بارش باران و رعد و برق در 9 استان / افزایش ارتفاع موج تا 2.5 متر در جنوب کشور

بارش باران و رعد و برق در 9 استان / افزایش ارتفاع موج تا 2.5 متر در جنوب کشور

سازمان هواشناسی نسبت به بارش باران و رعد و برق در 9 استان، خیزش گرد و خاک در 10 استان و همچنین افزایش ارتفاع امواج در جنوب کشور و خطر غرق شدن شناورها هشدار داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی از افزایش فعالیت سامانه بارشی و ناپایداری موضعی، رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید، گرد و خاک و تگرگ در برخی مناطق از شنبه تا دوشنبه (23 تا 25 اردیبهشت) خبر داد.

این شرایط جوی روز شنبه در اردبیل، شمال استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، یکشنبه در آذربایجان شرقی، نیمه شمالی آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران و دوشنبه در نیمه شرقی آذربایجان شرقی، گیلان، مازندران، گلستان، شمال پیش بینی استان خراسان رضوی، اردبیل، خراسان شمالی.

در نتیجه این خطر آب و هوایی، لغزش جاده، سیلاب، روان آب، طغیان رودخانه، رعد و برق، تگرگ، آسیب به سازه های موقت مانند بنرها، داربست ها و بیلبوردها و اختلال در پرواز در مناطق کوهستانی و شیبدار ممکن است رخ دهد. ریزش سنگ پیش بینی می شود

توصیه سازمان هواشناسی برای کاهش خسارات و خطرات ناشی از این شرایط جوی، عدم چادر زدن در حاشیه و بستر رودخانه ها و مسیل ها، احتیاط در تردد بین شهرها، پرهیز از فعالیت های کوهستانی، پرهیز از چرای دام و تردد دام ها عشایر حاشیه رودخانه ها و نواحی مرتفع جهت اطمینان از استحکام تأسیسات موقت، لایروبی قنوات و خندق ها با توجه به احتمال وقوع تگرگ توصیه می شود اقدامات لازم برای جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی انجام شود.

وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در 5 استان

همچنین این سازمان نسبت به افزایش نسبتا شدید گرادیان فشار و وزش باد شدید در روز یکشنبه (4 اردیبهشت) در شهرهای تهران، سمنان، اصفهان، خراسان شمالی و قم هشدار داد.

در نتیجه این خطر جوی در مناطق مستعد گرد و غبار، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال آسیب به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنرها، بیلبوردها، داربست ها و سازه های موقت، احتمال سقوط اجسام از ارتفاعات و … احتمال شکستن نهال ها و درختان کهنسالی پیش بینی می شود.

در این شرایط آب و هوایی، توصیه سازمان هواشناسی در هنگام رانندگی در جاده ها، اطمینان از استحکام سازه های موقت، مراقبت بیشتر در فعالیت های کوهنوردی، مراقبت بیشتر در هنگام فعالیت های ساختمانی، مراقبت بیشتر در هنگام عبور و عدم پارک خودروها در نزدیکی ساختمان های ناتمام و درختان کهنسال. و عدم سمپاشی با مواد سمی و محلول پاشی باغات و مزارع را مخصوصاً بعدازظهرها و استفاده از حفاظ نهال را توصیه می کند.

افزایش ارتفاع موج در جنوب کشور

اداره هواشناسی نسبت به وزش باد شدید شمال غربی و افزایش ارتفاع موج، وزش باد شدید شمال غربی با حداکثر سرعت 20 متر در ثانیه و افزایش ارتفاع موج بین 1.5 تا 2.5 متر از صبح یکشنبه تا اواخر وقت دوشنبه (24 تا 25 اردیبهشت) هشدار نارنجی دیگری صادر کرده است. . ) در خلیج فارس و تنگه هرمز، مناطق ساحلی و ساحلی استان های بوشهر و هرمزگان گزارش شده است.

در نتیجه این خطر جوی غرق شدن شناگران و آسیب به شناورهای سبک و تفریحی، اختلال در ورود و خروج شناورها در بندرگاه، پارگی تورهای ماهیگیری، آسیب به قفس ها و آسیب به تجهیزات دریایی پیش بینی می شود.

توصیه سازمان هواشناسی برای کاهش خسارات ناشی از این خطر، ممنوعیت فعالیت‌های تفریحی به‌ویژه غواصی و شنا، ممنوعیت سفر با قایق‌های سبک، اتخاذ تدابیر لازم برای فعالیت‌های دریایی از جمله ورود و خروج کشتی‌ها در بنادر و مراقبت بیشتر هنگام ماهیگیری به‌ویژه در دریا را توصیه می‌کند.
وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در 5 استان غربی و جنوب غربی کشور

سازمان هواشناسی نسبت به نفوذ گرد و غبار و افزایش گرادیان فشار، نفوذ گرد و غبار و باد شدید و آلودگی هوا از یکشنبه تا دوشنبه (24 تا 25 اردیبهشت) در خوزستان، ایلام، کردستان، لرستان و کرمانشاه هشدار زرد داده است.

در نتیجه این خطر جوی در مناطق مستعد گرد و غبار، کاهش دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال آسیب به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنرها، بیلبوردها، داربست ها و سازه های موقت، احتمال سقوط اجسام از ارتفاعات و … احتمال شکستن نهال ها و درختان، کهولت سن پیش بینی می شود.

هشدار سازمان هواشناسی در هنگام رانندگی در جاده ها، اطمینان از استحکام سازه های موقت، احتیاط در فعالیت های کوهنوردی، احتیاط در فعالیت های ساختمانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم توقف خودروها در کنار ساختمان های ناتمام و درختان کهنسال و عدم سم پاشی کاشت گیاهان در باغات و مزارع به ویژه در بعد از ظهر و استفاده از حفاظ نهال توصیه می شود.

به گزارش ایسنا، در هشدار نارنجی سازمان هواشناسی، یک پدیده جوی با اثرات منفی و خسارات احتمالی پیش بینی شده است. هشدار نارنجی برای آماده سازی نهادهای مسئول برای مقابله با یک رویداد مضر صادر می شود. هشدار زرد به این معنی است که یک پدیده جوی رخ خواهد داد که ممکن است باعث اختلال در سفر و کار روزانه شود. این هشدار برای اطلاع رسانی به مردم صادر می شود تا بتوانند برای مواجهه با پدیده جوی کمی شدیدتر از حد معمول آماده شوند. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می گیرند تا در صورت لزوم اقدامات لازم را انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید