بایدن منتظر گفتگو با رئیس جمهور چین است

بایدن پیشتر هنگام بازگشت از سفر به ماساچوست به خبرنگاران گفت: “فکر می کنم در 10 روز آینده با رئیس جمهور شی جین پینگ صحبت خواهم کرد.”

گفتگوی سران دو کشور در حالی صورت می گیرد که از یک سو تنش ها بین دو کشور بر سر تایوان افزایش یافته و از سوی دیگر دولت بایدن تعرفه کالاهای وارداتی از چین را به دلیل داخلی کاهش داده است. مشکلات اقتصادی، از جمله تورم بی سابقه و فشار بر مصرف کنندگان.

ایالات متحده چین را به عنوان یک رقیب استراتژیک می بیند و ماه گذشته ناتو را تحت فشار قرار داد تا پکن را به عنوان یک چالش امنیتی در سند استراتژی خود بگنجاند.

فایننشال تایمز در 18 ژوئیه (27 ژوئیه) گزارش داد که پلوسی قصد دارد در ماه اوت از تایوان دیدن کند.

یک روز پس از این گزارش، وزارت خارجه چین اعلام کرد که سفر پلوسی به تایوان به شدت حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور را تضعیف کرده و آمریکا با عواقب این اقدام مواجه خواهد شد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که قصد دارد تا پایان ماه جاری با رئیس جمهور چین، شی جین پینگ گفتگو کند. بایدن اما درباره سفر پلوسی به تایوان ابراز تردید کرد.

بایدن گفت: فکر می‌کنم ارتش معتقد است که این سفر در حال حاضر ایده خوبی نیست، اما من وضعیت را نمی‌دانم.

پلوسی که همواره مورد انتقاد چین بوده است، در ماه ژانویه با معاون رئیس جمهور تایوان ویلیام لای دیداری مجازی برگزار کرد.

اکنون در دولت آمریکا بر سر سفر یا عدم سفر پلوسی به تایوان اختلاف نظر وجود دارد.

چین معتقد است که تایوان بخشی از آن کشور است، اما تایوان خود را یک کشور مستقل می داند. مقامات تایوان آمریکا را بزرگترین متحد خود می دانند و واشنگتن بر اساس قانون موظف است به این جزیره در دفاع از خود کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید