انتقاد قالیباف از نقش دولت رئیس جمهور در گرانی ها/ اگر مصوبه مجلس برای لغو ارز ترجیحی عملی می شد، شاهد نارضایتی فعلی نبودیم.

انتقاد قالیباف از نقش دولت رئیس جمهور در گرانی ها/ اگر مصوبه مجلس برای لغو ارز ترجیحی عملی می شد، شاهد نارضایتی فعلی نبودیم.

تسنیم نوشت: رئیس مجلس گفت: اگر آنچه در مجلس تصویب شد اجرا می شد و کالاها به قیمت 1400 شهریور در قالب سبد معیشتی داده می شد، شاهد نارضایتی هایی که امروز وجود دارد، نبودیم. البته دولت در تلاش است تا سبد کالا را معرفی کند و مردم را از دریافت یارانه یا سبد کالا خوشحال کند.

محمد باکر کلیباف رئیس شورای اسلامی در گفت و گوی زنده تلویزیونی که از شبکه اول سیما پخش شد، طی سخنانی با اشاره به وعده های انتخاباتی مجلس یازدهم از جمله نوسازی ساختار اقتصادی کشور گفت: یکی از موضوعات ما دغدغه داریم در مجلس یازدهم اولویت بندی کنیم. مسائل اقتصادی و فرهنگی وجود داشت. در این راستا در بحث اصلاح ساختار مالیاتی اقدامات قابل توجهی انجام داده ایم.

وی با بیان اینکه امروزه مالیات از جنبه های مختلف مورد توجه مردم قرار گرفته است، تصریح کرد: یکی از این موضوعات بحث انصاف مالیاتی است، به هر حال در شرایط فعلی افرادی هستند که چندین هزار میلیارد تراکنش مالی دارند اما وقتی رعایت می شود. در حوزه مالیاتی .هیچ اثری از آنها نمی بینید یا در بحث مبارزه با قاچاق کالا و بحث مالیات سفته بازی به ویژه در حوزه سکه و ارز مشکلات زیادی وجود دارد.دریافت.

رئیس شورای اسلامی گفت: نظام مند شدن بحث مالیاتی از دیگر موارد در دستور کار مجلس یازدهم بود و انصافاً دولت برای آن تلاش زیادی کرد. امروز درآمد مالیاتی برای دولت افزایش یافته و درآمدها از عوارضی به صورت هدفمند اخذ می شود، بنابراین عوارضی ما از 4 میلیون نفر به حدود 9 میلیون نفر رسیده است.

کلیباف اضافه کرد: با سیستمی شدن نظام مالیاتی، کسانی که درآمد بیشتری دارند یا در کسب و کار درآمد کسب می کنند، باید مالیات بیشتری بپردازند، از سوی دیگر معدنچیانی که درآمد ثابت و مشخصی دارند از مالیات معاف می شوند. شاید چند میلیون نفر در این بخش از مالیات معاف باشند و شاید چند هزار نفر باشند که با وجود درآمد بالا کمترین مالیات را پرداخت می کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا وعده وی درباره مالیات خانه خالی محقق شده است، گفت: این موضوع به قانون تبدیل شده و برای اجرا به قوه مجریه ابلاغ شده است اما فکر می کنم در بحث داده ها باید تلاش بیشتری شود.

رئیس مجلس درباره عملکرد مجلس در زمینه جبران آثار تورم بر معیشت مردم گفت: در مجلس اقداماتی را در زمینه سیاست های جبرانی تورم و حفظ قدرت خرید آنها انجام داده ایم. البته در مرحله اجرا به هدف نهایی نرسیدیم که دلایل مختلفی دارد. در بحث جبران حذف ارز ترجیحی، بحث ما سبد کالا بود و این موضوع در مجلس تصویب شد تا مردم افزایش نرخ کالاهای اساسی به ویژه در حوزه معیشتی را احساس نکنند.

وی افزود: اگر آنچه در مجلس تصویب شد انجام می شد و کالاها به قیمت 1400 شهریور در قالب سبد معیشتی داده می شد، نارضایتی امروز را نمی دیدیم. دریافت کمک هزینه یا سبد کالا مفید است.

کلیباف گفت: در بحث ارز ترجیحی آنچه در قانون تصویب شد این بود که باید یک نظام ارزی داشته باشیم تا سیاست های غلط تثبیت نرخ اسمی را از دستور کار خارج کنیم که البته اجرای آن سخت است. این هم بخشی از آن بود که ما باید نیازهای اولیه مردم را با سبد کالا تامین کنیم. من می گویم این کار ناقص است و باید در برنامه هفتم اصلاح شود و هم دولت و هم مجلس باید معیشت مردم را سرلوحه کار خود قرار دهند و اگر سبد کالا را در اسرع وقت اجرا کنیم می توانیم توانایی خرید مردم را به ویژه در حفظ ضروریات افزایش دهیم. کالاها البته این به معنای تثبیت قیمت کالاهای اساسی نیست.

سخنگوی شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا مجلس نظارت دقیقی بر قبوض آب و برق رایگان افراد تحت پوشش کمیته امداد دارد، گفت: این بند امروز اعمال می شود و خانوارهایی که تحت مدل مصرف هستند از برق و آب استفاده می کنند، قبوض آنها بدون هزینه محاسبه می شود. شارژ.

و افزود: علاوه بر این در حوزه درمان و بهداشت و درمان هر سه دهم ضعیف جامعه را بدون اخذ وجه با مبلغ مصوب مجلس بیمه کرده ایم. بنابراین در مدت سه ماه نزدیک به 6 میلیون نفر بیمه شدند و دولت باید از این اقدام مثبت تشکر کند.

دیدگاهتان را بنویسید