تسهیلات 200 میلیون تومانی مسکن روستایی در انتظار ابلاغ دولت است

سهمیه استانی نوسازی و نوسازی 4000 واحد در سال است که این میزان به طور کامل تامین نمی شود به عنوان مثال در سال 1388 حدود 3000 واحد و در سال 1400 2600 واحد توانستند از این تسهیلات بهره مند شوند.

بر اساس نظرات کارشناسان، یکی از دلایل عدم تحقق سقف سهمیه استانی، ابلاغ وام های بانکی است; سخت‌گیری ضمانت‌نامه‌های موجود در تمامی تسهیلات بانکی و تخصیص کم اعتبار آن‌ها، شاید یکی از دلایل عدم تحقق سقف تعهدات دولت در اعمال پرداخت تسهیلات به واحدهای مسکونی روستایی و شهرهای زیر 25 هزار نفر باشد. بنابراین شاید در برخی شهرها از این تسهیلات استفاده نکرده ام یا برخی بانک ها شروع به پرداخت این تسهیلات نکرده اند.

مجید کشاورز در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: اکنون تسهیلات 200 میلیون تومانی برای نوسازی و نوسازی مسکن روستایی ابلاغ شده و 1250 فقره از این تسهیلات توسط بانک های سپه، تجارت، کشاورزی و پست بانک و پست بانک راه اندازی شده است. بانک های دیگر نیز شروع به کار کرده اند این مصوبه هم اکنون در حال ابلاغ است.

وی با اشاره به اینکه در این طرح حداقل 50 الی 60 متر سوله پیش بینی شده است، گفت: با توجه به گرانی مصالح و گرانی خدمات کارگری; دولت حداقل ها را برای بلوک های آپارتمانی بررسی کرده است.

معاون مسکن روستایی و بازسازی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قزوین گفت: این تسهیلات کم بهره و با سود 5 درصد و 20 سال پرداخت است.

کشاورز بیان کرد: این طرح در سال های اخیر با 100 میلیون تسهیلات برای نوسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی و شهرک های زیر 25 هزار نفر برنامه ریزی شد و در آبان ماه سال گذشته قرار بود تسهیلات 100 میلیون تومانی به 200 افزایش یابد. مصوبه ای که امسال ابلاغ شد، برای کسانی که وام 100 میلیون تومانی دریافت کرده اند، تغییری ایجاد نشده است.

وی ادامه داد: تاکنون 6 هزار واحد در 19 شهر زیر 25 هزار نفر با دریافت این تسهیلات از بنیاد مسکن انقلاب اسلامی توانسته اند واحدهای خود را نوسازی و نوسازی کنند که در مصوبه جدید این بند حذف شد.

معاون ساخت و بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قزوین اذعان داشت: یکی از شرایط اخذ این تسهیلات ارائه سند مالکیت است و از آنجایی که در روستاها پس از احداث ساختمان سند دریافت می کنند. ، بسیاری از واحدها سند مالکیت ندارند و فقط بنجاق یا دارای سند مادر هستند.

کشاورتز گفت: در سال های اخیر ضمانت نامه زنجیره ای سفته سه نفره برای اخذ تسهیلات روستایی مطرح شد اما در مصوبه جدید این نوع ضمانت نامه حذف و با ضمانت نامه مصوب بانک مرکزی جایگزین شد.

وی تصریح کرد: از آنجایی که بر اساس مصوبه جدید قوانین سخت گیرانه تری نسبت به گذشته به تصویب رسیده و بسیاری از روستاییان فاقد ضامن و چک رسمی هستند، در این راستا این مشکلات به مجلس گزارش شد و 250 نماینده شورای اسلامی درخواست پیگیری کردند. -up این موضوع اتفاق افتاد.

معاون مسکن و بازسازی روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قزوین گفت: پس از درخواست نمایندگان مجلس، رئیس جمهور در جلسه تاکید کرد که این قوانین اصلاح شود که خوشبختانه این موارد به تصویب رسیده است. اما تاکنون اطلاع رسانی نشده است.

کشاورزی در پایان گفت: امیدواریم پس از ابلاغ این مصوبه بتوانیم تسهیلات سهل تری را برای استفاده روستاییان با سفته و ضمانت زنجیره ای سه نفره پرداخت کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید