شناسایی 27 واحد صنعتی با پتانسیل دانش بنیان در گلستان/بازگرداندن 42 واحد صنعتی راکد به چرخه تولید


ساعت: 11:17
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۴/۲۱
کد خبر: 1882502

درویش علی حسن زاده از شناسایی 27 واحد صنعتی حاضر به دانش بنیان شدن در این استان خبر داد و گفت: از ابتدای امسال این واحدها و آن دسته از شرکت های جدید که برای اخذ مجوز به این سازمان مراجعه می کنند باید تمایل داشته باشند که دانش بنیان شود، حمایت کند و به پارک علم و فناوری معرفی شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ درویش علی حسن زاده در گفت و گو با گلستان ما با اشاره به وجود هزار و 160 واحد صنعتی دارای پروانه کار در استان گفت: حدود 28 هزار نفر در واحدهای صنعتی فعال استان مشغول به کار هستند.


سهم 24 درصدی صنایع بزرگ در جدول اشتغال استان

وی با بیان اینکه تنها 2.5 درصد از واحدهای صنعتی استان جزو واحدهای صنعتی بزرگ هستند، گفت: دارای بیش از 150 نفر شاغل ولی 24 درصد از سهم اشتغال در بخش صنعتی استان و 90 درصد واحدها دارای شاغل زیر 50 سال هستند. واحدهای با بیش از 150 نفر پرسنل در استان نیز به دلیل ایجاد اشتغال بالا، سرمایه گذاری و ظرفیت مناسب و تداوم کسب و کار در دستور کار قرار گرفته است.


190 واحد صنعتی استان در رکود هستند

حسن زاده در ادامه به وضعیت واحدهای صنعتی استان پرداخت و گفت: از یک هزار و 160 واحد دارای مجوز در استان، 190 واحد متوقف و 300 واحد با ظرفیت کمتر از 50 درصد در حال فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: یکی از برنامه هایی که امسال هم در استان تعریف شده و هم از سوی وزارتخانه به ما محول شده، حمایت از تداوم فعالیت واحدهای فعال با برگزاری جلساتی برای ارتقای تولید ستاد تسهیل، با استفاده از ظرفیت منابع بانکی و تبصره 18 قانون بودجه 1401، تسهیلات بازسازی و نوسازی و همچنین استفاده از تسهیلات روستایی برای واحدهای صنعتی درج شده است.


بازگشت به چرخه تولید 42 واحد صنعتی راکد

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان گلستان با اشاره به فعال شدن مجدد 33 واحد صنعتی در سال گذشته با کمک ستاد تسهیل، گفت: در سه ماهه نخست امسال 9 واحد صنعتی به چرخه تولید بازگشتند.

حسن زاده با بیان اینکه همه واحدهای صنعتی راکد تنها به دلیل منابع مالی و امکانات مشکل ندارند، بلکه برخی به دلیل مشکلات در حوزه مالیاتی، تامین اجتماعی یا در نهادهای دیگر یا بحث های مدیریتی گیر افتاده اند، تاکید کرد: داریم. این واحدها را شناسایی کرد. ما به کسانی که می توانند دوباره فعال شوند یا ظرفیت خود را افزایش دهند کمک خواهیم کرد تا پایان سال فعال شوند.

وی همچنین با اشاره به اینکه برخی از واحدهای صنعتی به دلیل نکول در سال های اخیر در اختیار بانک ها هستند، گفت: با همکاری معاونت اقتصادی رئیس جمهور برای هماهنگی استاندار و دادستان محترم دو یا سه جلسه برگزار کردیم و به عنوان نتیجه 15 علیرغم اینکه این واحد در اختیار بانک بود، اما مالکان سابق و این بانک به این تفاهم رسیدند و اکنون این واحدها تحت کنترل مالکان قبلی بوده و به چرخه تولید بازگشته اند. 5 واحد اخیرا به مدت یک تا دو ماه به روز رسانی شده و مراحل اداری و قانونی را طی می کنند تا به تولید برگردند.


عزم جدی برای حمایت از صنایع تولیدی استان

حسن زاده در بخشی دیگر از این گفت و گو اظهار داشت: طی این سال ها بیش از هزار پروانه بهره برداری صادر شده و طبق بررسی های ما بیش از 140 واحد بیش از 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند. یکی از اولویت های ما در سال جاری حمایت از این واحدها با کمک در حوزه های زیربنایی و اعطای تسهیلات برای تامین سرمایه ثابت و در گردش است تا بتوانند وارد چرخه تولید شوند.


27 واحد صنعتی در استان تمایل به دانش بنیان شدن دارند

رئیس سازمان صنعت معدن استان با بیان اینکه شعار «تولید دانش بنیان و ایجاد اشتغال» از سوی مقام معظم رهبری با نگاهی عمیق و تیزبین برای سال 1401 انتخاب شد، افزود: از سال های اخیر تاکنون 22 واحد داشته ایم. بر اساس دانش موجود در استان که در این میان حتی واحدی دارند که 180 میلیون دلار پس انداز ارزی دارد و علاوه بر تامین نیاز کشور در صورت مهیا بودن شرایط می تواند صادرات نیز داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه 27 واحد صنعتی در استان تمایل به دانش بنیان شدن دارند، تصریح کرد: از ابتدای امسال آن دسته از شرکت هایی که ظرفیت دانش بنیان شدن را داشته باشند را از ابتدا به پارک علم و فناوری معرفی می کنیم. شروع کنید و در این جهت رشد کنید.

حسن زاده دو اصل مهم تجاری سازی و بازاریابی دانش بنیان محصولات به ویژه در حوزه صادرات را تشریح و برشمرد و خاطرنشان کرد: معتقدم باید از علم و دانش حوزه دانشگاهی، مراکز رشد دانشگاه ها و شتاب دهنده ها در حوزه علمیه استفاده کنیم. پارک علمی و اجازه دهید به فناوری کمک کنیم، شرکتی که در بحث تجاری سازی به روش دانش محور حرکت می کند، منجر به افزایش کیفیت محصول، افزایش کمیت خروجی و کاهش هزینه کل می شود یا به عبارت دیگر، رقابت پذیری محصول شرکتش


رشد 65 درصدی صادرات در سه ماهه نخست امسال

رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان گلستان در پایان این گفتگو از ارزش صادرات 187 میلیون دلاری استان در سال گذشته خبر داد و گفت: در سه ماهه نخست امسال 56 میلیون و 56 میلیون دلار صادرات داشته ایم. 500 هزار دلار به 25 کشور دنیا رسیده که نسبت به سه ماهه اول سال قبل 65 درصد رشد داشته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید