علائم حمله قلبی چیست؟ / در لحظات اولیه سکته قلبی چه کنیم؟

علائم حمله قلبی چیست؟  / در لحظات اولیه سکته قلبی چه کنیم؟

بر اساس آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، سالانه حدود 200 تا 300 هزار ایرانی بر اثر سکته قلبی جان خود را از دست می دهند. حمله قلبی فرآیندی است که در آن قسمت هایی از عضله قلب به دلیل کاهش جریان خون تخریب می شود، در واقع حمله قلبی زمانی رخ می دهد که جریان خون به دلیل انسداد ناشی از لخته شدن در رگ ها کاهش یابد یا متوقف شود.

دکتر محمد آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت، مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی را در کشورهای در حال توسعه می داند و می گوید: در ایران 46 درصد مرگ و میرها به دلیل بیماری های قلبی عروقی است و سکته قلبی در راس آن ها قرار دارد. این بیماری ها

علائم حمله قلبی چیست؟

درد شدید قفسه سینه یا دردی که به بازوی چپ سرایت می‌کند ممکن است تنها علامتی باشد که افراد را به حمله قلبی یا عوارض قلبی مشکوک می‌کند، اما باید گفت که حملات قلبی علائم گسترده‌تری را شامل می‌شود و حتی گاهی اوقات می‌تواند با درد قفسه سینه همراه باشد. سینه ها نباید ظاهر شوند.

به گزارش آنا، دکتر بابک حیدری اقدم، متخصص قلب و عروق درباره علائم این بیماری شایع و کشنده می گوید: درد در قسمت جلوی قفسه سینه که به گردن، بازوها به ویژه بازوی چپ، پشت و فک پایین گسترش می یابد، سرماخوردگی. عرق، حالت تهوع، رنگ پریدگی و این یکی از شایع ترین علائم سکته قلبی است که فرد باید به محض بروز آن به پزشک مراجعه کند.

وی افزود: اگر فردی با بروز هر یک از این علائم به موقع به پزشک مراجعه نکند و از درمان تخصصی بهره نبرد، دچار عوارض سکته مغزی یا حتی مرگ می شود.

شما می توانید با سکته زندگی کنید

وقتی کلمه سکته مغزی به میان می آید یا وقتی در بیمارستان متوجه می شویم که یکی از نزدیکانمان دچار سکته شده است، آن را فردی می بینیم که بخشی از بدن خود را بر اثر سکته مغزی یا تعادل از دست داده است. به کمک دیگران نیاز دارد اما باید گفت که امروزه با اقدامات انجام شده در وزارت بهداشت و مرکز اورژانس می توان از عوارض و حتی مرگ ناشی از سکته جلوگیری کرد.

دکتر فریدن نوحی، رئیس انجمن قلب و عروق و بیمارستان قلب شهید رجایی می گوید: اگر فرد مبتلا به سکته قلبی در کمتر از چهار ساعت به مراکز درمانی مجهز به تجهیزات احیای قلبی ریوی منتقل شود، علاوه بر عوارض، از مرگ نیز پیشگیری می کند.

دیدگاهتان را بنویسید