با چه کسی باید قهر کرد؟

در بین بازیکنان انفرادی که به اردوی اخیر تیم ملی دعوت نشدند، شاید کمترین مورد صحبت مهدی کایدی باشد. بازیکنی که فصل گذشته به فوتبال امارات رفت تا طعم لژیونر را بچشد. اما آنقدر بد کار شد که اماراتی ها مجبور شدند با دریافت مبلغی دوباره این بازیکن را به استقلال بدهند. کایدی از زمان بازگشت به ایران به غیر از اولین بازی برای استقلال، بازی نکرده و حتی ریکاردو سا پینتو نیز در بسیاری از بازی های این فصل تیمش او را از زمین خارج کرده و به ندرت به او فرصت 90 دقیقه بازی داده است. بنابراین تا به حال نتوانسته ایم از کارلوس کی روش در مورد مهدی کایدی چیزی بگیریم و او از دعوت نکردن او ناراحت بود. یکی دیگر از بازیکنان آبی پوش که ممکن است از لیست نهایی تیم ملی برای جام جهانی کنار گذاشته شده باشد، صالح حردانی است.

بازیکنی که بعد از رفتن فولاد توانست در ترکیب فرهاد مجیدی استقلال بدرخشد و به تیم ملی برسد، فرصت زیادی برای حضور در تیم سا پینتو پیدا نمی کند. سا پینتو اعتقادی به استفاده از صالح حردانی در سمت راست خط دفاعی ندارد و از کوین یاماگا بازیکنی که فصل گذشته یکی از عناصر هجومی استقلال بود در آن پست استفاده کرده است. بدیهی است نیمکت نشینی مستمر در استقلال فرصت حضور در لیست تیم ملی را به صالح حردانی نمی دهد. اما می توانیم در مورد دو بازیکن دیگر صحبت کنیم و کارلوس کی روش به چالش کشیده شد. مهدی مهدی پور از جمله بازیکنان موثر استقلال است که همچنان عملکرد قابل قبولی دارد. اما به نظر می رسد کی روش یکی از مهدی پور و روزبه چشمی را دوست داشته و با توجه به تجربه بیشتر روزبه چشمی تصمیم گرفته به این بازیکن فرصت بدهد. بزرگترین بحث استقلالی ها در مورد لیست اخیر تیم ملی و بزرگ ترین گلایه ای که از کارلوس کی روش داشته اند دعوت نشدن از محمد محبی است.

محبی این فصل به صورت قرضی از سانتا کلارای پرتغال به استقلال بازگشت و این روزها در کمال تعجب به عنوان بهترین بازیکن تیمش شناخته می شود. زمانی که مارک ویلموتس بلژیکی هدایت تیم ملی ایران را برعهده گرفت محبی به تیم ملی دعوت شد. در آن زمان او بازیکن تیم سپاهان بود و بعد آنقدر خوب کار می کرد که مورد توجه سانتا کلارا قرار گرفت. حضور در سانتا کلارا چیزی نبود که بتواند محبی را راضی کند. به همین دلیل او به استقلال بازگشت تا شانس حضور در جام جهانی را داشته باشد تا با بازی بیشتر نظر سرمربی تیم ملی ایران را جلب کند. او قسمت اول کارش را به خوبی انجام داده و تاثیرگذارترین چهره استقلال در این فصل است و سه امتیاز مهم را هم برای تیمش به دست آورد. اما قسمت دوم کار جلب نظر سرمربی تیم ملی را انجام نداد.

محبی بازیکن تکنیکی سطح بالایی است و به لطف فوتبال پرانرژی و پویایی که به نمایش می گذارد، توانایی حضور در لیست تیم ملی را دارد. تا به حال می توان به کارلوس کی روش ایراد گرفت که چطور چنین بازیکن باکیفیتی فرصت حضور در اردوی داخلی را پیدا نکرد. البته به طور کلی، تصور اینکه محبی با وجود دعوت به اردوی اخیر، شانس حضور در جام جهانی را داشته باشد، هنوز سخت است. این یکی از موقعیت او و ترافیک سنگین تیم ملی می آید. محبی یک وینگر و هافبک هجومی است. متأسفانه بازیکنان آماده و باتجربه زیادی در پست او در تیم ملی حضور دارند. در صورت حضور سردار آزمون در جام جهانی، کی روش از علیرضا جهانبخش و مهدی طارمی به عنوان بال استفاده خواهد کرد. پس اگر قرار باشد محبی در جناحین بازی کند دیگر فرصتی به او دست نمی دهد. علی گلی زاده به عنوان بازیکن پشتیبان در این پست همیشه در اولویت است. این مشکل بدون علاقه کارلوس کی روش به سبک بازی وحید امیری، بازیکن دیگری است که توانایی بازی در جناحین را دارد.

حرکت پر مشغله در میان جناح های تیم ملی فرصت محبی را می گیرد. برای بازی در پست هافبک تهاجمی تقریبا شرایط یکسان است. کی روش به دلیل تفکر دفاعی تر، معمولا از احمد نورالهی و سعید عزت اللهی استفاده می کند. در این میان اگر قرار باشد ترکیب هجومی تری انتخاب شود، شانس سامان قدوس از هر گزینه دیگری بیشتر است. باز هم در این پست ها باید به یکی دو گزینه محبوب دیگر برگردیم: یکی احسان حیسفی و دیگری مهدی ترابی. بسته به سبکی که کی روش می خواهد بازی کند، آن بازیکنان نیز می توانند شانس داشته باشند. این دقیقا همان لحظه ای است که شاید استقلالی ها را از دعوت نکردن محمد محبی ناراحت کرده باشد.

با توجه به دیدارهای اخیر در لیگ، وضعیت محمد محبی نسبت به بازیکنی مثل مهدی ترابی به وضوح مساعدتر است. او نشان داد که نسبت به همکارش بسیار سرحالتر است و در مقایسه با بازیکنان بومی اکنون از شرایط فنی بهتری نسبت به مهدی ترابی برخوردار است. با این حال، کارلوس کی روش در این مرحله علاقه ای به ریسک کردن ندارد و ترجیح می دهد به بازیکنانی که شانس تمرین با آنها را داشته و حداقل می داند که از نظر تجربه دست بالا را دارند، فرصت دهد. مهدی ترابی اگرچه در سال های اخیر بارها به تیم ملی دعوت شده است، اما فرصت چندانی برای حضور در ترکیب اصلی در مسابقات رسمی نداشته است.

دیدگاهتان را بنویسید