با پوشیدن این جلیقه از مرگ ناگهانی ناشی از سکته قلبی جلوگیری کنید

با پوشیدن این جلیقه از مرگ ناگهانی ناشی از سکته قلبی جلوگیری کنید

یورونیوز نوشت: پزشکان و محققان دانشگاه کالج لندن (UCL) جلیقه جدیدی ساخته اند که به طور بالقوه می تواند برای شناسایی افراد در معرض خطر مرگ ناگهانی قلبی استفاده شود.

اسکن‌های تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) می‌توانند تصویر واضحی از ساختار و عملکرد عضله قلب به پزشکان ارائه دهند، اما نمی‌توانند نقشه‌های الکتریکی قلب را ترسیم کنند. علاوه بر این، آزمایش الکتروکاردیوگرام معمولی (ECG) که از الکترودهای فلزی و ژل استفاده می کند، دست و پا گیر و گران است.

دکتر گابی کاپچر، متخصص قلب در موسسه علوم قلبی عروقی UCL، گفت: “این فناوری برای اولین بار به ما امکان می دهد اطلاعات دقیق الکتریکی را از قلب جمع آوری کنیم و آن را با ساختار و عملکرد به گونه ای مقایسه کنیم که بتوانیم با خیال راحت ترسیم کنیم.”

استفاده از جلیقه ECGI (جلیقه تصویربرداری الکتروکاردیوگرافی) آسان و ارزان است. این دستگاه از ۲۵۶ حسگر استفاده می کند و حجم زیادی از اطلاعات الکتریکی را تنها در پنج دقیقه در اختیار پزشکان قرار می دهد.

نتایج، نقشه‌های سه بعدی قلب هستند که به پزشکان اجازه می‌دهند جریان الکتریکی قلب را در حین حرکت در قلب کنترل کنند. پس از مانیتورینگ جلیقه ECGI، بیماران معمولا تحت اسکن MRI قرار می گیرند. سپس داده های جلیقه را می توان روی اسکن MRI ترسیم کرد.

پزشکان می گویند که ایست قلبی در افراد بدون مشکل قلبی به همان اندازه که در افراد مبتلا به بیماری قلبی به دلیل ریتم های ناگهانی و خطرناک قلب شایع است.

برای اولین بار، این فناوری اجازه می دهد تا اطلاعات الکتریکی دقیق در مورد قلب جمع آوری شده و به روشی ایمن بر روی ساختار و عملکرد آن ترسیم شود. همچنین می توان آن را در مقیاس بزرگ تولید کرد و با هزینه کم در اختیار مردم قرار داد. راز ارزان بودن جلیقه ECGI قابلیت استفاده مجدد آن است.

برخلاف الکترودهای فلزی که در مطالعه سنتی نوار قلب نیاز به لایه ای از ژل بین الکترود و پوست دارند، با توجه به فناوری الکترود خشک، این جلیقه پس از هر بار استفاده قابل شستشو است.

تونی فارار، 77 ساله، که جلیقه را امتحان کرد، گفت که تجربه خوبی داشته و احساس راحتی کرده است. او ادامه می دهد: «فکر نمی کنم شما اصلاً آن را احساس کنید. در واقع مانند این است که روی چیزی دراز بکشید و سپس برجستگی های کوچکی را در پشت خود احساس کنید و سپس فشار کمی را در حالی که شروع به پمپاژ می کند. اما می خواهم بگویم این فشار اصلا آزاردهنده نیست.»

این جلیقه در حال حاضر با موفقیت روی حدود 800 نفر آزمایش شده است و نتایج آن چنان مثبت بوده است که سازندگان آن در حال آماده شدن برای توزیع گسترده تر هستند. این جلیقه در حال حاضر برای نقشه برداری از قلب افرادی که از بیماری هایی مانند کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک یا بیماری عضله قلب رنج می برند استفاده می شود.