رونق خرید و فروش دست دوم زیر سایه گرانی لوازم خانگی

رونق خرید و فروش دست دوم زیر سایه گرانی لوازم خانگی

روز جدید صدیق بهزادپور: با وجود رکود نسبی تقاضا و با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه، نوسانات نرخ ارز و افزایش قیمت تمام شده، بازار لوازم خانگی روزهای سختی را سپری می کند. و کلاهبرداری سودجویان را داغ کرده و شرایط جدیدی را برای نوسازی لوازم خانگی مستعمل و فروش آنها به جای کالای نو ایجاد کرده است، در این میان به گفته مسئولان این حوزه مردم هنگام خرید لوازم خانگی باید فاکتور فروش را درخواست کنند. فروشنده و همچنین مراقب فروشندگان اینترنتی باشید و حتی الامکان از آنها خرید نکنید زیرا درصد زیادی از کالاهای قاچاق به صورت آنلاین به دست خریداران می رسد و اغلب خریداران به دلیل قیمت پایین و در دسترس بودن برندهای جهانی وسوسه خرید می کنند.

لوازم خارجی وارد نمی شود

اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در این خصوص به آرمان ملی گفت: خرید هر گونه لوازم خانگی بدون کد شناسایی قاچاق محسوب می شود و واردات لوازم خانگی مستعمل تحت عنوان نو با ساخت و ساز روی آن در مراکز مختلف انجام می شود. با روش های مختلف نتیجه این است که ستاد حمایت از حقوق مصرف کنندگان باید با متخلفان برخورد قانونی کند، اگرچه بسیاری از فروشندگان از روش های مختلفی برای فروش کالاهای تقلبی استفاده می کنند، اما تخلف به این موارد ختم نمی شود و برخی فروشندگان دیگر نیز از طریق کانال های مجازی اقدام به فروش کردند. کالاهای مستعمل و نامرغوب به مردم اما مصرف کنندگان بدانند که واردات لوازم خانگی بیش از 5 سال است که ممنوع بوده و نمایندگی برندهای خارجی در کشور وجود ندارد لذا می خواهند وارد عمل شوند. بازار پس از فروش حاصل برندهای خارجی موجود در بازار است یا کالاهای قاچاق یا دست دوم هستند که به صورت نو به فروش می رسند اما قبل از فروش در کارگاه های غیرقانونی تعمیر می شوند. بنابراین اگر خریداران همچنان بر خرید محصولات در این حوزه اصرار دارند. D باید با در نظر گرفتن این دو موضوع تصمیم به خرید بگیرد.

از تعمیر لوازم خانگی قدیمی گرفته تا برچسب های قانونی محصولات

پازوکی افزود: در صنعت لوازم خانگی سودجویانی هستند که لوازم خانگی قدیمی را در کارگاه های زیرزمینی تعمیر می کنند و با تزیین برچسب های مختلف اقدام به فروش اجناس می کنند و هیچ ابزار نظارتی و چک های مختلف از جمله فضای فیزیکی فروشگاه ها وجود ندارد. و هیچ نظارتی بر فروش محصولات در فضای مجازی وجود ندارد. وی معتقد است: خریداران هنگام خرید لوازم خانگی باید فاکتور فروش را از فروشنده بخواهند و به متنی که بعضاً توسط برخی فروشندگان در پایین فاکتور نوشته می شود توجه کنند، مانند موجودی بدون گارانتی و نگهداری، البته درصد بالایی از کالای قاچاق از از طریق فضای مجازی به دست خریدارانی می رسد که اکثر آنها با دیدن قیمت های پایین تر و لذت بردن از نام های تجاری جهانی وسوسه خرید می شوند.

فرار مالیاتی با ارائه نکردن کد ملی

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی گفت: از حدود یک سال قبل صاحبان مغازه برای تمدید و تغییر پروانه کسب خود مجبور به ثبت نام در سامانه جامع معاملات هستند اما به دلیل اینکه برخی خریداران تمایلی به ارائه کد ملی خود به فروشنده ندارند، در برای مصون ماندن برای جلوگیری از مالیاتی که به فاکتور خرید ضمیمه می شود، سعی می کنند فروشگاه را تغییر دهند تا نیازی به ارائه کد کشور نداشته باشند. وی ادامه داد: اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با طراحی لوگوی رنگارنگ و نصب آن توسط تمامی فروشندگان در درب ورودی، این امکان را برای خریداران فراهم کرد تا با وارد کردن نام فروشنده، کد شناسایی فروشگاه، شماره تلفن اتحادیه و ورود به سامانه 124، خریداران می توانند. با شماره گیری *4*7777 و افزودن کد شناسایی محصول به این کد از ماهیت محصول و شرکت تولید کننده آن مطلع شوید. حبیب انصاری، رئیس سابق اتحادیه لوازم خانگی نیز در این باره معتقد است: وجود لوازم خانگی مستعمل و فروش آن به جای محصولات نو در بازار، عمدتاً به دلیل کاهش قدرت خرید مردم و عدم اعتماد به مردم است. لوازم خانگی و این حل شد مشکل نیاز به فرهنگ سازی بیشتر دارد و ابزارهای نظارتی دقیق تری نیاز است تا روند فروش محصولات دست دوم در بازار کاهش یابد و اعتماد مردم به جایگاه اصلی خود بازگردد.

تفاوت قیمت کالاهای تقلبی برای خریدار جذاب است

انصاری بیان کرد: ورود کالاهای دست دوم به بازار موازی با کالاهای قاچاق است و باید در خصوص نحوه خرید و ارائه برندهای مرغوب تری لوازم خانگی اطلاع رسانی دقیقی صورت گیرد. وی فکر می کند: مشکل دیگر این است که گاهی کالاهای قاچاق تقلبی به بازار تزریق می شود که باید معدوم شود و تزریق این کالاها که اصل یا تقلبی آن ها مشخص نیست، اختلاف قیمت زیادی در بازار ایجاد می کند. این موضوع نیز جذابیت زیادی برای مصرف کننده ایجاد می کند، در صورتی که دولت مالیات تولید و عوارض واردات مواد اولیه را کاهش دهد، قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار که تاکنون تنها 20 درصد اجرا شده است، تسریع می یابد و مردم نیز در این زمینه اقدام خواهند کرد. نیازهای فنی، کیفیت و خدمات پس از فروش را می توان با هزینه معقول تامین کرد.

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید