بازی آغاز میشود! | روز جدید

بازی آغاز میشود!  |  روز جدید

روز جدید ایمان ربیعی: تا زمانی که بودجه 1402 تدوین نشود و پیشنهادات وزارت نفت در مجلس مطرح و مطرح نشود، نمی‌توان در مورد چیزی صحبت کرد و همانطور که امروز با شما صحبت می‌کنم، برنامه‌ای برای سال 1402 در حوزه بنزین وجود ندارد. “

اینها بخشی از صحبت های وزیر اقتصاد و دارایی است که در هفته های اخیر بار دیگر تاکید کرد که در خصوص بنزین تصمیمی گرفته نشده است.

با این حال، نه تنها شایعات زیادی در این زمینه شنیده شد، بلکه بسیاری از کاربران در شبکه های اجتماعی از تجربه خود در مواجهه با محدودیت های خاص و … گفتند از عدم امکان بارگیری با کارت ایستگاه تا محدودیت بارگیری با کارت شناسایی. .

همه اینها تکذیب می شد تا اینکه روز گذشته اولین گام بنزین در دولت سیزدهم برداشته شد و در حالی که رئیس جمهور گفته بود که انتظار می رود تغییرات بنزین در سال آینده اعمال شود، از ابتدای مهرماه سهمیه سوخت رایگان در شناسنامه ها 100 لیتر کاهش یافت. 250 لیتر به 150 لیتر رسید.

رئیس‌جمهور در عین حال در 13 تیرماه گفت: دو فوریت مجلس را برای تعویق افزایش قیمت برخی کالاها برای سال آینده آماده کرده‌ایم. ظهار نظری که در گام اول این تردید را در ذهن بسیاری ایجاد کرد که احتمالا دولت برای تغییر قیمت بنزین در سال آینده برنامه ریزی خواهد کرد.

اگرچه سیدابراهیم رئیسی در همان برنامه تاکید کرد که هیچ برنامه ای برای تغییر قیمت سوخت نداریم، اما با توجه به اینکه طرح بنزین برای همه به صورت آزمایشی در جزیره کیش اجرا می شود، به نظر می رسید دولت ممکن است تصمیم بگیرد. تصمیمات ج باید مربوط به قیمت بنزین در بودجه 1402 باشد. هندوزی نیز پیشتر تاکید کرده بود که گزارش بنزینی از نتایج اجرای این طرح روی میز رئیس جمهور است اما هنوز تصمیمی در این زمینه گرفته نشده است.

معاون وزیر نفت: ارزیابی تراکنش‌های سامانه در جایگاه‌های سوخت نشان می‌دهد خودروهای شخصی بین ۲ تا ۳ درصد از سهمیه ثانویه خود استفاده می‌کنند و مابقی نیازهای آن‌ها با کارت‌های رایگان موجود در جایگاه‌ها که به وفور در جایگاه‌ها وجود دارد، تامین می‌شود. را می توان یافت

دلیل کاهش سهمیه بنزین چیست؟

بر اساس آخرین اعلام میزان مصرف و تولید بنزین در کشور با رکود مواجه شده و حتی در برخی از روزهای تابستان مصرف بیش از تولید بوده و تردیدها در مورد احتمال بازگشایی پرونده واردات بنزین به وجود آمده است. و استفاده از بنزین پتروشیمی. گزینه دوم البته شامل هشدارهای مداوم از سوی کارشناسان نیز می شود.

گزارش ها حاکی از آن است که مصرف در برخی روزها به 100 و حتی 105 میلیون لیتر رسیده و بین 95 تا 105 میلیون لیتر متغیر است. این در حالی است که هم اکنون ظرفیت اسمی تولید بنزین 112 میلیون لیتر در روز و ظرفیت عملیاتی آن 98.5 میلیون لیتر در روز به دلیل مشکل نگهداری و تعمیرات پالایشگاه ها است.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: سهمیه ۱۰۰ لیتری رایگان کارت سوخت شخصی برای مبارزه با قاچاق بنزین کاهش یافت.

جلیل سالاری افزود: با توجه به روند افزایشی مصرف بنزین در کشور از یک سو و افزایش اختلاف قیمت بنزین در داخل نسبت به کشورهای همسایه به حدی است که در برخی کشورهای همسایه قیمت بنزین به 40 و 50 هزار تومان می رسد شاهد مهاجرت کارت ها سوخت به مناطق مرزی هستیم.

وی در ادامه گفت: به منظور مدیریت و جلوگیری از قاچاق سوخت تصمیم به کاهش کمک هزینه رایگان گرفته ایم. کارت سوخت هر فرد دارای سهمیه 60 لیتری با قیمت 1500 تومان و اضافه سهمیه است و مالکان خودرو نیز می توانند از کارت برای پارک رایگان استفاده کنند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: بررسی تراکنش‌های سامانه در جایگاه‌های سوخت نشان می‌دهد خودروهای شخصی بین ۲ تا ۳ درصد از سهمیه ثانویه خود استفاده می‌کنند و مابقی نیاز آن‌ها با استفاده از کارت‌های رایگان موجود در جایگاه‌های سوخت که دارندگان کارت به وفور دارند، تامین می‌شود. در جاهایی پیدا شد.

وی ادامه داد: با افزایش مهاجرت کارت سوخت به مناطق مرزی، بیشتر این سهمیه رایگان در این مناطق خالی می شود و به افزایش قاچاق سوخت دامن می زند.

به گفته وی، خودروها اگر بخواهند از 250 لیتر سهمیه ثانویه استفاده کنند عملاً سه هزار کیلومتر در ماه طی نمی کنند. این موضوع در گذشته مطرح شده و تصمیم برای کاهش سهمیه سال دوم چالشی ایجاد نخواهد کرد.

سالاری درباره شرایط ویژه مانند روزهای افزایش سفر توضیح داد: هر پمپ در پمپ بنزین ها دارای دو کارت رایگان است که سهمیه آن 10 هزار لیتر است و مردم می توانند از کارت های رایگان موجود در پمپ بنزین ها استفاده کنند.

معاون فرآوری و پخش فرآورده های نفتی وزیر نفت تاکید کرد: پس از کاهش سهمیه 100 لیتری بنزین رایگان خودروهای شخصی، افزایش قیمت بنزین وجود نخواهد داشت.

بر اساس اعلام شرکت ملی فرآوری و پخش فرآورده های نفتی، سهمیه بنزین رایگان خودروهای شخصی از ماه آینده از 250 لیتر به 150 لیتر کاهش می یابد.

متخصصان چه می گویند؟

پیش از این حسین راغوفر در مصاحبه ای اعلام کرده بود که مهمترین اقدام دولت در حوزه اقتصاد تغییر قیمت حامل های انرژی است. وی معتقد است که دولت این اقدام را به دلیل نگرانی از پیامدهای اجتماعی افزایش قیمت بنزین تا سال آینده به تعویق انداخته است.

از سوی دیگر سیامک قاسمی، کارشناس اقتصادی نیز به تصمیم اخیر دولت واکنش نشان داد و گفت: راه افزایش قیمت بنزین از سه نرخی شدن آن شروع می شود و به تدریج نرخ های پایین تر حذف می شود و نرخ های بالا پررنگ تر می شود. “همین بازی قبلا شروع شده است، اما حذف نرخ های پایین به دلیل ترس از تاثیرات اجتماعی تا سال آینده به تعویق می افتد.”

به هر حال در روزهای آینده بحث واردات، تولید بنزین پتروشیمی، تغییر سهمیه ها و… مطرح خواهد شد. اما در نهایت این مکانیسم قیمت به دلیل تجربه قدیمی اعمال می شود. شمارش معکوس برای افزایش قیمت بنزین در سال آینده آغاز شده است.

به این ترتیب در تورم‌ترین شرایط اقتصاد ایران، فاز تعلیق و افزایش نظارت بر تورم فعال شد، بنابراین احتمال عقب‌نشینی نرخ‌های سود باز هم زیر یک علامت سوال بزرگ قرار دارد. تورم فعلی بالای 40 درصد است. حذف ارز 4200 تومانی تورم گسترده ای را بر سفره خانوارها تحمیل کرد. سوال اینجاست که آیا سبد معیشتی با توجه به تحمیل تورم ناشی از تعدیل قیمت بنزین یا تغییر مکانیسم یارانه این کالای استراتژیک، جای کاهش بیشتری خواهد داشت؟

دیدگاهتان را بنویسید