بازاری عجیب برای خرید و فروش لباس های دست دوم

بازاری عجیب برای خرید و فروش لباس های دست دوم

در حالی که بازار خرید و فروش پوشاک در ایام نوروز از سوی فعالان صنفی راکد اعلام شده است، بررسی ها نشان می دهد که تعداد آگهی های فروش لباس دست دوم در شبکه های مجازی بسترها با رشد عجیبی روبرو است.

یک تخمین ساده نشان می دهد که هر ساعت بیش از پانصد آگهی فروش پوشاک دست دوم اعم از بچه گانه، کیف و کفش، روسری و شال، مانتو و کت و شلوار در یک پلتفرم درج می شود. از سوی دیگر کانال های متعددی برای خرید و فروش لباس های دست دوم در شبکه های مجازی راه اندازی شده است.

نکته اینجاست که قیمت های آگهی شده لباس های دست دوم خیلی پایین در نظر گرفته نمی شود.

لباس‌هایی که با عبارت کاملا نو تبلیغ می‌شوند، گاه بالای نیم میلیون تومان برای کت و کت و شلوار و به اصطلاح رسمی قیمت‌ها را سفارش می‌دهند. یک کت و شلوار دست دوم روی این اپلیکیشن ها بیش از یک میلیون تومان می ارزد.

تغییر نگرش خرید و فروش لباس دست دوم

اگرچه لباس های دست دوم از قدیم الایام بازار مهمی در ایران بوده است، اما در یک سال اخیر شکل و شمایل این بازار تغییر کرده است. قیمت های مناسب، اما در شرایط فعلی، لباس هایی که به صورت آنلاین توسط افرادی عرضه می شود که خودشان از آن استفاده کرده اند و اغلب بی برند و گران هستند.

کلمه تاناکورا از یک سریال ژاپنی به نام سال های دور از خانه گرفته شده است. در این سریال شخصیت اصلی اوشین برای گذران زندگی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند و تاناکورا نام خانوادگی همسر شخصیت اصلی این داستان است.واحدهای بازرگانی عرضه کننده لباس های دست دوم در سطح شهر کمتر از قبل و دست دوم دیده می شوند. فروشندگان پوشاک زیاد هستند دست دوم در شرایط فعلی داغ است.

نکته اینجاست که بخشی از این بازار در شبکه های مجازی و اپلیکیشن های ثبت آگهی است و بخشی دیگر به خیابان ها و عابران پیاده رسیده است، همچنین کسبه زیادی هستند که کفش و لباس های دست دوم را در خیابان می فروشند. در کنار کسانی که لباس نو می فروشند دیده می شوند سال ها پیش پیاده روها در اختیار کسانی بود که لباس نو عرضه می کردند و از این منظر همیشه گلایه هایی از سوی کسبه وجود داشت. بنگاه ها و صاحبان صنف معتقد بودند که به دلیل رقابت نابرابر با تجار، قادر به پرداخت مالیات و عوارض و تامین هزینه های زندگی خود نیستند، اما در شرایط کنونی عرضه لباس های دست دوم ارزانتر باعث شده حتی کسانی که لباس نو می فروشند، نتوانند. بسیار موفق باشید

رکود عجیب در بازار پوشاک

گرانی لباس در نوروز امسال باعث شد بازار این محصول مانند سال های قبل از شیوع کرونا داغ نباشد.
این نکته از سوی فعالان این صنف نیز اعلام شد، بنابراین مجید افتخاری، عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک درباره میزان تقاضا در آستانه سال جدید گفت: در آستانه سال جدید هستیم. بدترین وضعیت در سال های اخیر؛ رکود عجیبی در صنعت پوشاک وجود دارد که ناشی از مشکلات اقتصادی و نبود قدرت خرید مردم است. نه استقبالی از لباس عید می شود و نه مطلقاً رونقی در بازار وجود دارد، بیشترین تقاضایی که در حال حاضر وجود دارد برای اجناس زمستانی است که به فروش می رسد.

افتخاری افزود: در سال 1401 بی سابقه ترین حراج را در فصل زمستان داشتیم و اجناس زیر قیمت به مردم عرضه می شد، فقط به دلیل اینکه تجارت گردش دارد، بازار در فصل زمستان اصلاً خوب نبود و بازار تازه دارد. با فروش فوق العاده شروع شد او ادامه داد. بابا: پوشاک محصولی است که چند ماه است تولید می شود، هنوز قیمت ها با نرخ روز مطابقت نداشته و اقلام فعلی با ارز حدود 30 هزار تومان تولید می شود.

عضو شورای حاکمیتی اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با بیان اینکه افزایش قیمت در صنعت پوشاک نسبت به سایر صنایع از جمله صنایع غذایی بسیار کم است و دولت نیز تورم پوشاک را کمتر از سایر بخش ها اعلام کرد. : افزایش قیمت در صنعت پوشاک نسبت به سال قبل حدود 30 تا 40 درصد است که این تورم تنها ناشی از هزینه های اجباری است که دولت بر بخش خصوصی تحمیل کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید