محبوبیت خرید و فروش لباس دست دوم

محبوبیت خرید و فروش لباس دست دوم

روز جدید : مدت زیادی است که استفاده از وسایل دست دوم حتی لباس های دست دوم در جامعه ما رواج پیدا کرده است. این اپلیکیشن ها برای خرید و فروش اقلام دست دوم مانند لباس طراحی شده اند. آنها لباس، کیف، کفش و غیره می‌خرند و می‌فروشند.

استفاده از لباس های دست دوم در جامعه ما کار بدی است و اکثر مردم تمایلی به خرید لباس های دست دوم دیگر ندارند. برخی بر این باورند که خرید و فروش لباس های دست دوم در ایران به دلیل آگاهی است. در بین افرادی که می خواهند به محیط زیست کمک کنند سرچشمه گرفته است.در تمام دنیا این آگاهی در حال شکل گیری است. بنابراین از دید این افراد خرید و فروش لباس های دست دوم یک اتفاق مثبت در جامعه ماست که می تواند تبعات خوبی داشته باشد. از سوی دیگر برخی می گویند استفاده از لباس های دست دوم در فرهنگ ایرانی وجود ندارد. این کار در نظر مردم ناپسند تلقی می‌شود، بنابراین اگر لباس‌های دست‌ساز خرید و فروش کنید، ثانیاً به دلیل شرایط معیشتی و اقتصادی مردم در جامعه رایج شده است. این شرایط باعث شده مردم توانایی خرید لباس برای خود و خانواده خود را از دست بدهند و از آنجایی که تامین لباس یکی از نیازهای اولیه بشر است، مردم مجبور به خرید لباس های دست دوم می شوند. کاهش ضایعات منسوجات، کاهش آلودگی آب، صرفه جویی در مصرف آب، آلودگی کمتر هوا و غیره برخی از مزایای استفاده از لباس های دست دوم است. اما به نظر می رسد که استفاده گسترده از لباس های دست دوم در بین ایرانی ها به دلیل مزیت ها نیست. با یک جستجوی ساده در اینترنت با دانش فراوان به خرید و فروش لباس های دست دوم برمی خوریم که می تواند لباس عروس، لباس بچه گانه، کفش، مانتو، شلوار و … باشد.

> سقوط اقتصادی

سعید ماندری، جامعه شناس و استاد دانشگاه در این باره به آفتاب یزد گفت: هیچی هیچکس دوست ندارد لباس دست دوم بخرد و این یک پدیده طبیعی است. قطعا کسانی که وضعیت مالی و قدرت خرید خوب و مناسبی دارند سراغ لباس های دست دوم نمی روند. به همین دلیل کسانی که وضعیت مالی خوبی ندارند مجبور به خرید وسایل دست دوم می شوند. خرید یونیت دست دوم در غرب اگه بشه فکر کنم بیشتر برای ارسال به کشورها باشه. این جهان سوم است. همچنین کسانی که مهاجر و تازه وارد به جوامع هستند و تمکن مالی کافی ندارند به سراغ خرید لباس دست دوم می روند. عموماً افرادی که وضعیت اقتصادی خوبی ندارند از لباس های دست دوم استفاده نمی کنند. در ایران اگر این موضوع رواج پیدا کرده و مردم لباس دست دوم می خرند به این دلیل است که سود فروشنده و ناتوانی خریدار در خرید لباس نو است. خرید و فروش لباس های دست دوم در جامعه ما نشانه انحطاط اقتصادی و فقر مردم است.»

> یک مشکل اجتماعی

علیرضا شریفی، جامعه شناس و روانشناس اجتماعی یزدی در این باره به آفتاب یزد گفت: استفاده از لباس های دست دوم بی سابقه است. در کشور ما سال هاست که برخی از لباس ها با نام تاناکورا به فروش می رسد. یعنی لباس های دست دومی که از کشورهای پیشرفته وارد شده و مردم آن را می خریدند. البته این نوع پوشاک هنوز هم خریدار دارد و در برخی شهرها بازار تاناکورا وجود دارد. بنابراین، این پدیده جدید نیست. اما در گذشته کاربران هر دستگاه استفاده شده کسانی بودند که تعداد آنها متناسب با کل جمعیت بود. کشور آنقدر کوچک بود که هیچکس آن را به عنوان یک پدیده اجتماعی مهم نمی دید. الان که تعداد این افراد زیاد شده، یک معضل اجتماعی است. این مرد برای خودنمایی است.

> کشور قهقرایی

وی ادامه داد: از نظر فرهنگ ایرانی پوشیدن لباس دیگران امری مذموم است. معلوم است یک گروه پیشنهاد می کنند استفاده از لباس های دست دوم برای محیط زیست مفید است اما واقعیت این است. این است که کسی که توانایی خرید لباس جدید را دارد این کار را نمی کند. افرادی که از وسایل دست دوم مخصوصا لباس های دست دوم استفاده می کنند بار روانی بدی دارند که آن را تحمل می کنند یعنی مثلا والدینی که این نوع لباس ها را برای فرزندانشان تهیه می کنند. آنها خوب نیستند و مهمتر از آن، کودکی که برای خرید لباس نو بی تاب است، نمی تواند لباس نو داشته باشد، به نوعی ناامید می شود. از طرفی آیا کشوری مانند ایران با ویژگی های بالقوه فرصت های اقتصادی با جمعیت 80 میلیونی باید در شرایطی قرار گیرد که مردم به خرید دستگاه های دست دوم روی بیاورند؟این پدیده پیش از این در کشورهای پاکستان، افغانستان، بنگلادش مشاهده شده بود. و غیره، اما به نظر می رسد که ما هنوز آن را می بینیم. ما به بسیاری از این کشورها پیوسته ایم. آیا در بین مردم این احساس وجود ندارد که به جای پیشرفت در حال پسرفت هستیم؟ من فکر می‌کنم سیاستمداران و برنامه‌ریزان بیشتر نگران این هستند تا مردمی که باید ناراحت شوند و باید راه‌حلی ارائه کنند.»

> ایجاد یک انحصار

شریفی یزدی ادامه داد: در مورد لباس برخی افراد این موضوع را مطرح می کنند. از بیماری های پوستی و قارچی با شستشوی معمولی و لباس های دست دوم از بین می روند. می تواند این نوع بیماری ها را منتقل کند، البته من اعتبار علمی این ادعا را نمی دانم. در این زمینه، وزارت بهداشت باید بررسی کند که آیا این مشکل بر سلامت مردم تأثیر می گذارد یا خیر، نکته این است که برای آن اقدامی انجام شود. البته ممکن است دلیل دیگری هم برای استفاده از این لباس ها داشته باشد و آن اینکه ما روی تولید داخلی تاکید زیادی داریم که درست است اما متاسفانه به دلیل انحصاری که ایجاد کرده ایم، کیفیت کالای ایرانی پایین آمده است. به همین دلیل است که برخی ترجیح می دهند از لباس های بیرونی نسبتا محکم و جدید استفاده کنند، اما این هزینه را صرف خرید یک کالای بی کیفیت ایرانی نکنند. »

> فقر مردم

امیر محمود حریرچی، جامعه شناس در این باره به آفتاب یزد گفت: در سایر نقاط دنیا این کار توسط خیران انجام می شود و لباس های دست دوم به دست نیازمندان می رسد. زمانی در ایران مردم فقیر از لباس های دست دوم استفاده می کردند، اما اینطور نبود. اما اکنون خرید و فروش لباس های دست دوم در ایران بسیار رواج پیدا کرده است. من معتقدم بخشی از این پدیده به دلیل فقر مردم است، زیرا لباس گران است. مردم به لباس نیاز دارند و باید این نیاز اساسی را برطرف کنند. برخی افراد برای اینکه نشان دهند وضعیت مالی خوبی دارند سراغ لباس های دست دوم می روند. در ایران بهتر است لباس‌های دست دوم به خیریه برود تا اینکه لباس‌هایی را بپوشیم که نیازمندان واقعی را توانمند کنیم. در این راستا باید فرهنگ توسعه پیدا کند و این کار جنبه انسانی و خوبی پیدا کند. پدیده دیوار مهربانی کار درستی نبود و در جامعه ما به نتیجه خوبی نرسید. اما می‌توان استفاده از لباس‌های دست دوم را در قالب فعالیت‌های خیرخواهانه ردیابی کرد و نه به‌عنوان محلی برای سوء استفاده برخی افراد. »

دیدگاهتان را بنویسید