بازگشت گالنویی به نیمکت تیم ملی/ نگاهی به کارنامه «ژنرال»

بازگشت گالنویی به نیمکت تیم ملی/ نگاهی به کارنامه «ژنرال»

پرافتخارترین سرمربی تاریخ لیگ برتر برای دومین بار در چند سال اخیر هدایت تیم ملی ایران را برعهده گرفت.

امیر گالنووی برای دومین بار به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران انتخاب شد. امیر گالنووی، حسین فرکی، مهدی تارتار، فرهاد مجیدی و جواد نکونام پیش از این به عنوان پنج گزینه نهایی داخلی فدراسیون فوتبال برای هدایت تیم ملی معرفی شده بودند که گالنووی یکی از گزینه های اصلی برای پذیرش این پست قبل از بقیه اعضای تیم ملی بود. رقابت لغو شد او این موضوع را در استوری اینستاگرام خود اعلام کرد.

شروع

گالنووی مربیگری خود را در کشاورز و برق تهران از اوایل دهه 80 آغاز کرد و با استقلال بود که توانست خود را به عنوان یک مربی قهرمان مطرح کند. «برنامه سه ساله» یکی از کلیدواژه هایی بود که امیر کلاه نوی به فوتبال ایران معرفی کرد و او پس از 3 سال حضور در استقلال توانست این تیم را به قهرمانی لیگ برتر برساند.

پس از این موفقیت با استقلال و از سوی دیگر نتایج ناامیدکننده تیم ملی در جام جهانی 2006، به عنوان سرمربی ایران انتخاب شد تا در جام ملت های آسیا روی نیمکت ایران بنشیند. قلعه نویی در تیم ملی ایران در 17 بازی 10 برد، 6 تساوی و 1 شکست به دست آورد. تیم او تنها یک باخت مقابل مکزیک با نتیجه 4-0 دارد.

این اولین شکست امیر خاله نویی در سمت سرمربیگری تیم ملی فوتبال ایران بود. او در این دیدار سعی کرد بازیکنان لیگ برتری و لژیونرهای شاغل در لیگ امارات را محک بزند.

او در جام ملت های آسیا با ایران راهی مرحله حذفی شد و در ضربات پنالتی مغلوب کره جنوبی شد. تعویض وحید طالب لو به جای حسن رودباریان در دقایق پایانی آخرین تاکتیک کالا نووی در این دیدار بود اما جای تاسف بود که بازیکنانی مانند رسول خطیبی و مهدی مهدوی کیا که معمولا پنالتی هستند در این دیدار پنالتی های خود را از دست دادند. در این دیدار و با وجود آن طالب لو یکی از پنالتی ها را گرفت، ایران شکست خورد و حذف شد.

شخصیت سریال

گالنووی پس از جدایی از تیم ملی روی نیمکت مس کرمان نشست و سپس به استقلال بازگشت و دوباره آن تیم را به قهرمانی رساند. تیم فوتبال استقلال تهران موفق شد با قهرمانی در هشتمین دوره لیگ برتر برای دومین بار قهرمان ایران شود و جشن قهرمانی را در شهر مشهد برگزار کرد.

تمجید کالانویی از مجید جلالی پس از قهرمانی استقلال در آن سال به یکی از خاطره انگیزترین صحبت های این مربی در فوتبال ایران تبدیل شده است. وی پس از قهرمانی در استقلال گفت: مجید جلالی مرد بزرگی است.

این مربی سپس به سپاهان اصفهان رفت و با سپاهان دو قهرمانی متوالی را به دست آورد تا تیم های امیر قلعه نویی برای سه فصل متوالی اول شوند. در دومین سال حضورش در سپاهان شاهد رکوردشکنی های این مربی بودیم.

سپاهان در دهمین دوره لیگ برتر عنوان اولین تیمی را کسب کرد که با موفقیت از عنوان خود دفاع کرد. امیر قلعه نویی در نهمین دوره لیگ برتر موفق شد تیمش را به مقام قهرمانی برساند. امیر قلعه نویی در ثبت این موفقیت چهارمین قهرمانی خود در لیگ برتر را تجربه کرد.

سپاهان در حالی قهرمان دهمین دوره لیگ برتر شد که فصل را خیلی بد شروع کرد و در هفته های اول امتیازات زیادی را از دست داد.

قهرمانی دیگر با استقلال و حضور در نیمه نهایی آسیا

سپس پس از یک فصل حضور در تراکتورسازی، بار دیگر سرمربی استقلال شد و ضمن کسب عنوان قهرمانی در ایران، این تیم را به نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا رساند. قلعه نویی جانشین پرویز مظلومی در استقلال شد.

استقلال در نیم فصل دوازدهم لیگ با 31 امتیاز و به دلیل تفاضل گل کمتر نسبت به سپاهان در رده دوم قرار گرفت اما در نیم فصل دوم با 36 امتیاز موفق شد با 67 امتیاز عنوان قهرمانی را از آن خود کند.

استقلال در نیم فصل با کنار گذاشتن توسی، جانواریو، لیام ردی، میداوودی، منوچهری و محمد انصاری و انتصاب اشجری، چهارمحالی، فرزاد حاتمی، موسوی، محمد رضایی، ارزه و مجیدی چهره جدیدی به خود داد و این تغییرات در نوع نتیجه گیری استقلال او در نیم فصل دوم تاثیر زیادی داشت.

سالهای بدون فنجان

بعد از آن همه قهرمانی، یعنی. 5 قهرمانی لیگ و دو قهرمانی جام حذفی، سال ها از آخرین قهرمانی امیر قلعه نویی می گذرد. این مربی پس از پایان کار خود در استقلال در تیم های تراکتورسازی، ذوب آهن، سپاهان و گل گهر نیز حضور داشت اما از کسب عنوان قهرمانی بازماند.

یک رکورد خاص

امیر قلعه نویی اولین سرمربی تاریخ فوتبال ایران شد که از مرز 1000 امتیاز عبور کرد.

مرد داربی

امیر قلعه نویی در اولین فصل مربیگری خود در استقلال موفق شد به اولین پیروزی خود در دربی تهران دست یابد. سال ها طول کشید تا قلعه نویی سرانجام در دربی تهران شکست بخورد و به همین دلیل به عنوان مربی دربی شناخته شد. او یازده سال مقابل شاهپوشان شکست ناپذیر بود تا اینکه سرانجام در دربی پرسپولیس در 2 آذر 1392 با گل های محمد نوری و امید عالیشاه به تک گل سجاد شهبازاده توانست استقلال را شکست دهد تا در نهایت روند شکست ناپذیری پرافتخارترین بازیکن لیگ برتر را بشکند. سرمربی مقابل شاهپوشان.

دیدگاهتان را بنویسید