لباس زنانه جنوبی; تلفیقی از هنر و کنده کاری/ ساختار کامل لباس بندری قابلیت محبوبیت جهانی را دارد.


ساعت: 09:05
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۴/۲۳
کد خبر: 1883058

پوشش زنان جنوب با نقش و نگارهای خاص، زیبا و منحصربه‌فرد و همتراز با پوششی که در دین مبین اسلام مقرر شده است، این قابلیت را دارد که آن را به عنوان یک پوشش کامل به تمام جهان عرضه کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ایران اسلامی دارای اقوام و فرهنگ های فراوانی است که در کنار هم در این سرزمین پهناور با همدلی و وحدت زندگی می کنند.

زنان و مردان ایران زمین که از فرهنگ و تمدن کهن برخوردارند، بسته به شرایط اقلیمی و جغرافیایی، در هر نقطه از کشور عزیزمان از شمال تا شرق، غرب و جنوب، آداب و رسوم و پوشش خاصی دارند.

کردها، لرها، ترکها، بوندارها و غیره. پوشاک محلی، سنتی و اسلامی جذابی دارند که با توجه به نوع پوشش آنها در کدام منطقه جغرافیایی کشورمان زندگی می کنند، قابل تشخیص است.

در جنوبی ترین نقطه ایران، زنان و مردان دریا دل هرمزگانی لباس سنتی خاصی با ترکیب رنگ های خوش شانسی مانند قرمز، آبی، زرد، نارنجی و … دارند. ناشی می شود

پوشش زنان بندری تلفیقی از صنایع دستی زنان این منطقه با بهره گیری از ذوق هنری است که نقش و نگارهای خاصی بر روی پارچه ها گره می زند.

پوشش زنان بندری محدود به یک نوع پوشش نیست، بلکه از شال و چادر گرفته تا پیراهن و شلوار، همگی با ذائقه زنان این منطقه از جنوب به گونه ای تولید می شود که با پوشش اسلامی منافاتی ندارد.


f0264400 dd84 485e b1c7 fb7ab08625c4 خبر خاکستری



پوشش در دین مبین اسلام پوشاندن تمام بدن به جز صورت گرد و دست ها از مچ است. این پوشش در لباس کامل زنان بندری دیده می شود و زنان ساحلی بندری در شلوارهای بندری با لبه های باریک برای سوار نشدن، لباس های بلند و کوتاه از روسری مخصوص به نام جلبیل و چتر استفاده می کنند.

در قدیم زنان بندری از نوعی نقاب به عنوان برقع استفاده می کردند که نامحرم چهره آنها را نمی دید. که بر حسب سن با یکدیگر تفاوت دارند، مجرد یا متاهل هستند. امروزه نیز در برخی شهرها و روستاهای هرمزگان استفاده می شود.

پوشش زنان جنوب با نقش و نگارهای خاص، زیبا و منحصربه‌فرد و همتراز با پوششی که در دین مبین اسلام مقرر شده است، این قابلیت را دارد که آن را به عنوان یک پوشش کامل به تمام جهان عرضه کند.

اگرچه امروزه زنان کشورهای حاشیه خلیج فارس مشتریان بزرگ لباس های ساحلی هستند. اما می توان آن را به عنوان پوشش کامل برای کل دنیا معرفی کرد.


cbf53623 bf7b 4146 9e71 4d1ac32dc399 خبر خاکستری



پیراهن، شلوار، چادر و شال سنتی زنان هرمزگانی نه تنها با گذشت زمان به فراموشی سپرده شده است، بلکه همچنان مورد استقبال بانوان بندری قرار می گیرد و روز به روز به نقش و نگارهای آن افزوده می شود و با گذشت زمان بر آن ها جاری می شود. .

در دولت قبل وعده های زیادی مبنی بر معرفی پوشاک زنانه هرمزگانی به عنوان یک پوشش کامل و اسلامی در سراسر کشور داده شد اما این امر محقق نشد اما در دولت فعلی که به وعده های صادقانه معروف است امید به بندری اصیل وجود دارد. پوشاک زنانه در سطح کشور باید ملی تلقی شود و ضمن حمایت از آن در سراسر کشور معرفی شود.

لباس محلی زنان هرمزگانی می تواند الگوی حجاب در کشور باشد

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در سفر به استان هرمزگان با تاکید بر اینکه زنان هرمزگانی در بحث حجاب و عفاف پیشتاز و پیشرو هستند، گفت: لباس محلی زنان هرمزگانی می تواند الگوی حجاب در کشور باشد.

امیدواریم توجه ویژه معاونت رئیس جمهور به پوشش سنتی هرمزگانی در سطح ملی منعکس شود و پوشش بانوان هرمزگانی در سطح ملی مورد توجه قرار گیرد.

زنان هرمزغانی هرگز میراث گرانبهای فاطمی را رها نخواهند کرد

حجت الاسلام والمسلمین اسماعیل نیا امام جمعه شهرستان بندرلنگ اظهار داشت: عفاف و حجاب کارکردها، آثار و برکات بسیاری برای افراد، خانواده ها و جامعه دارد که مهم ترین آن آرامش است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان هرمزگان افزود: امنیت و آرامش روحی هدیه حجاب به فرد و جامعه اوست.

اسماعیل نیا در نهایت می گوید: دشمنان به دنبال تبدیل ایران به اندلس هستند، اما زنان هرمزگانی هرگز میراث گرانبهای فاطمی را ترک نمی کنند.

زن در دژ حجاب خود از نگاه های زهرآگین و سخنان توهین آمیز مصون است


ae83ec4c f8a6 425d abd3 9cce5dcf69a2 خبر خاکستری



خانم سالاری کارشناس خانواده تصریح کرد: حجاب دینی پیام عفت، منش و خداپرستی زن مسلمان است و مردان جامعه نه تنها آرزوی چنین زنی را نخواهند داشت و پاکی و نجابت او را می ستایند، بلکه بر از سوی دیگر بدن و زیبایی او در سایه حجاب که از چشمان کنجکاو پنهان می ماند.

کارشناس خانواده هرمزگانی تصریح کرد: زن در دژ حجاب از نگاه های زهرآگین، سخنان ناسزا و اراذل و اوباش جامعه مصون می ماند و آرامش و امنیت درونی او برقرار می شود.

سالاری تصریح کرد: حجاب و پوشش شرعی، زن را از نگاه های کثیف و آسیب های احتمالی حفظ می کند که به زن آرامش و مصونیت می بخشد و هر چه این پوشش کاملتر باشد، درصد امنیت و حفاظت آن بیشتر می شود. برخلاف آنچه مخالفان حجاب نقد می کنند، حجاب نیمی از افراد جامعه را فلج نمی کند. حکم اسلام در مورد حجاب مانع هیچ گونه فعالیت اجتماعی و اقتصادی نیست. آنچه باعث فلج شدن جامعه می شود، بی حجابی و ترویج روابط زناشویی و آلوده کردن محیط کار به لذت های نفسانی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید