بازاری آشفته و بازی تکراری پاسکارا

بازاری آشفته و بازی تکراری پاسکارا

هیچ نهادی مسئول تصمیم گیری برای افزایش قیمت خودرو نیست. این خلاصه ای از اتفاقات یک هفته ای در اخبار قیمت خودرو است.

در حالی که بحث بر سر اینکه چه کسی مقصر افزایش قیمت خودرو است، خودروسازان اعلام کرده اند که قیمت ها را افزایش داده اند.

بر این اساس سقف افزایش قیمت برای ایران خودرو 29 درصد و سایپا 18 درصد اعلام شد.

چند روزی از جلسه شورای رقابت و تصویب افزایش قیمت خودرو می گذرد اما هنوز قیمت های جدید از سوی وزارت ایمنی و سازمان مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام نشده است. شورای رقابت قبلاً اعلام کرده بود که این شورا مسئولیتی برای اعلام تصویب قیمت‌های جدید ندارد و وزارت حریم خصوصی مسئول آن است.

نکته اینجاست که در حالی که سخنگوی شورای رقابت بر این باور است که وزارتخانه مسئول اعلام قیمت های مصوب شورای رقابت است، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکید می کند که طبق قانون شورای رقابت باید آنچه را که مصوب کرده (قیمت) اعلام کند. قاب)؛ پس از آن، مطابق با مسئولیت خود، وزارت حریم خصوصی اطلاعات لازم را ارائه خواهد کرد. بنابراین شورای رقابت باید جسارت داشته باشد و مسئولیت تصمیم خود را بپذیرد.

امید قالیباف گفت: اینطور نیست که وزارت حریم مسئول اعلام و ابلاغ مصوبه شورای رقابت باشد؛ شورای رقابت موظف است مصوبات خود را ابلاغ کند. حتی اگر دوره ای باشد; چه بگوییم که این قاب قیمت خودرو را مشخص کرده است. این امر به وضوح در قانون تنظیم شده و از عرف گذشته است. چون وزارت حراست اصلا نمی داند شورای رقابت در فرمول راهنمای قیمت چه ملاحظاتی داشته است.

در حالی که بحث بر سر اینکه چه کسی مقصر افزایش قیمت خودرو است، خودروسازان اعلام کرده اند که قیمت ها را افزایش داده اند. بر این اساس سقف افزایش قیمت برای ایران خودرو 29 درصد و سایپا 18 درصد اعلام شد.

وی افزود: بنابراین وزارت حریم خصوصی هیچ اختیاری برای اطلاع رسانی در این زمینه ندارد. آنچه باید اطلاع رسانی کنیم در بخش اجرا است. فرمول هیئت مسابقه ممکن است دارای یک حد بالا یا پایین باشد که وزارت حریم خصوصی ممکن است به هر دلیلی آن را حد بالا یا پایین بداند و در این زمینه اطلاع رسانی خواهد شد. اما منطقاً فرمول قیمت‌گذاری، کار تخصصی شورای رقابت به‌عنوان «نهاد مستقل و پرقدرت» است و ابلاغ بر عهده آنهاست.

کلیباف تاکید کرد: از طریق رسانه ها و شورای رقابت شنیده ایم که فرمول به وزارت حریم خصوصی گزارش شده است. اگر گزارش شده باشد محرمانه است و اجازه انتشار آن را نداریم.

پاسکاری از کجا شروع شد؟

همان طور که شورای رقابت از افزایش قیمت خودرو خبر داد و تاکید کرد که ابلاغ این مشکل بر عهده وزارت صمت است، معاون اول رئیس جمهور نیز در نامه ای ماهیت این مشکل را زیر سوال برد. معاون اول رئیس جمهور در این نامه از رئیس شورای رقابت خواست تا با هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت، قیمت خودرو را به فوریت بررسی کند.

محمد مخبر در این نامه قیمت پایه (کارخانه ای) ارائه شده در جلسه اخیر شورای رقابت را افزایش غیرعادی می داند که اثر تورمی دارد.

این نامه با پاسخ سخنگوی شورا همراه بود. سخنگوی شورای رقابت در پاسخ به آن نامه گفت: شورای رقابت یک نهاد فراملی است و به وظایف خود در تعیین دستورالعمل قیمت گذاری خودرو عمل کرده است اما ممکن است دولت نظر دیگری داشته باشد و باید دید انگیزه آنها چیست.

به نظر می رسد هیچ ارگانی مسئولیت افزایش قیمت خودرو را بر عهده نخواهد گرفت و در سایه این بازار خودرو بازار خودرو از کار افتاده و منتظر تصمیم گیری است.

نرخ افزایش قیمت خودرو نامشخص است

آنچه امروز نامشخص است، افزایش قیمت خودرو نیست، بلکه میزان افزایش قیمت خودرو است. با وجود اینکه وزارت حراست و شورای رقابت در تلاش هستند تا مسئولیت اعلام تصمیم را به بازار تقسیم کنند، اما خرید و فروش خودرو به صفر رسیده است و تعداد کمی از مردم حاضر به فروش خودروهای خود هستند زیرا چشم انداز قیمت مشخص نیست.

تجربه تاخیر در اعلام قیمت خودروهای جدید پیش از این نیز تکرار شده بود. در سال 1400 وزارت امنیت قیمت خودروها را افزایش داد اما رئیس جمهور دستور داد این دستور پس گرفته شود.

ماجرا از این قرار بود که در 27 آبان 1400 بر اساس مصوبه 28 مهر شورای هماهنگی سران قوا و تصمیم وزارت امنیت به عنوان متولی جدید قیمت گذاری خودرو مبنی بر خروج از قیمت گذاری دستوری، قیمت خودرو از ستاد تنظیم بازار مطرح شد.

در 29 آبان ماه همان سال، یعنی دو روز پس از افزایش قیمت، رئیس جمهور وارد بحث افزایش قیمت خودرو شد و سپس وزیر صلح دستور بازگشت خودروسازان به قیمت های قبلی را صادر کرد. اعلام شد که قیمت خودروهای جدید پس از بررسی های دقیق اعلام خواهد شد. سرانجام افزایش قیمت 18 درصدی در آذرماه 1400 مطرح شد و ایران خودرو و سایپا لیست قیمت جدید محصولات خود را اعلام کردند. اتفاقاً در آن زمان بازار خودرو با دگرگونی و بی ثباتی مواجه بود و نتیجه آن افزایش مضاعف قیمت در بازار بود. در شرایط کنونی این اتفاق باعث شده در بازار قیمت ها افزایش یابد در حالی که هیچکس نمی فروشد.

سیاستی به نام سردرگمی

اکنون به نظر می رسد سیاست دولت سیزدهم سردرگمی در موضوع خودرو و قیمت آن است. این سردرگمی در حالی ادامه دارد که بیش از 20 ماه از تشکیل دولتی می گذرد که بزرگترین شعارها را در حوزه خودرو داشت و حتی وعده کاهش قیمت خودرو را می داد. البته این سیاست باعث بی ثباتی بازار خودرو شده و این بی ثباتی می تواند به سایر بازارها نیز سرایت کند.

خودروسازی ایران در حالی زیان ده است که این صنعت یکی از سودآورترین صنایع دنیا محسوب می شود. کیفیت خودروها و قیمت بالای آنها نسبت به کیفیت و قدرت خرید یکی از مهم ترین دغدغه های مصرف کنندگان است. بازار خودرو ایران، بازاری انحصاری است که در اختیار دو شرکت بزرگ خودروسازی قرار دارد و اکنون پس از پنج سال ممنوعیت، آزادسازی واردات خودرو نتوانسته مشکلات بازار ایران را حل کند. به نظر می رسد هیچ ارگانی مسئولیت افزایش قیمت خودرو را بر عهده نخواهد گرفت و در سایه این بازار خودرو بازار خودرو از کار افتاده و منتظر تصمیم گیری است. رویه ای که بازتاب آن در بازارهای دیگر نیز قابل مشاهده است.

دیدگاهتان را بنویسید