مسکن یکی از بخش های مهم برای دستیابی به رشد 8 درصدی در سال 1401 است./ بازپرداخت وام مسکن باید متناسب با درآمد مردم تنظیم شود.

زمان: 09:01h
تاریخ انتشار: 1300/10/18
کد خبر: 1798680

یک کارشناس مسکن گفت: رشد معاملات در بازار مسکن از ماه گذشته کاملا محسوس است.

فرشیدپور حاجت کارشناس بازار مسکن در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در خصوص تاثیر و نقش رونق بازار مسکن بر رشد اقتصادی کشور گفت: وقتی صحبت از رونق و رکود به میان می آید. این دو کلمه قطعا در حوزه تولید است.

وی افزود: در حوزه مسکن نیز شرایط تولید مانند سال گذشته است و به استثنای تهران، در بخش ساختمانی کشور با رشد تولید مواجه هستیم و رکود تا حدودی کاهش یافته است.

معاملات مسکن در حال رونق است

این کارشناس اقتصادی گفت: شرایط فروش از شهریورماه امسال و در سه ماه پاییز چندان مطلوب نبوده و این در حالی است که با وجود جابه جایی دولت ها، وضعیت کلان اقتصادی و تاثیر مسکن بر اقتصاد کلان، شرایط فروش تعیین شد. مردم با افزایش هزینه های ساخت و ساز سردرگم شدند. در نتیجه، فروش در سه ماهه پاییز امسال کاهش یافت.

پور حج با بیان اینکه معاملات بازار مسکن از ابتدای زمستان و با توجه به نزدیک بودن به ایام نوروز اندکی افزایش یافته است، گفت: رشد معاملات بازار مسکن از ماه گذشته کاملا محسوس بوده و حتی در دی ماه نیز این موضوع به خوبی درک شده است. .

نقش ابزارهای بانکی همیشه موثر است

وی در خصوص تاثیر وام دهی بر بازار مسکن گفت: نقش وام بانکی برای پوشش کمبود نقدینگی مردم همواره موثر بوده است. کمبود نقدینگی از دو منظر اول افزایش دستمزد و دوم پرداخت برای تجهیزات قابل مشاهده است که می تواند روند بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

این کارشناس بازار مسکن ادامه داد: البته شرایط کشور به گونه ای بود که میزان دستمزدها نمی توانست افزایش پیدا کند و نخواهد شد. در همین حال، مسکن نیاز به افزایش دارد. با این حال، میزان مشارکت برای کاندیداها زیاد است.

پور حج گفت: برای بازپرداخت 450 میلیون تن وام در شهرهای بزرگ برای خرید مسکن باید همیشه به قدرت خرید مردم عادی جامعه نگاه کرد. در صورتی که نرخ بازپرداخت وام نسبت به هزینه اخذ وام در نظر گرفته شود، باید نرخ بازپرداخت به گونه ای تنظیم شود که فشار اضافی به مردم وارد نشود.

مردم نمی توانند وام مسکن را پرداخت کنند

وی تاکید کرد: با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد و درآمد، هزینه دریافت وام مسکن برای متقاضیان باید کمتر باشد. زیرا در حال حاضر مردم نمی توانند این هزینه را برای دریافت وام مسکن پرداخت کنند. به همین دلیل باید شرایط برای آنها بهتر شود و نرخ تسهیلات بانکی به نوعی تعدیل شود.

این کارشناس بازار مسکن گفت: پرداخت تسهیلات بانکی قطعا در بهبود وضعیت ساخت و ساز مسکن و صنایع وابسته موثر است و یکی از مهم ترین بخش های تحقق رشد 8 درصدی دولت از حوزه مسکن متاثر خواهد شد. ..

پور حج گفت: باید وام به بخش های تولیدی اقتصاد از جمله مسکن اختصاص داده شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید