بازی بازار تلخ; در دو فصل دیگر برداشت / جایگاه کردستان در تولید سیب زمینی کجاست؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، پس از گذشت حدود دو ماه از جنگ روسیه و اوکراین، حوادث منطقه باعث شد تا کشورهای مختلف تغییراتی در سیاست های غذایی خود ایجاد کنند. ایران نیز یکی از کشورهایی است که به تازگی پس از این اتفاقات صادرات برخی از محصولات خود را ممنوع کرده است.

بر اساس نامه وزارت جهاد کشاورزی به سازمان گمرک، صادرات چهار محصول گوجه فرنگی، سیب زمینی، بادمجان و پیاز تا اطلاع ثانوی ممنوع شد.

این خبری بود که روز گذشته در تمامی رسانه های کشور و فضای مجازی دست به دست شد تا شاهد کاهش قیمت این محصولات باشیم تا نه تولیدکننده و نه مصرف کننده از آن متضرر شوند.

اگرچه وجود شرایط اقلیمی مناسب در ایران، وجود انواع میوه و تره بار، نیروی کار ارزان و دسترسی بالا و سهم صادراتی در بازارهای کشورهای همسایه به ویژه عراق و امارات از مهمترین فرصت های سرمایه گذاری سیب زمینی است. خلاصه باید برنامه ریزی کرد که نه تولیدکننده آسیب ببیند و نه مردم از خرید آنها ناراضی باشند، زیرا ده هزار تن سیب زمینی به ازای هر کیلوگرم می تواند برای تولیدکننده اقتصادی و سودآور باشد، اما برای بسیاری از مردم که بخشی است. از رژیم غذایی روزانه، به نوعی بر آنها سنگینی می کند.

اگر یک خانواده 5 نفره را در نظر بگیریم، با خرید دو کیلوگرم سیب زمینی در ماه، باید به تنهایی 600 هزار تن از این محصول را خرج کنند! بنابراین در این زمینه باید به گونه ای اندیشید که آخرین قیمت سیب زمینی قابل مقایسه با قیمت سال های گذشته باشد و میانه هر دو برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در نظر گرفته شود.


c1106dba b939 49ff 91aa 74a2651d5404 خبر خاکستری


بیش از 95 درصد سیب زمینی کردستان در شهرستان های کوروه و دهگلان کشت می شود

مدیرعامل سازمان جهاد کشاورزی کردستان اخیرا میانگین رتبه تولید سیب زمینی در استان کردستان را 16 عنوان کرد و گفت: این رتبه نشان می دهد سیب زمینی کاران کردستانی عملکرد قابل توجهی در توسعه کشت و برداشت این محصول دارند.

مرادی ادامه می دهد: استان کردستان از نظر کشت سیب زمینی پاییزه جایگاه ویژه ای دارد. در واقع از این حیث کشت پاییزه جایگاه ویژه ای در کشور دارد.

وی با بیان اینکه بیشترین تولید سیب زمینی در استان مربوط به شهرستان های کوروه و دهگلان است، اظهار می کند: این دو شهرستان از قطب های تولید سیب زمینی استان محسوب می شوند.

بر این اساس بیش از 95 درصد سیب زمینی تولیدی کردستان در شهرستان های کوروه و دهگلان کشت می شود و کیفیت سیب زمینی استان کردستان بالا است.

کارشناسان شرایط هواشناسی، خاک مناسب و تغذیه سیب زمینی تولید شده در کردستان را از مهمترین دلایل کیفیت بالای این محصول در استان می دانند.


53455c40 c633 4ca8 9126 5124319e2142 خبر خاکستری


کلاف صادراتی درهم

صادرات محصولات در سال های اخیر همواره به کمک و متعادل کننده وضعیت بازار محصولات صادراتی استان کردستان به ویژه سیب زمینی بوده است. سال گذشته صادرات مطلوب این محصول به عراق و جمهوری آذربایجان منجر به قیمت مناسب و تشویق کشاورزان به کشت بیشتر محصولات شد، اما مسئولان باید احساس کنند که مردم از آن راضی هستند.

اگرچه در سال های اخیر گام های خوبی در جهت تغییر الگوی تولید محصولات کشاورزی در استان کردستان و جایگزینی تدریجی محصولات گران قیمت و کم بازده با سایر محصولات برداشته شده است، اما به نظر می رسد این اقدام به ویژه در محصولات مهمی مانند سیب زمینی و میوه جات جدی باشد. باغی که عمدتاً توسط کشاورزان کرد تولید می شود، جدی و موثر و اقدام جدی برای جایگزینی سایر محصولات یا کاهش کشت آنها در استان صورت نگرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید