بازپرداخت وام 200 میلیون تومانی مسکن روستایی تا اوایل سال آینده

بازپرداخت وام 200 میلیون تومانی مسکن روستایی تا اوایل سال آینده

روز جدید : با وجود اینکه سقف مسکن روستایی در نیمه دوم سال جاری به 200 میلیون تن افزایش یافته است، این وام همچنان به دست روستاییان می رسد، اما معاون بنیاد مسکن قول بازپرداخت این تسهیلات را حداکثر در اوایل سال آینده داد.

همزمان با اجرای نهضت ملی مسکن برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، با دستور سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور نرخ سود مسکن روستایی از 18 درصد به 5 درصد کاهش یافت.

امسال تسهیلات 200 میلیون تنی ساخت مسکن روستایی با سود 5 درصد تصویب شد اما روستاییان هنوز از این وام بهره مند نشده اند. در همین حال، بسیاری از مردم روستاها با تکیه بر وعده بازپرداخت وام، شروع به نوسازی و بهسازی بلوک های خود کرده اند.

در همین راستا، مجید جودی – معاون توسعه روستایی و مسکن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی – خاطرنشان می کند: آغاز طرح سالانه بهسازی 200 هزار واحد مسکونی روستایی با تامین 5 میلیون تن تجهیزات در سال 1384 آغاز شد. یادداشت: با توجه به ثابت بودن تورم. تخمین زده می شود که سقف تسهیلات هر سال 15 درصد افزایش یابد، اما در عمل این رقم با سال های گذشته مطابقت نداشت. به همین دلیل در سال 1377 درخواست 50 تا 100 میلیون تن تجهیزات در شورای دولت تصویب شد و در عمل از مهر ماه سال جاری (1400) این تسهیلات پرداخت شده است. از نیمه دوم سال جاری با ابلاغ قانون جهش مسکن و تصویب افزایش سقف تسهیلات در شورای عالی مسکن سقف ساختمان های مسکونی روستایی به 200 میلیون تن رسید که انتظار اجرایی شدن آن را داریم. .

معاون بنیاد مسکن افزود: با توجه به اینکه برخی از روستائیان بهسازی بلوک های خود را آغاز کرده اند و قول پرداخت 200 میلیون تن تسهیلات را داده اند، بنیاد مسکن در تلاش است تا مشکل پرداخت 200 میلیون تن تسهیلات را حل کند. و ارتقا دهید تا بتوانید از این امکانات استفاده کنید.

جودی گفت: از 200 هزار واحد در سال 30 هزار واحد در سال جاری تکمیل شده است و امید است با موافقت با پرداخت تسهیلات مشارکت مردم در پایداری واحدهای مسکونی تسریع شود و به حد مطلوب برسد.

وی تصریح کرد: از سال 1384 تاکنون 2 میلیون و 64 هزار واحد مسکونی برای اجرای طرح توسعه و مقاوم سازی راه اندازی شده است که از ابتدای اجرای طرح تاکنون یک میلیون و 918 هزار واحد مسکونی مقاوم سازی شده است. همچنین در سال 1378 و در 10 ماهه اول سال 62995 واحد نوسازی شد که برای 10 ماهه امسال 22288 واحد برای مقاوم سازی می باشد.

جودی گفت: پیش بینی می شود با تمرکز رئیس جمهور تا چند هفته آینده 200 میلیون تن مسکن روستایی پرداخت شود.

وی همچنین گفت: در اجرای طرح بهسازی و نوسازی واحدهای مسکونی روستایی از سهمیه 200 هزار واحدی در سال با وام 100 میلیون تنی، 180 هزار فقره تسهیلات به استان ها ابلاغ شد که از سوی بنیاد مسکن 125 هزار نفری معرفی شد. افزایش تا 200 میلیون تومان از این تعداد 75 هزار واحد روستایی شروع به کار کرده است. در این راستا روستاییان انتظار دارند که دولت نسبت به افزایش تسهیلات و پرداخت مابقی تسهیلات واحدهایی که شروع به کار کرده اند و در فاز میانی کار هستند اقدام کند.

دیدگاهتان را بنویسید