفاده کنند.

تاثیر تخم مرغ در کاهش خطر دژنراسیون ماکولا

وی افزود: تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین است و می تواند برای آقایان مفید باشد زیرا با افزایش سن توده عضلانی کاهش می یابد. تخم مرغ همچنین سرشار از لوتئین است که خطر دژنراسیون ماکولا را کاهش می دهد که یک مشکل چشمی است که می تواند منجر به نابینایی شود.

این متخصص مصرف میوه ها و سبزیجات رنگی را ضروری دانست و گفت: سبزیجات رنگی مانند پرتقال سرشار از بتاکاروتن، لوتئین و ویتامین C هستند که این مواد می توانند از بزرگ شدن پروستات جلوگیری کنند.


وی ادامه داد: فلفل قرمز، هویج و کدو تنبل انتخاب های خوبی در این گروه هستند. سبزیجات دارای برگ سبز تیره مانند اسفناج و کلم نیز می توانند به سلامت چشم و پروستات کمک کنند. این محصولات سرشار از لوتئین و زآگزانتین هستند که از سیستم بینایی در برابر آب مروارید و تخریب شبکیه ناشی از افزایش سن محافظت می کنند.

وی گفت: برنج قهوه ای نیز منبع خوبی از فیبر است. با افزودن کمی اسفناج، گوشت بدون چربی و آناناس می توانید این نوع برنج را طعم دار کنید. اگر بافت آن را دوست ندارید، آن را با مقداری برنج سفید مخلوط کنید. با برنج قهوه ای و سایر غلات کامل می توانید خطر بیماری قلبی و دیابت نوع 2 را کاهش دهید.

993deda8 922e 476b 9369 4a3c8fea305c خبر خاکستری

میوه ها و گوجه فرنگی؛ سرشار از آنتی اکسیدان

وی با اشاره به اهمیت توت گفت: میوه ها سرشار از آنتی اکسیدان هستند که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهند. این ترکیبات هم برای سلامت جسمی و هم برای سلامت روان مفید هستند.

به گفته فیروزکوهی، گوجه فرنگی سرشار از ماده ای با خاصیت آنتی اکسیدانی به نام لیکوپن است که از بدن در برابر انواع سرطان به ویژه سرطان پروستات محافظت می کند. مردانی که به طور منظم سس گوجه فرنگی طبیعی را بدون مکمل مصرف می کنند کمتر در معرض ابتلا به سرطان پروستات هستند.

وی گفت: موز همچنین به دلیل داشتن پتاسیم بسیار مهم است که برای انقباض ماهیچه ها و سلامت استخوان ها ضروری است، همچنین دریافت پتاسیم کافی برای کنترل فشار خون و محدود کردن مصرف سدیم ضروری است.

وی افزود: آجیل همچنین می تواند پروتئین، فیبر و روی را تامین کند و سرشار از استرول های گیاهی است که می تواند سطح کلسترول خون را بهبود بخشد.

وی گفت: زنجبیل همچنین می تواند به کاهش التهاب کمک کند. مصرف منظم این ادویه همچنین می تواند درد عضلانی ناشی از ورزش را کاهش دهد. آووکادو همچنین سرشار از چربی های خوب است و روغن زیتون و آجیل نیز چربی های خوبی هستند.

وی گفت: گاهی اوقات می توان قارچ را با گوشت قرمز جایگزین کرد و به دلیل طعم گوشتی باعث ایجاد حس خوب در مردان می شود، یک فنجان قارچ حدود 20 کالری دارد که منبع بسیار خوبی است. پتاسیم محسوب می شود.

فیروزکوهی گفت: میزان بالای پتاسیم در قارچ نقش بسیار مهمی در تعدیل اثرات منفی سدیم دارد و حتی فشار خون را کاهش می دهد. قارچ ها را می توان در فر یا به عنوان بخشی از سالاد کبابی کرد.

اثرات منفی غذاهای حاوی چربی ترانس

وی گفت: مصرف غذاهای حاوی چربی ترانس مانند سیب زمینی سرخ کرده و غذاهای فرآوری شده حافظه مردان جوان و میانسال را کاهش می دهد. ترانس ماسیس در روغن های گیاهی، مارگارین، شیرینی، سیب زمینی سرخ شده. و برخی غذاهای آماده وجود دارد که با روغن هیدروژنه تهیه می شود. این چربی ها باعث افزایش کلسترول بد و کاهش کلسترول خوب و مضر برای سلامت قلب می شوند. تولیدکنندگان مواد غذایی از این چربی استفاده می کنند. طعم، بافت و ماندگاری غذا را بهبود می بخشد.

فیروزکوهی با اشاره به اهمیت و ضرورت فعالیت های ورزشی برای سلامت مردان گفت: 30 تا 60 دقیقه پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا یا ورزش های استقامتی و کششی مانند وزنه برداری و طناب کشی برای سلامتی آنها مفید است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید