بازگشت به رویکرد استراتژیک مورد نیاز برای دستیابی به رشد اجتماعی و تقویت قدرت نرم فرهنگی


ساعت: 11:02
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۲۹
کد خبر: 1912278

مشاور جهاد دانشگاهی شهید بهشتی در گفتگو با دانا گفت:

مشاور رئیس دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه به روز نبودن وضعیت زندگی جوانان کشور، مدیریت جامعه را در مقاطع مختلف متعجب کرده است، گفت: بازگشت به رویکرد راهبردی. و پایبندی به سیاست ها و برنامه های تدوین شده برای دستیابی به رشد اجتماعی و تقویت قدرت نرم امری فرهنگی است.


بهنام واعظ لیوری مشاور رئیس جهاد دانشگاهی دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا . با اشاره به اینکه حدود دو دهه پس از انتشار آخرین گزارش ملی از وضعیت جوانان وی بیان کرد: اساتید و پژوهشگران دانشگاهی در مسیر حل مشکل و ارائه راهکارهای لازم برای کمک به مدیریت جامعه نیازمند چنین گزارش هایی هستند که متاسفانه در دسترس آنها نیست..


واعظی در ادامه با بیان اینکه بعد از انقلاب در اواخر دهه 70 گزارش ملی جوانان تهیه شد، گفت: متأسفانه پس از تدوین ساختار کاملاً علمی و تکثیر آن طی 3 سال متوالی، تولید این گزارش ارزشمند متوقف شده است. تا حالا. و اکنون با وجود تولید برخی عناصر آماری تقریبی و کلی در مرکز آمار ایران، از نظر علمی می توان تصمیمی جامع گرفت. برنامه ریزی برای زندگی و آینده جوانان وجود ندارد.


مطابق با مشاور رئیس جهاد دانشگاهی شهید بهشتی. گزارش ملی جوانان که با استفاده از اطلاعات به روز، تجربه دستگاه، استانداردهای جهانی، دانش تخصصی داخلی و مدیریت یکپارچه گردآوری شده است. آخرین وضعیت جوانان در 20 حوزه را به صورت مجزا و تلفیقی گزارش کرد که امکان مقایسه و مقایسه با استانداردهای روز دنیا و البته ارزیابی روند اقدامات انجام شده را فراهم کرد..


وی با بیان اینکه نیروی متخصص در کنار قدرت اجرایی تصمیم گیران می تواند سرمایه های انسانی جامعه را به درستی مدیریت کند و برای پیش بینی آینده، پیشگیری یا مدیریت آسیب ها و درمان آنها اقدام کند، تصریح کرد: کارشناسان ذیصلاح با مهندسی آمار و ترسیم نمودار. ابعاد وضعیت جوانان می تواند کار سازمان های مسئول را بهبود بخشد. به همین دلیل است که در گزارش ملی جوانان همه شرایط و لحظات مهم زندگی جوانان ترسیم و در نقشه های قابل مقایسه ارائه شده است..


وی تاکید کرد: کشورهای پیشرو در دنیا همواره از این نوع گزارش ها استفاده می کنند شناسایی و خنثی سازی تهدیدات، درمان جراحات پیش بینی آینده و حفاظت از جانب سرمایه اجتماعی خودشان وارد عمل می شوند، گفت: نگاه تک بعدی به جامعه به ویژه جوانان باعث می شود همیشه منتظر بحران باشیم و پس از صرف هزینه های کلان برای عبور از هر بحران، منتظر بحران بعدی باشیم. این کار ضمن اینکه منابع و توانایی های مدیریتی کشور را تباه می کند، امکان توسعه متوازن و تصمیم گیری صحیح را به حداقل می رساند و نتیجه فرسودگی مدیران، نارضایتی مردم و عدم دسترسی به افق های پیشرفت را به همراه دارد..


عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی ضمن بررسی دلایل عدم توسعه در اجرای 6 برنامه پنج ساله تاکید کرد: استفاده از اطلاعات و آمار تنها راه برنامه ریزی و ارزیابی دقیق دنیای امروز است، بنابراین با تکیه بر شاخص های قابل اندازه گیری و تجزیه و تحلیل اطلاعات در مورد وضعیت فرصت رشد و توسعه، بهبود آسیب، رشد اقتصادیتقویت معیشت شهروندان مدیریت جمعیت کشور فراهم می کند. توجه به انسان و اعمال نعمت های الهی برای رشد او، فلسفه ای خداپسندانه است و توجه به این فلسفه، کمال نسل آینده را تضمین می کند..



دیدگاهتان را بنویسید