خطر بالای سکته مغزی در بیماران مسن مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب


ساعت: 06:55
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۸
کد خبر: 1806614

سکته مغزی یکی از عوارض احتمالی کووید 19 است و محققان می گویند از قبل می دانند که چه زمانی خطر بالاتر است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش هلث دی نیوز، نتایج یک مطالعه جدید توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده نشان می دهد که خطر سکته مغزی ایسکمیک کوید در سه روز اول پس از تشخیص بیشتر است و 10 برابر بیشتر از قبل است. مرد مبتلا به کووید

کوان یانگ، سرپرست تیم تحقیق، گفت: یافته‌های مطالعه ما، به‌ویژه افزایش قابل توجه خطر سکته مغزی در روزهای اولیه کووید 19، با یافته‌های مطالعات دیگر مطابقت دارد.

وی افزود: شواهد اضافی حاکی از آن است که سکته مغزی پس از تشخیص کووید 19 یک عارضه بالقوه این بیماری است که بیماران و پزشکان باید از آن آگاه باشند. واکسیناسیون و سایر اقدامات پیشگیرانه برای کووید 19 برای کاهش خطر عفونت و عوارض از جمله سکته مغزی مهم هستند.

برای این مطالعه، محققان از سوابق سلامت بیش از 37300 فرد 65 سال و بالاتر استفاده کردند. آنها بین اول آوریل 2020 تا 28 فوریه 2021 مبتلا به کووید 19 تشخیص داده شدند، قبل از اینکه بیشتر افراد فرصتی برای واکسینه شدن داشته باشند.

نتایج نشان می دهد که خطر سکته مغزی 10 برابر پس از سه روز اول به سرعت کاهش می یابد. در 4 تا 7 روز خطر 60% بیشتر از دوره کنترل بود و در 8 تا 14 روز به 44% کاهش یافت. محققان گزارش می دهند که 15 تا 28 روز پس از تشخیص، خطر سکته مغزی تنها 9 درصد بیشتر است.

یانگ گفت: “عفونت های باکتریایی و ویروسی، از آنفولانزا گرفته تا زونا، می توانند به طور موقت خطر سکته مغزی را در مدت کوتاهی پس از قرار گرفتن در معرض افزایش دهند.”

محققان بر این باورند که افزایش خطر عفونت معمولاً به دلیل التهاب است که می تواند خطر لخته شدن خون یا ترومبوز را افزایش دهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید