بازیگوشی صدای اصولگرایان را هم بلند کرد

بازیگوشی صدای اصولگرایان را هم بلند کرد

روز جدید : سید ابراهیم رئیسی سعی کرد تشریفات خوبی برای تشکیل دولت اول داشته باشد. او از ابتدا سعی کرد با شخصیت های مختلف از گروه های مختلف سیاسی ارتباط برقرار کند. تماس پاستور با اصلاح طلبان این تصور را به برخی از سیاستمداران داد که دولت سرنگون شده تکرار دولت محمود احمدی نژاد نخواهد بود و فصل سردی برای احزاب و فعالان سیاسی آغاز خواهد شد. رئیسی همچنین از ایجاد سامانه ای برای دولت برای معرفی افراد واجد شرایط به دولت جدید از طریق این سامانه خبر داد تا بتوان از آنها برای پست های مختلف در دولت استفاده کرد. این ممکن است در ابتدا یک تحول مثبت برای دولت باشد و این نوید را می دهد که در نهایت دولتی تشکیل خواهد شد تا همه نوع روابط خانوادگی، گانگستری و جناحی جایگزین شایسته سالاری شود. اما اکنون پس از گذشت چند ماه از پایان دولت و سران کشورها آرام آرام قطعات خود را در وزارتخانه ها و ادارات مختلف جمع می کنند، مشخص شده است که همه این اقدامات نمایشی نیست.

مدتی است که قرارهای خانوادگی و گروهی در بسیاری از نقاط کشور مورد بحث قرار گرفته است. از وزارتخانه ها گرفته تا شهرداری تهران، روابط شخصی یکی از مهم ترین دلایل کار و انتصابات است. موضوعی که اکنون نه تنها از سوی منتقدان دولت بلکه از سوی حامیان دولت نیز مورد تایید و مناقشه قرار گرفته است.

محمدصالح جوکار، نماینده یزد در مجلس شورای اسلامی، از نیروهای شناخته شده اصولگرا و یکی از حامیان اصلی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، از برخی انتصابات خانوادگی در دستگاه های دولتی و دیگر نهادها که اکنون علی رغم انتقادها در دست جریان انقلابی است، گفت. این موضوع در دولت قبل هم مطرح بود. وی گفت: آنچه مردم در دولت قبل به آن اعتراض و انتقاد داشتند، استخدام افراد فامیلی در مناصب مختلف و باز گذاشتن دست آنها در مسائل مالی مانند واردات و صادرات بود. در نتیجه این اتفاق، تصویری منفی در ذهن مردم ایجاد شد و انتظار و انتظار داشتند که در دولت سیزدهم فعلی این اتفاق نیفتد. این موضوع (تجمع خانواده) اکنون به عنوان یک پدیده منفی در جامعه ما دیده می شود. البته بحث شایسته سالاری وجود دارد و اگر فردی ظرفیت و صلاحیت دارد باید از توانایی های خود استفاده کند، اما نظر رایج این است که وقتی وزیری منصوب می شود، اصلا از نزدیکانش استفاده نمی کند؛ یعنی اگر وزیری منصوب می شود، از نزدیکانش استفاده نمی کند. این بخشی از دیدگاه ها و مطالبات مردم است و درخواست درستی است.» رئیس کمیته امور داخلی و شوراها همچنین گفت: فرهنگ عمومی جامعه امروز ما چنین اجازه ای را نمی دهد، بنابراین بهتر است از فرصت ها و فرصت های این افراد در جای دیگری استفاده شود و فرد مسئول با خانواده نداشته باشیم. به این ترتیب نظر مردم تضمین شده و از ظرفیت ها و امکانات افراد واجد شرایط استفاده می شود. موضوع انتصابات خانوادگی یک مشکل دیگر هم دارد و آن شبهه فساد است به خصوص در بحث های اقتصادی باید خیلی مراقب باشند در مسائل اقتصادی که بوی رانت و انحصار می دهد از عزیزانشان استفاده نکنند. این تفاوت آشکار نظام اسلامی ما با سایر نظام هاست.»

جوکار با بیان اینکه امروز انتظار ما این است که مسئولان افرادی را که توانایی حضور در جای دیگری را دارند و در کنارشان نباشند، بیاورند تا خدای ناکرده شکی در بستگان او نباشد. و رسوایی ها و چیزهایی از این قبیل وجود خواهد داشت.” جوکار به عنوان نماینده مجلس تنها یک انتظار دارد. در حالی که مجلس می تواند از ابزار نظارتی خود برای جلوگیری از این روش انتصابی استفاده کند، اخبار و گزارش های مختلف نشان می دهد نمایندگان مجلس اقوام خود را نیز برای تمجید از دولت رئیس جمهور اعزام می کنند. آنها دولت را اداره می کنند و این چرخه فساد ادامه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید