باید جلوی سوء استفاده از اعتراضات را بگیریم/ مجلس یازدهم طرح تجمعات را تصویب کرد

باید جلوی سوء استفاده از اعتراضات را بگیریم/ مجلس یازدهم طرح تجمعات را تصویب کرد

روز جدید این نماینده سابق مجلس در خصوص نحوه گشت زنی کنونی گفت: یکی از ظلم هایی که در حق پلیس می شود این است که نیرویی را درگیر ماموریتی کرده اند که در ماموریت های اصلی خود موفق بوده اند در ماموریتی غیر مرتبط با آن در حالی که 36 گروه ضربت تشکیل شده است. این است که حجاب و عفاف دارند اما هیچ کدام به تعهدات خود عمل نکرده اند.

احمد مزنی با اشاره به جایگاه حقوقی حق اعتراض مردم تصریح کرد: بر اساس اصل 27 قانون اساسی هرگونه تجمع و حرکت اعتراضی در معابر و اماکن تنها با رعایت دو نکته آزاد است. یکی اینکه خلاف مبانی اسلام نباشد و دیگر اینکه سلاح حمل نمی کند. این اصل نه بیان می کند و نه حتی اشاره می کند که مردم برای برگزاری تجمعات باید مجوز بگیرند.

وی افزود: جالب است که یک بار هیات امنای محترم تبصره قانون احزاب را لغو و ابلاغ کردند که احزاب برای برگزاری جلسات در اماکن و معابر باید از وزارت کشور مجوز بگیرند. اصل 27 قانون اساسی در این اصل اخذ مجوز از وزارت کشور یا هر جای دیگر ذکر نشده است.

معاون سابق مجلس دهم با یادآوری برخی اقدامات مجلس دهم در زمینه تدوین پیش نویس برای برگزاری جلسات، گفت: در دوره دهم مجلس نیز طرحی را تهیه کردیم که به تصویب کمیسیون شورا رسید و از کارشناسان همه قوانین دعوت شد. به مراجع نظمیه، نیروی انتظامی و وزارت کشور بر اساس اصل 27 قانون اساسی برنامه ای برای تجمعات و راهپیمایی ها تدوین شد، اما متاسفانه در این مدت رئیس مجلس بر اساس با تشخيص حساسيت و امنيت كشور، اجازه نداد مصوبه هيئت شورا در سالن ارائه شود.

وی ادامه داد: به نظر می رسد اگر از ابتدا سنگ تمام گذاشته بودیم، طبق قانون اساسی می شد بدون حمل سلاح و بدون تخطی از مبانی اسلام، راهپیمایی و راهپیمایی برگزار کرد، نتیجه بهتری می گرفتیم. همچنین در مبانی اسلام، بحث از مبانی و مبانی اسلام، یعنی مواردی مانند توحید، معاد و نبوت است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد: وقتی امکان تظاهرات مسالمت آمیز و قانونی را محدود می کنیم، نتیجه این می شود که اگر عده ای به موضوعی اعتراض داشته باشند و آن ایراد را اعلام کنند، چون نظارتی بر اینکه چه کسانی در مجلس حاضر می شوند وجود ندارد و مشخص است. فرقی نمی‌کند چه برنامه‌ای دارند و چه کسانی هستند، سعی می‌کنند این افراد را متفرق کنند و در پاسخ عصبانی می‌شوند و به خشونت متوسل می‌شوند و متقابل می‌شوند. در این شرایط آتش افروزان نیز سوء استفاده خواهند کرد و نتیجه آن این خواهد بود که مردم یا دولت ادعا می کنند که ظرفیت آزادی ندارند.

مازنی با بیان اینکه هنوز دیر نشده است و مجلس یازدهم و دولت می توانند با توجه به سخنان رئیس جمهور مبنی بر لزوم شنیدن اعتراضات در لایحه مجلس دهم در این زمینه تجدید نظر کنند و حتی ممکن است پیش نویس دیگری تهیه شود و این موضوع از برگزاری راهپیمایی ها و راهپیمایی ها بر اساس قانون اساسی منعقد شد. می توان مکان های خاصی را برای تجمعات تعیین کرد و همچنین رسانه ملی می تواند همان کاری را که الان انجام می دهد در قالب یک برنامه سبک حفظ کند و این رویکرد را ادامه دهد. علاوه بر این، لازم است افرادی از دو طیف مختلف فکری این بحث ها را رهبری کنند تا مردم خودشان تشخیص دهند که کدام دیدگاه صحیح تر است.

این نماینده سابق مجلس با اشاره به نحوه فعلی گشت ارشاد تصریح کرد: این یکی از ظلم هایی است که در حق پلیس انجام می شود. نیرویی که در ماموریت های اصلی خود موفق بوده و امنیت و ثبات کشور را حفظ کرده و شهدای زیادی در این زمینه داشته است، در ماموریتی غیرمرتبط با آن حضور یافت و 36 یگان در موضوع حجاب و عفاف هیچ کدام وظیفه تعیین کردند. به تعهدات خود عمل کرده اند.

مازنی تاکید کرد: در مجلس دهم تحقیقات و بررسی هایی از جمله امر به معروف و نهی از منکر و موضوع عفاف و حجاب را انجام دادیم. او را به عنوان متخلف به دستگاه قضایی معرفی کردیم. آن دسته از دستگاه هایی که به تعهدات خود عمل نکرده اند از دو حالت خارج نیستند، یا تخلف کرده اند و یا تعهداتی که برای آنها تعیین شده قابل اجرا نبوده است. چه کسی باید به این موضوع رسیدگی کند؟ جواب شورای اسلامی است. یا این موضوع بررسی نشد و یا اگر بررسی شد، نتیجه آن بررسی علنی نشد.

وی در خصوص نحوه اداره گشت ارجاعی در حال حاضر تصریح کرد: هم قانون و هم نحوه اجرای آن ایراد دارد و به نظر می رسد با اتفاقات اخیر فعلاً گشت تامین اجتماعی باید به این شکل متوقف شود و مجلس هم دولت، قوه قضائیه و مرکز پژوهش های مجلس با بهره گیری از صاحب نظران و صاحب نظران حوزه های مختلف دینی، جامعه شناسی، روانشناسی، مردم شناسی و در یک فرآیند گفت وگو محور، این موضوعات را به صورت زنده به گوش و نظر مردم برسانید. مردم اگر استدلالی را قانع‌کننده بشنوند، راحت‌تر می‌پذیرند. مردم در صورت قانع شدن آنها را همراهی می کنند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به سوء استفاده برخی جریان های مخالف نظام جمهوری اسلامی از موضوعات اخیر گفت: آنها از هر فرصتی برای حمله به ایران و جمهوری اسلامی استفاده می کنند، ما نباید بهانه ای به آنها بدهیم و جلوی سوء استفاده های آنها را بگیریم و اجازه ندهد جوانان ما ناامید شوند.

دیدگاهتان را بنویسید