گاز کارخانه سیمان بجنورد تعطیل شد/ 20 واحد صنعتی استان به چرخه تولید بازگشت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین حاجی بگلو رئیس سازمان ایمنی خراسان شمالی در گفت و گو با عصرترک گفت: ‌ ‌ ‌ ردیف

حاجی بگلو گفت: بر اساس این بخشنامه، واحد صنعتی سیمان بجنورد که سوخت اصلی آن گاز است، در مرحله اول یکی از خطوط تولید خود را از مدار خارج و جایگزین استفاده از سوخت گازوئیل برای خط دوم تولید خود کرد.

وی افزود: کارخانه سیمان بجنورد از هفته گذشته خط تولید دوم خود را از کار انداخت و هم اکنون مشغول تعمیر خطوط تولید خود است.

رئیس سازمان صمت خراسان شمالی یادآور شد: این کارخانه تا 20 روز آینده تولید را از سر می گیرد.

وی تصریح کرد: این کارخانه با توجه به نیاز بازار محصولات سیمانی را تولید و برای عرضه به بازار ذخیره می کرد.

حاجی بگلو همچنین به مجتمع صنعتی پتروشیمی خراسان اشاره کرد و گفت: بر اساس دستورالعمل صادره مصرف گاز پتروشیمی خراسان نیز محدود است و این مجتمع صنعتی هم اکنون تا حدودی از سوخت جایگزین (گازوئیل) استفاده می کند.

وی همچنین با بیان اینکه دو مجتمع صنعتی فولاد اسفرین و آلومینا جاجرم نیز از گاز به عنوان سوخت اصلی استفاده می کنند، اعلام کرد: هیچ دستورالعملی در خصوص محدودیت مصرف گاز یا قطع گاز به این دو مجتمع صنعتی استان صادر نشده است.

رئیس سازمان ایمنی خراسان شمالی اضافه کرد: البته ممکن است در فصل سرد امسال صنعت فولاد نیز مجبور به استفاده از سوخت جایگزین شود.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود از احیای واحدهای صنعتی راکد در استان نیز خبر داد: خراسان شمالی تاکنون 344 پروانه بهره برداری از واحدهای صنعتی صادر کرده است.

حاجی بیگلو گفت: در سال 1400 اقدام به شناسایی وضعیت فعالیت واحدهای صنعتی کردیم و در ارزیابی انجام شده مشخص شد که 34 واحد صنعتی کوچک در استان غیرفعال و راکد شده اند.

به گفته وی تفاوت بین شرکای هر واحد صنعتی، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش در این واحدها، نداشتن سابقه کار، نبود شرکای قوی، افزایش بار تحریم ها و از دست دادن بازارهای رقابتی. از دلایل اصلی تعطیلی و رکود این واحدهای صنعتی در استان است.

رئیس سازمان سمت خراسان شمالی تصریح کرد: در دو سال گذشته مشکلات آنها در کارگروه های تسهیل و رفع موانع تولید برگزار شده در استان برای شروع مجدد فعالیت بررسی و پیگیری شده است.

وی اعلام کرد: در سال 1400 مشکلات 11 واحد غیرفعال و ظرف 9 ماه امسال 9 واحد غیرفعال در استان برطرف شد و به چرخه تولید بازگشتند.

حاجی بیگلو افزود: تا پایان امسال شش واحد دیگر که غیر فعال بوده اند به چرخه تولید باز می گردند.

وی در ادامه اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر بازگشت تنها یک واحد غیرفعال به چرخه تولید و مرمت در خراسان شمالی را تکذیب کرد و تصریح کرد: در دو سال گذشته 20 واحد غیرفعال احیا و به تولید بازگشته اند. چرخه در استان

رئیس سازمان حراست خراسان شمالی در عین حال بر لزوم نوآوری و خلاقیت در تولید محصولات صنعتی تاکید کرد.

حاجی بگلو در پایان یادآور شد: بر اساس دستور ارسالی رئیس جمهور به بانک ها، در دو سال گذشته حتی یک واحد تولیدی بدهکار به بانک تملک نشده و بانک ها در این زمینه همکاری داشته اند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید