با تصویب مجلس یازدهم، شوراهای شهر و روستا به این مصوبه رسیدگی خواهند کرد

با تصویب مجلس یازدهم، شوراهای شهر و روستا به این مصوبه رسیدگی خواهند کرد

روز جدید : نمایندگان در جلسه علنی روز گذشته تصمیم گرفتند امکان اعتراض و شکایت از انتخابات شوراها را مسدود کنند.

مجلس گزارش کمیسیون کشور و شوراها در خصوص طرح الحاق یک تبصره به ماده 63 قانون تشکیلات، تکالیف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران را مورد بررسی قرار داد و در نهایت کلیات طرح با 138 تصویب شد. رای. بر اساس متن این طرح، از این پس هیات مرکزی نظارت در مورد تایید یا رد صلاحیت نامزدها و تایید یا ابطال انتخابات بر اساس این قانون رای قطعی و قطعی صادر می کند و این رای قابل تجدیدنظرخواهی است. و در قوه قضائیه بررسی می شود.و ریا نخواهد بود. همچنین رأی صادره از سوی مراجع ذیربط در مورد ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا فاقد اعتبار است. این تصمیم مجلس و رای به حذف منبع اعتراض و تجدیدنظر با انتقادات حقوقی فراوانی مواجه شد و به عنوان بی توجهی به حقوق عمومی بشر در حمایت از حقوق حزبی و جناحی تعبیر شد که منجر به ایجاد پارلمان ایالتی می شود. به جای مجلس مردمی

توصیه دوم پاسداران در راه است!

دکتر نعمت احمدی حقوقدان و مدرس دانشگاه در گفت و گو با شرق با انتقاد از مصوبه روز گذشته مجلس، ابتدا به فلسفه تشکیل پارلمان شهری اشاره کرد و گفت: در دولت اصلاحات شاهد تشکیل اولین مجلس شهری بودیم مشارکت مردم در اداره شهرها و روستاها. «اصل 100 در زمان نگارش قانون اساسی یک اصل خوشایند بود، اما وقتی آقایان به قدرت رسیدند علاقه ای به اعمال آن نداشتند.

به گفته این استاد دانشگاه، نه در هشت سال حکومت نظامی و نه در هشت سال دولت سازندگی، ایجاد پارلمان شهری نتیجه نداد تا اینکه نوبت به اصلاحات رسید و خاتمی اصل را در نظر گرفت. حاکمیت شهر و تشکیل اولین شورای شهر.این روستا اعدام شد. وی با بیان اینکه چرا تلاش مجلس برای نظارت بر نظارت شورای نگهبان بر انتخابات شوراها ناکام ماند، گفت: بر اساس اصل 99 قانون اساسی، شورای نگهبان صراحتاً بر چهار انتخابات ریاست جمهوری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ناظران حراست نظارت می کند. اعمال در اصل مذکور. هیچ مشکلی وجود نداشت و این باعث شد که تفاسیر قانونی متفاوتی از نظارت هیئت نظارت صورت گیرد.»

«بنابراین برخی حقوقدانان همچنان به نظارت تحقیقی و برخی دیگر به تصویب نظارت هیئت امنا معتقدند، اما در نهایت هیئت امنا در قوه مجریه معتقد به نظارت استصوابی است که البته قابل تعمیم و تعمیم به شوراها نیست. و لذا در متن اصلی لایحه، نمایندگان نتوانستند بر مواضع خود مبنی بر نظارت بر شورای انتخابات پافشاری کنند و این بند حذف شد. احمدی با انتقاد از مصوبه روز گذشته مجلس گفت: اکنون تصمیم گرفته اند که انتخابات شوراها بر اساس رصد مردمی ادامه پیدا نکند، بلکه با حذف نهاد معترض ادامه پیدا کند و نظر هیات نظارت بر انتخابات نیز به همان اندازه قطعی شود. به گفته این حقوقدانان، خود ایجاد هیأت نظارت، ایجاد یک ترکیب مردمی برای نظارت بر انتخابات شوراها است، چه کار هیئت نظارت و چه شوراهای شهر به عنوان پارلمان شهری مثبت بوده و نبوده است. ترکیب تصمیم درستی بود و روند تجدیدنظر در دیوان دادگستری اروپا یک ماده قانونی مؤثر و مثبت بود.

وی افزود: اگرچه شورای اول متوقف شد و احمدی نژاد از دل شورای دوم متولد شد، هرچند انتقادات جدی به عملکرد شوراها وجود دارد، اما اعضای شوراهای شهر و روستا کم نیستند که پرونده آنها تشکیل شده و اخباری از کلاهبرداری یا بی نظمی یا هر از چند گاهی پرونده های سیاسی علیه این افراد شنیده می شود.

احمدی در پاسخ به نگاه تنگ نظرانه اصولگرایان به رقبای خود در شوراهای شهر، به پرونده حج اشاره کرد و گفت: وی به اتهامات امنیتی و سیاسی تحت تعقیب قرار گرفت.

وی افزود: مجلس تصمیم گرفت به جای حل مشکلات قوه مجریه در شوراها و تقویت پارلمان مردم، پارلمان شهری را به پارلمان ایالتی تبدیل کند.

او گفت: «وقتی مجلس نتوانست کنترل انتخابات شوراها را به هیأت امنا بسپارد، می خواست به شکل دیگری تمرکز کند. چنین پارلمان شهری و محلی عملا به نهادی منظم و غیرشخصی تبدیل خواهد شد. اگر هدف اصلاح نواقص در انتخاب و عملکرد شوراها بود، راه حل جای دیگری است. شوراها باید راه حذف پلتفرم های فساد را بروند، نه سودهای کلانی که از تصمیمات شوراها به دست می آید و اشتهای زیادی را برای شوراهای شهر و روستا ایجاد می کند.

اجازه ندهید افراد غیر ماهر عضو هیئت مدیره شوند

اگرچه نمایندگان مجلس بر مواضع خود تاکید دارند، اما محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون داخلی و شوراها در دفاع از کلیات این طرح گفت: اینجا مجلس است و محل گفت و گو و مذاکره است، ما باید برای پیروی از خواسته ها به قانون استناد کنیم. برخی افراد برای مخالفت یا موافقت با برنامه ها. ما نماینده ملت هستیم و به مردم رای داده ایم تا از حقوق خود دفاع کنند. نه اینکه از افرادی که صلاحیت ورود به شوراها را ندارند بخواهند دفاع کنند. وی همچنین گفت: شورای نظارت بر انتخابات شوراها از سطوح مختلف بخش، شهر، بخش و مرکز صلاحیت افراد برای ورود به شوراها را بررسی می کند و طبق قانون اگر فردی به رای شورای نظارت منطقه اعتراض داشته باشد، صلاحیت ورود افراد به شوراها را بررسی می کند. شکایت خود را مطرح و رسیدگی خواهد شد و طبق ماده 63 قانون تصمیم پس از رسیدگی قطعی است. چرا بر قانون شکنی اصرار داریم؟ این تبصره اضافی نیز بر این اصل حقوقی تاکید دارد. چرا این تهمت زده می شود که هیات نظارت فرصت کافی برای بررسی ندارد؟ نماینده مردم یزد در مجلس گفت: هیئت نظارت با حضور دستگاه های نظارتی و استعلام از مراکز ذیصلاح صلاحیت هر فرد را بررسی و به اعتراض وی رسیدگی می کند. رای صادره از وی نیز باید قطعی باشد. تصمیم نهایی شورا لازم الاجرا و قطعی است. از آنجایی که هیات امنا صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی را بررسی می کند، رای نهایی است. انتظار داریم نمایندگان با کلیات طرح موافقت کنند.

وظیفه ما حفظ شأن و جایگاه مجلس است

نمایندگان موافق این طرح بر حفظ جایگاه مجلس اصرار دارند بنابراین جواد نیکوبین در تذکر شفاهی در جریان بررسی کلیات این طرح گفت: حفظ شأن و جایگاه مجلس وظیفه ماست. رأی هیأت نظارت با حضور مراجع ذیصلاح از قبیل قوه قضائیه، اطلاعات و سایر دستگاه ها صادر می شود و هیچکس حق تخلف از آن را ندارد. اکنون اکثریت مجلس موافق کلیات این طرح هستند و در این تبصره الحاقی به قانون انتخابات شوراها تاکید شده است که شورای نظارت بر انتخابات پس از اعتراض نامزدها رأی قطعی داده است و قوه قضائیه یا شبه قضاییه دیگر حق رأی ندارند. بنابراین از این پس هر آنچه که هیئت نظارت بخواهد درست یا نادرست انجام دهد و ترکیب هیئت بر اساس خواست مردم بهارستان به سمت یکسان سازی پیش می رود.

دیدگاهتان را بنویسید