بازگشت به کار بیش از 240 کارگر اخراجی دو واحد صنعتی آباد/ بیش از 6 میلیون تومان از بدهی معوق کارگران کارخانه سیمان پرداخت شد.

ساعت: 10:37
تاریخ انتشار: 1300/08/17
کد خبر: 1782494

مدیرعامل صمت فارس گفت: طبق آخرین اخباری که به دست ما رسیده، 150 کارگر کارخانه سیمان و حدود 90 کارگر کاشی و سرامیک مجددا استخدام شده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شیرازه، پایگاه تحلیلی خبری شیرازه اخیراً در گزارشی از تخلفات در واحد تولیدی و مشکلات و موانع موجود در این کارخانه با عنوان (از تخلف لامپ های خاموش تا سکوت مبهم مسئولان شهری و استانی/ دور زدن قانون از طریق سوء استفاده) خبر داده است. جهش تولید «و به مدیران کارخانه هشدار داد در صورت ادامه این روند تخلفات و مستندات منتشر خواهد شد.

اگرچه استاندار وقت و فرمانداران شهرستان ها و استان ها به این موضوع واکنشی نشان ندادند، اما تنها مدیری که پیگیر سوال و صبح بعد از گزارش برای پیگیری مشکلات بود، ناخواسته به کارخانه کاشی و سرامیک آباده، ایزدی، سرلشکر مراجعه کرد. مدیر صمت فرس تصمیم گرفت پس از بررسی نتیجه را اعلام کند.

با گذشت بیش از دو ماه از این حادثه، مشکلات افزایش یافت و تعدادی از کارگران اخراج شدند، در حالی که کارخانه سیمان آباده نیز دچار مشکل شد و حدود 180 کارگر برای احقاق حق خود، کار خود را ترک کردند.

سرانجام کار به جایی رسید که صدای نماز جمعه شهر آمد و در خطبه های خود خواستار حل این مسائل شد.

خبرنگار پایگاه خبری شیرازه این بار به سراغ استاندار جدید رفت و از ایمانیا خواست پیگیر مشکلات ذکر شده در این دو واحد صنعتی باشد.

استاندار بلافاصله پس از بررسی های لازم به مدیرکل صمت فارس و مسئولان استانی و شهرستانی دستور داد تا جلسه کارگروه استانی برای تسهیل و رفع موانع تولید در این شهرستان برگزار شود.

این جلسه با حضور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس با دو دستور کار بررسی مشکلات کارخانه سیمان و سرام پاسارگاد و صدیق سرام به منظور رفع مشکلات تولید و صنفی و صنفی برگزار شد. مسائل حقوقی کارخانجات و منابع انسانی و مشکلات متعدد این واحدها رسیدگی به دستگاه های اجرایی میزبان فرمانداری شهرستان آباده بود که به گفته مدیرعامل سازمان صمت فارس نتایج خوبی به همراه دارد.

تعویق بدهی کارخانه سیمان و کاشی و سرامیک آباده به شرط بازگشت کارگران اخراجی

حمیدرضا ایزدی، مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان فارس در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: پس از رسانه ای شدن کارخانه پاسارگاد سرام و مشکلات این واحد صنعتی در چند ماه پیش، شما نیز خبر دادید که بیشتر بیش از 260 نفر نیروی کار را کاهش داده اند، در اسرع وقت به کارخانه رفتیم و در بازدید از این واحد صنعتی واقع در آباده متوجه شدیم که در بحث مدیریت کارخانه مشکلاتی وجود دارد.

وی با بیان اینکه در نهایت پس از شیراز، سه شنبه هفته گذشته کارگروه تسهیل و رفع موانع استان را با حضور مدیران استانی و فرمانداران شهرستان آباده در آن شهر برگزار کردیم، گفت: دو دستور کار این جلسه بررسی و دو کارخانه کاشی، سرامیک و سیمان آباده مشکلی نداشتند.

ایزدی با بیان اینکه این دو واحد همان کارخانه ها هستند که با پیگیری و اطلاع رسانی شما ما را حساس کردند تا بتوانیم در اسرع وقت کارگروه را نگه داریم و مشکلات آنها را حل کنیم، افزود: یکی از بلوک ها پاسارگاد سرام بود. که بدهی های معوق زیادی به دستگاه ها و خدمات اجرایی مختلف از جمله تامین اجتماعی، لوله کشی، برق، گاز و … دارد.

مدیرکل صمت فارس اعلام کرد: مقرر شد در صورت جابجایی 260 نفر از اخراجی ها از تعهدات نسبت به دستگاه های اجرایی نیز استفاده و نصب و مشکلات آنها توسط این دستگاه های اجرایی حل شود.

تاکنون 90 کارگر کاشی و سرامیک آباده جابجا شده اند

وی افزود: کادر اجرایی کمک کردند و در نهایت مدیر کارخانه قول استخدام 190 نفر را در مدت دو ماه داد که تا کنون 90 نفر از آنها جابجا شده اند و این باعث ایجاد امید در دل کارگران شده است.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان ادامه داد: دومین بحث کار گروه تسهیل در تولید و حذف گروه تولیدی، پیگیری مشکلات کارخانه سیمان آباده بود که با حدود 8 ماه تاخیر انجام شد حقوق 180 کارگر را پرداخت نکرد کارخانه تعطیل است.

ایزدی افزود: برای همین واحد تولیدی به شرط پرداخت بدهی های معوق و حقوق کارگران و شروع مجدد به کار از تعهداتی که این کارخانه به تامین اجتماعی، مسائل مالیاتی، خدمات رسان و بانک ها دارد استفاده می شود.

تاکنون 150 کارگر کارخانه سیمان جابجا شده اند

وی اعلام کرد: طبق آخرین اخباری که به دست ما رسیده است تاکنون ۱۵۰ کارگر جابجا شده و به هر کارگر ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تن بدهی معوق پرداخت شده است. همچنین مقرر شد بانک توسعه تعاون 25 میلیارد ریال تسهیلات کارخانه سیمان آباده را صرف پرداخت دستمزد کارگران کند.

تا یکی دو ماه آینده تمامی بدهی های معوق کارگران کارخانه سیمان آباده پرداخت می شود.

مدیرعامل صمت در پایان گفت: با تصمیمات اتخاذ شده و طی مراحل طی یکی دو ماه آینده تمامی بدهی های معوق کارگران کارخانه سیمان آباده پرداخت می شود.

پس از گفتگو با حجت السلام و المسلمین موسوی امام جمعه آباد درباره مشکلات این دو کارخانه به گفت و گو پرداختیم.

موسوی با بیان اینکه کارخانه کاشی و سرامیک آباده که از سال 1388 برای تولید کاشی و سرامیک در حال ساخت و تولید بوده که مدت هاست با مشکلات زیادی مواجه بوده است، گفت: او آباده را از خاک نسوز گرفته بود. در یکی از سوله های کارخانه کارگاهی راه اندازی کرد و با راهنمایی همسرش 200 زن را در این شهر برای بافتن فرش، صنایع دستی و … استخدام کرد که البته این امر قابل تقدیر بود اما پس از مدتی و به دلایلی این زنان اکثرا که سرپرست خانوار نیز بودند، اخراج شدند.

وی افزود: همه کارگران به دفتر نماز جمعه رفتند و از ما خواستند که به حق خود بپردازیم.

دفتر مدیران کارخانه سیمان برای رفع مشکلات کارگران شهرستان آباده باشد.

موسوی ادامه داد: کارخانه سیمان آباده نیز به دلیل بدهی زیاد تعداد زیادی از کارگران را تعدیل کرده است. از سوی دیگر مردم می گفتند که گرد و غبار سیمان سال ها آنها را آزار می دهد اما مدتی دفتر کارخانه از آباده به تهران منتقل شد تا کارگران به مدیران این واحد صنعتی دسترسی نداشته باشند.

وی با اشاره به مشکلات زیست محیطی این کارخانه گفت: شهروندان آباده ای می گویند هم آلودگی های ناشی از کارخانه به ریه این کارگران و شهروندان می رود و هم دفتر مدیران باید در آلاد باشد تا مشکلات برطرف شود. دسترسی کارگران به کارخانه

به گفته امام جمعه آباده، بنا به درخواست مردم، مشکلات را در خطبه ها اعلام کردیم و از طریق مسئولان استانی پیگیری کردیم، بنابراین تا حصول نتیجه و هر هفته در خطبه ها مطرح می شویم، به نظارت ادامه می دهم.

شیرازه در روزهای آینده پیگیر مشکلات این دو واحد صنعتی است تا در جریان روند اقدامات مسئولان استانی و شهرستانی قرار گیرد و سایر مشکلات کارخانه کاشی و سرامیک آباده تا حصول پیگیری و بررسی خواهد شد. نتیجه

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید