اولویت مجلس یازدهم اشتغال و معیشت مردم است/ شرایط سخت دولت را درک می کنیم


ساعت: 10:51
تاریخ انتشار: 1401/08/17
کد خبر: 1909428

رئیس شورای اسلامی در جریان بررسی نحوه اجرای تخصیص بودجه برای ایجاد اشتغال گفت: مجلس به دو موضوع اشتغال و معیشت حساس است و همانقدر که معیشت برای ما مهم و اولویت دارد، اشتغال نیز مهم و دارای اولویت است. .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد باکر کلیباف رئیس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس و در جریان بررسی گزارش مشترک دو کمیسیون برنامه و بودجه و کمیسیون ویژه وی در مورد جهش و رونق تولید در خصوص کار دستگاه ها در رابطه با بند الف تبصره 18 قانون بودجه 1400 و 1401 گفت: همانقدر که معیشت برای ما مهم و اولویت دارد، اشتغال نیز مهم است. یک اولویت.

وی ادامه داد: در برنامه ششم و بودجه سال های 1400 و 1401 منابعی را برای اشتغال و معیشت تامین کردیم. قصد ما این نیست که روزی بگیریم و کار بدهیم. ما می گوییم به جای آن منابع باید خرج شود.

رئیس مجلس گفت: در سال 1400 از بند 38 تبصره 14، 32 هما (1000 میلیارد تومان) برای بحث در خصوص تبصره 18 و اشتغال در نظر گرفته شد که بر اساس گزارش برداشت بودجه، 100 درصد منابع تبصره محقق شد. 100 درصد معیشت را دادی؟ اما چرا از منابع برای کار استفاده نکردید؟ به جای 32 هم، حدود 19 هما پرداخت شده است، یعنی 13 هم از درآمد ثابت در بخش اشتغال پرداخت نشده است. حالا سازمان بودجه برنامه باید این 13 زحمت را به وزارتخانه های مربوطه استخدام می کرد.

رئیس شورای اسلامی تاکید کرد: وقتی قانون نوشته می شود باید در جای خود هزینه شود به ویژه در دو موضوع معیشتی و اشتغال، مجلس باید چه کند که این اتفاق نمی افتد.

قالیباف خطاب به میرکاظمی و خاندوزی گفت: 19 حمت وارد حساب های مسدود شد و بانک ها توانستند دو برابر آن وام دهند، بنابراین در واقع در سال گذشته اگر 13 حمت برای اشتغال و تولید پرداخت می کردیم، حدود 75 حمت برای اشتغال و تولید اختصاص می یافت. انجام خواهد داد. از هزینه های غیر معیشتی و جاری گرفته تا تا جایی که می توانید برای اجرای قانون صرف کنید.

رئیس مجلس درباره عملکرد سازمان برنامه و بودجه در خصوص بند الف تبصره 18 قانون بودجه 1401 گفت: وقتی مجلس قانونی را تصویب کرد انتظار می رود آن قانون اجرا شود. سال گذشته منبع تبصره 18 را در اختیار وزارت اقتصاد قرار دادیم و در صندوقی سرمایه گذاری کردیم که سازمان برنامه مخالف آن بود. امسال این منابع در اختیار سازمان برنامه قرار گرفت که قبلا در اختیار سازمان برنامه قرآن قرار نگرفته بود. پس در این شرایط آیا انتظار داریم سال آینده دوباره این منابع را در اختیار سازمان برنامه قرار دهیم؟ اجرا نشان می دهد که این اعتبارات باید در صندوق وزارت اقتصاد باشد.

رئیس مجلس بار دیگر با تاکید بر اینکه اشتغال و معیشت دو موضوع مهم است، گفت: آقای میرکاظمی من با پیشنهاد شما در موضوع معیشت در بودجه 1401 مخالف بودم و حتی گفتم سقف تعیین شده برای معیشت جوابگو نیست، پیشنهاد داشتم 320 همت و تو بر 160 تلاش اصرار داشتی. ما از معیشت و اشتغال آگاه هستیم، البته بی انصافی نمی کنیم و شرایط سخت دولت را هم درک می کنیم، صورت درآمد دولت را هم می بینیم.

وی افزود: در جلسه سران قوا تصمیم به فروش اموال مازاد و تکمیل پروژه های نیمه تمام گرفته شد و انشاالله تا یک ماه آینده طرح یا لایحه دوموفق در مجلس بررسی می شود. . ، و این مشکل حل خواهد شد.

قالیباف همچنین خطاب به وزیر اقتصاد گفت: آقای هندوزی یا خسته هستید یا مشکل دارید، انتظار می رود مانند سال گذشته به مطالبه گری ادامه دهید.

وی از روسای کمیته های برنامه، کمیته برنامه و کمیته ویژه جهش تولید خواست تا گزارش نظارتی خود را به مجلس ارائه کنند و همچنین دیوان محاسبات آخرین وضعیت را تا یک ماه آینده اعلام کنند.

رئیس مجلس با بیان اینکه در شرایط سخت اقتصادی، اشتغال و معیشت دو موضوع مهم است، یادآور شد: دولت قبل در تبصره 18 عملکردی نداشت، اما آقای میرکاظمی شما هم باید به قانون بودجه احترام بگذارید. علاوه بر مشکل یارانه، با همین ارز 9 میلیارد دلاری 4200 دلار به دولت یارانه دادیم. البته دولت سامانه ارزی ETS را راه اندازی نکرده است، ما بر اساس میزان درآمد دولت صحبت می کنیم. بدیهی است که بحث مسئولیت LPG بیش از 100 درصد درآمد برای دولت به همراه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید