قالیباف: مجلس یازدهم نشان داد به اعتراضات برحق که هنجارشکنی نیست پاسخ عملی می دهد/ اولویت اول مجلس اقتصاد است.

قالیباف: مجلس یازدهم نشان داد به اعتراضات برحق که هنجارشکنی نیست پاسخ عملی می دهد/ اولویت اول مجلس اقتصاد است.

محمد باکر کلیباف رئیس مجلس گفت: مجلس یازدهم در عمل نشان داد که به اعتراضات جناح راست پاسخ عملی می دهد که هنجارشکنی نمی کند.

رئیس شورای اسلامی گفت: مجلس یازدهم ابتدا اقتصاد و در درجه دوم سایر امور زمینی در حوزه فرهنگ و امور اجتماعی را در اولویت قرار داد.

محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور جلسه علنی امروز (چهارشنبه) شورای اسلامی شهر گفت: ابتدا ولادت حضرت زینب (س) را به همه محبان اهل بیت تبریک و تهنیت عرض می کنم. به ویژه این روز را روز پرستار نامید.به همه پرستاران دلسوز و زحمتکشی که در این چند سال فداکاری های زیادی برای نجات جان مردم داده اند، درود می فرستم. من هم شهادت شهید مدرس و روز مجلس را گرامی می دارم. بی شک شهید مدرس نمونه کامل یک نماینده متعادل بود که ما نمایندگان مجلس باید هر روز سعی کنیم به این الگو نزدیک شویم.

به گزارش ایسنا، وی همچنین گفت: در آستانه روز مجلس وظیفه دارم گزارشی از عملکرد مجلس یازدهم به مردم شریف ایران ارائه کنم. مجلس یازدهم ابتدا اقتصاد را در اولویت قرار داد و در درجه دوم سایر مسائل زمین را در حوزه فرهنگ و امور اجتماعی در اولویت قرار داد. بر این اساس، مجلس یازدهم برای رفع تحریم ها قانون اقدامات راهبردی رفع تحریم ها را تصویب کرد و برای خنثی سازی تحریم ها، برنامه اصلی تصویب بسته «انقلاب در قوانین اقتصادی» کشور بود که تاکنون به تصویب رسیده است. بخش مهمی از این قوانین است. تصویب شده و مابقی در شرف تصویب است تا ریل گذاری لازم برای چرخاندن چرخ اقتصاد انجام شود و نیازهای قانونی قوه مجریه برای رفع مشکلات اقتصادی مردم برطرف شود.

رئیس مجلس همچنین گفت: در حوزه مسکن نیز با اصلاح قانون مالیات های مستقیم که ساماندهی خانه های خالی است، زمینه ورود بیش از 2 میلیون خانه موجود به بازار مسکن فراهم شده است. قانون جهش تولید مسکن از الزامات قانونی دولت وعده ساخت او سالانه یک میلیون خانه را تعمیر کرده است. در راستای اصلاح ساختار نظام بانکی به عنوان یکی از ارکان اصلی تحول در قوانین اقتصادی کشور، پس از 50 سال، قانون ساختار بانک مرکزی تصویب شد و در انتظار تصویب شورای نگهبان است. این قانون با تصویب طرح بانکی جمهوری اسلامی تکمیل شده که هم اکنون مراحل پایانی خود را در کمیسیون اقتصادی سپری می کند.

وی همچنین تاکید کرد: اصلاح نظام مالیاتی به نفع بنگاه های کوچک یکی دیگر از بسترهای مهم برای تحول قوانین اقتصادی در کشور است. طرح مالیات بر عایدی سرمایه به عنوان یکی از آرزوهای قدیمی برای مبارزه با سفته بازی در بازار سکه و ارز در حال بررسی در مجلس است. همچنین اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده علاوه بر شفافیت محاسبات و جلوگیری از فرار مالیات های کلان غلات.

کلیباف خاطرنشان کرد: در این درآمد مهم مالیاتی حمایت از تولید داخلی لحاظ شده و تلاش می کنیم تا به زودی معافیت مالیاتی مشاغل خرد در شرایط سخت این روزها تصویب شود. همچنین در اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم که با افزایش پایه های مالیاتی برای مشاغل کوچک و مردم عادی معافیت قائل شده است، این امر از جمله طرح هایی است که در مجلس یازدهم اجرا می شود. برای رونق و تعمیق بازار سهام و بازار سرمایه، قانون افزایش سرمایه شرکت های بورسی یا غیربورسی از طریق استفاده از سهام تقدمی تصویب شد که در صورت توجه دستگاه های اجرایی قطعا می تواند نقش موثری داشته باشد. در رونق و تعمیق بازار سهام.در بازار سرمایه نقش آفرینی کند.

وی با اشاره به اینکه کشاورزی یکی از محرک های مهم اشتغال زایی به ویژه در مناطق عقب مانده کشور است، اظهار کرد: طرح تقویت امنیت غذایی و رفع موانع تولید محصولات کشاورزی می تواند تحولی را در حوزه کشاورزی ایجاد کند. بازار تولید و فروش محصولات کشاورزی این قانون در انتظار نهایی شدن در شورا حسب مورد است و یکی از خواسته های قدیمی کشاورزان در تعیین قیمت خرید محصولات کشاورزی با مشارکت نمایندگان تولیدکنندگان کشاورزی سازوکار قانونی پیدا کرده است. . حمایت از کشاورزی با گسترش فرصت های بانکی در قانون بودجه، فرصت مناسبی برای افزایش سرمایه گذاری در این حوزه ایجاد کرد.

وی افزود: بهبود فضای کسب و کار یکی از مهمترین نیازهای ایجاد اشتغال است و قانون تسهیل در صدور پروانه کسب یکی از محورهای مهم تحول در قوانین اقتصادی کشور، انقلابی در پایان دادن به امضاهای طلایی محسوب می شود. همانطور که رهبر انقلاب تاکید کردند، یکی از مهمترین راهکارهای تحول در اقتصاد توجه ویژه به صنایع دانش بنیان است که مجلس یازدهم مفتخر است که از همان ابتدا به این موضوع توجه داشته است. در ابتدا و پس از بررسی های فراوان، قانون جهش تولید دانش بنیان را تصویب کرد و نیازهای قانونی ایشان حمایت از نخبگان و تولید دانش بنیان را حذف کرد و علاوه بر آن با توجه به بودجه 11 هزار میلیاردی در قانون بودجه نیز چنین شد. امکان اعمال این قانون وجود دارد.

رئیس شورای اسلامی، یکی از الزامات توسعه اقتصادی را یکپارچه سازی داده ها و اطلاعات دستگاه های مختلف و هوشمندسازی آنها در استفاده از آنها دانست و تصریح کرد: به همین دلیل قانون مدیریت داده ها در بسته تغییرات درج شده است. قوانین اقتصادی و اطلاعات ملی تصویب شد که علاوه بر تکمیل عملکرد دستگاه های اجرایی عالی برای تصمیم گیری و اقدام صحیح، نقش اساسی در رفع تشریفات اداری دارد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: از دیگر الزامات تحول اقتصادی، مبارزه ساختاری با فساد و رانت خواری است که موثرترین آن شفافیت مسائل رانت خواری است، به همین دلیل مجلس یازدهم شفاف سازی سه قوه را تصویب کرد. سایر دستگاه های اجرایی که در آنها علاوه بر شفافیت آرا و مذاکرات، اطلاعات کلیه معاملات بزرگ و متوسط، اطلاعات انتصابات و نحوه استفاده از نیروها، دارایی ها و فرصت های سرمایه گذاری به وضوح بیان شده و موجب بروز فسادهای بازدارنده ساختاری می شود. اجاره. البته این قانون به تایید شورای نگهبان رسیده اما در انتظار تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

قالیباف تصریح کرد: یکی دیگر از مواردی که سرمایه گذاری را از بهره برداری از استعدادها و خلاقیت های نخبگان باز می دارد، حمایت از مخترعان و سرمایه گذاران در حوزه صنعت است. صنعت خودرو نیز یکی از صنایع مادر محسوب می شود که متاسفانه در این سال ها به یکی از مصادیق ناکارآمدی تبدیل شده است. مجلس یازدهم با تصویب قانون ساماندهی صنعت خودرو و انجام اقدامات لازم برای حمایت از خودروسازان و مصرف کنندگان موفق به صدور مجوز واردات خودرو شد.

رئیس مجلس گفت: البته باید تصریح کرد که علیرغم اینکه مجلس با تصویب احکام تکلیفی برای تدوین قانون بودجه اولین گام را برای اصلاح ساختار بودجه برداشت، متاسفانه در عمل این اتفاق مهم رخ داد. آنچنان که باید به نتیجه مطلوب نرسیده است و امیدواریم مجلس و دولت در بودجه سال آینده ناهماهنگی خود را به حداقل برسانند و این مهم را اهمیت دهند.

وی ادامه داد: مجلس یازدهم در کنار تغییر قوانین اقتصادی به برخی مسائل حل نشده در حوزه فرهنگی و اجتماعی توجه ویژه ای داشت. تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانان، مطالبه مهمی بود که سال‌ها علیرغم اصرار رهبرانقلاب کنار گذاشته شده بود و بر این اساس حمایت از خانواده و فرزندآوری مورد توجه قانونی قرار گرفت.

کلیباف تصریح کرد: همچنین در پاسخ به مطالبه و حق قدیمی معلمان عزیز پس از حدود 12 سال قانون ارزشیابی معلمان به تصویب رسید.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: یکی دیگر از رویکردهای جدی مجلس یازدهم توجه عملی به مطالبات و اعتراضات مردم است. علاوه بر مطالبه رتبه بندی معلمان و مربیان طرح مهرآفرین، توجه به اعتراض بازنشستگان، کارگران ساختمانی و دانش آموزان در کنکور یکی از مصادیق مهم در این حوزه است. در پاسخ به این اعتراضات، قانون بازنشستگی تامین اجتماعی تصویب و قانون بیمه کارگران ساختمانی اصلاح شد و پیگیری مطالبات دانشجویان به دلیل اختلاف نظر با شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنان ادامه دارد. مجلس یازدهم در عمل نشان داده است که به ایرادات به حق که خلاف موازین نیست پاسخ عملی می دهد.

قالیباف با بیان اینکه مجلس یازدهم نیز تلاش کرد تا استفاده از ابزارهای نظارتی را در حوزه نظارت موثرتر کند، با راه اندازی نظارت در محل و سه شنبه های نظارتی، شیوه جدیدی را برای نظارت بر قوه مجریه ایجاد کرد که گمان می رود آن نظارت دلسوزانه. کمک به دولت برای توجه بیشتر به مشکلات مغفول مانده از سوی مردم و با همکاری دولتمردان اتفاقات خوبی از جمله فعال شدن پورتال بلوک الکترونیکی و اجرای قانون تسهیل در صدور کسب و کار رخ داده است. مجوزها و تخصیص 18 هزار میلیارد تومان از بودجه برای اشتغال زایی به استان ها و تخصیص اعتبارات بخش درمان و موارد مشابه.

وی گفت: توجه ویژه مجلس یازدهم به جوانان در افزایش بیش از 7 برابری حقوق سربازان و پرداخت 240 و 300 میلیون وام ازدواج متبلور شده است.

رئیس مجلس گفت: مجلس یازدهم برای تداوم فعالیت های خود برای تصویب قوانینی که سال هاست برجای مانده است تلاش بیشتری خواهد کرد و امید است با همت و جدیت دولت محترم در اجرای مطلوب این قوانین اقدام شود. قوانین، یک تغییر اساسی در زندگی مردم رخ خواهد داد.”

دیدگاهتان را بنویسید