نگاهی به کارنامه جنجالی اولین وزیر مجزا از کابینه سیزدهم

نگاهی به کارنامه جنجالی اولین وزیر مجزا از کابینه سیزدهم

روز جدید : معرفی حجت الله عبدالملکی فارغ التحصیل دانشگاه امام صادق(ع) در کمتر از یک سال، اما آنقدر بر ایشان و دولتش فشار آورد که در نهایت اولین استعفای کابینه استعفا داد.

عبدالملکی بر وزارتخانه هایی تکیه کرد که در مناسبات و محاسبات اقتصادی ایران مهم هستند. این وزارتخانه از یک سو درگیر رابطه تعیین حداقل دستمزد است و از سوی دیگر موضوع حقوق بازنشستگان به طور مستقیم با آن ارتباط دارد.

مجموعه شرکت های تحت مالکیت این وزارتخانه اهمیت خود را در بورس افزایش داده و هر اقدامی می تواند بر وضعیت بورس تاثیر مثبت یا منفی بگذارد.

حاکمیت سیاسی ایران در شرایطی به سمت دولت سیزدهم رفته است که اقتصاد ایران با بحران های جدی قدیمی و بحران های جدید متاثر از تحریم ها مواجه است.

حجت‌الله عبدالملکی فارغ‌التحصیل دانشگاه امام صادق(ع) کمتر از یک سال طول کشید، اما آنقدر بر او و دولت همراه فشار آورد که در نهایت اولین استعفا از کابینه انجام شد.

نظریه پرداز اقتصاد مقاومتی که با شعار مبارزه با فساد وارد میدان شد و تاکید کرد که در اولین روزهای حضور خود در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نه سفارش می پذیرم و نه می پذیرم، دلیل و توجیه را بیان کرد. تحریم ها طرح ما را نپذیرفتند. اگر بگوییم تحریم ها باعث این شده است، تحریم های داخلی است و تحریم های داخلی برای ما به معنای بی میلی در دولت است.

وی تاکید کرد: تحریم اشتغال می تواند نقش مثبتی داشته باشد زیرا منابع ارزی محدود است و واردات رو به کاهش است و بازار داخلی مغرضانه خواهد بود.

ویرگول آخر برای بازنشستگان

4.5 میلیون مستمری بگیر و از کارافتاده وابسته به صندوق بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی که در مجموع 12.5 میلیون نفر از جمعیت کشور را تشکیل می دهند و جزو کم درآمدترین اقشار جامعه هستند، منتظر افزایش حقوق ماهانه خود بودند. دو ماه گذشته .. بحث افزایش مستمری آنها در حال حاضر به تعویق افتاده است.

در ابتدای سال به دلیل اشتباه تایپی در بند 4 تبصره 12 قانون بودجه کل کشور، این شبهه در دستگاه های اجرایی ایجاد شد که میزان افزایش مستمری های تامین اجتماعی در سال جدید تنها 10 درصد باشد. مانند سایر صندوق های بازنشستگی؛ این در حالی است که میزان افزایش مستمری های تامین اجتماعی معمولاً با توجه به تغییرات حقوق سالانه کارگران در شورای عالی کار توسط هیات امنای این صندوق تعیین می شود.

اما این بار وجود «کاما» کاذب در وسط عبارت «صندوق بازنشستگی تأمین اجتماعی نیروهای مسلح» و اصلاح آن، 23 روز تاخیر دستگاه های اجرایی را برای پرهیز از بررسی افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی به همراه داشت.

در نهایت مقرر شد افزایش حقوق در خرداد ماه اجرایی شود و معوقات مرداد ماه پرداخت شود.

این وضعیت البته همچنان نارضایتی بسیاری از بازنشستگان را به همراه دارد چرا که به گفته آنها در بسیاری از سطوح دستمزد تنها 10 درصد افزایش دستمزد داشته است.

اولین تلاش حاشیه ای دولت برای افزایش حداقل دستمزد

حداقل دستمزد در شرایط متورم اقتصاد ایران بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده است. دولت با شعار کنترل فقر مطلق و کاهش تورم وارد میدان شد اما در نهایت نه تنها تورم مهار نشد، بلکه حذف ارز 4200 تنی موجی از تورم را در سال جاری در اقتصاد ایران به راه انداخت.

عبدالملکی درباره تصمیم افزایش دستمزدها گفت: پس از جلسه 14 ساعته و مذاکرات مفصل و تا حدودی بحث برانگیز و تحریک آمیز نمایندگان طبقه کارگر با کارفرمایان، حداقل دستمزد 1401 تعیین شد و خبرهای خوبی برای جامعه کارگری کشور داریم. “

وی ادامه داد: برای حداقل حقوق ماهیانه 57.4 درصد افزایش داریم که با موافقت نمایندگان کارگری و کارفرمایان مواجه شدیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حداقل درآمد هر کارگر دو فرزند در سال آینده به 6 میلیون و 725 هزار تن رسیده است که این رقم در سال جاری 4 میلیون و 376 هزار تن است یعنی 53.7 درصد از این رقم افزایش یافته است. ..

وی تصریح کرد: برای یک خانواده 1.3 نفری شامل زن، زن و 1.3 فرزند این رقم به 6 میلیون و 433 هزار تن رسیده است. امسال این رقم 4 میلیون و 190 هزار تن است که بیش از 2 میلیون و 400 هزار تن افزایش داشته ایم.

کارفرمایان می گویند که این امر آنها را مجبور می کند تعداد کارگران خود را کاهش دهند و در برخی موارد، به عنوان مثال، قراردادهایی که به مدت سه ماه تمدید شده اند، ماه به ماه قابل تمدید هستند. به بیان ساده، کارفرما مدعی است که «نمی‌تواند» این نرخ افزایش دستمزد را جذب کند. بسیاری از کارشناسان در همان دوره هشدار دادند که این افزایش دستمزدها می تواند زمینه را برای کاهش نیروی کار در ایران فراهم کند و فشار بیکاری در کنار تورم موجود می تواند برای مردم مشکل ساز باشد.

توصیه‌ها در این دوره مبتنی بر مهار تورم و اجرای برنامه‌های حمایتی بود، اما در نهایت افزایش 57 درصدی دستمزدها و افزایش تورم ادامه یافت.

شعار مبارزه با فساد

یکی از مهمترین شعارهایی که وزیر مستعفی اعلام کرد، کابینه مبارزه با فساد بود. وی در مصاحبه ای با روزنامه دولت در بهمن ماه از تصمیم خود برای برکناری هزار تن از مدیران وزارتخانه خبر داد و تاکید کرد که 350 نفر برکنار شده اند و 650 نفر در صف هستند. وی با این حال تاکید کرد: کمیسیون های بازرسی، حقوقی و امنیتی متعددی به صورت سیستمی در این حوزه تشکیل شده که منجر به تشکیل 120 پرونده شده که برخی از آنها تکمیل و آماده ارسال به قوه قضائیه است. با هماهنگی قوه قضائیه اسامی این افراد و پرونده های فساد را در رسانه ها منتشر می کنیم. این بود تا اینکه صالحی، دادستان تهران و سپاه پاسداران، در جلسه شورای عالی قضایی ادعای عبدالملکی را رد کرد.

دادستان و شورای انقلاب تهران با استناد به خبری از سوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر ارتکاب جرم تعدادی از مدیران سابق این وزارتخانه، گفت: کار و رفاه اجتماعی به دادسرای تهران گزارش نشده است.

در نهایت عبدالملکی در حالی از دولت رفت که خود را آینه اقتصاد مقاومتی می دانست اما کاری از دستش بر نمی آمد.

دیدگاهتان را بنویسید