با گذشت یک سال هنوز رتبه بندی معلمان اجرا نشده است

با گذشت یک سال هنوز رتبه بندی معلمان اجرا نشده است

وزیر آموزش و پرورش در تازه ترین سخنان خود اولویت طرح رتبه بندی را ارتقای سطح سواد و کیفیت تربیت معلم و رقابت در این زمینه دانست و گفت: بحث اصلاح نظام حقوقی پس از طرح موضوع مطرح می شود. ارتقای شایستگی ها و توانمندسازی معلمان در اجرای طرح رتبه بندی.»

طرح ارزشیابی معلم در سال 90 در پی تصویب سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد. در فصل هفتم این سند، «ارتقای جایگاه و جایگاه اجتماعی نیروی انسانی با ایجاد سامانه سنجش صلاحیت های عمومی، تخصصی و حرفه ای، تعیین معیارهای ارزشیابی و افزایش رتبه علمی و آموزشی (نظام رتبه بندی) معلمان و … تقویت انگیزه رشد شغلی در آنها» یکی از راهکارها عملیاتی برای تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش اعلام شد که وزیر آموزش و پرورش در آخرین سخنان خود به آن اشاره کرد.

با جدی شدن اجرای رتبه‌بندی، بسیاری از فعالان صنفی به انتقاد از قانون و به‌ویژه قوانین رتبه‌بندی پرداختند و تاکید کردند که این رتبه‌بندی نمی‌تواند به اهداف سند اصلی تحول وزارت آموزش و پرورش برسد و به درستی محقق نشود. و شاید بتواند در بهبود وضعیت معیشتی معلمان نقش داشته باشد. برخی معتقدند اگرچه این قانون حداقلی است، اما اجرای آن بهتر از عدم اجراست. اما پس از گذشت حدود یک سال از تصویب قانون رتبه بندی، هنوز آن طرح اجرایی نشده است.

مهدی محمدیان (فعال صنف معلمان) درباره وضعیت قانون رتبه بندی به ایلانا گفت: ابتدا باید تاکید کنم آنچه به عنوان قانون رتبه بندی تصویب شد با آنچه معلمان انتظار داشتند بسیار متفاوت بود، اما به هر حال اجرای آن چیزی است که قانون شد. همچنین کند می رود

و ادامه داد: طبق قانون رتبه بندی قرار بود وزارت آموزش و پرورش ظرف سه ماه این قانون را اجرا کند اما اکنون بیش از ده ماه از آن تاریخ می گذرد و هنوز وزارت آموزش و پرورش آن را اجرا نکرده است. آنچه به عنوان علی الخصاب پرداخت می شود اصلاً به معنای اعمال این قانون نیست. در واقع در پرداخت علی الحساب، برای تمامی معلمانی که مشمول این طرح بودند، با احتساب رتبه معلمی، علی الحساب در سال 1401 حقوق دریافت کردند و حتی برای شش ماه اول سال 1400 مبلغی را پرداخت کردند. مبلغی حدود یک میلیون تومان; این بدان معناست که آنها به طور کامل پرداخت نکرده اند.

این فعال صنفی گفت: برای انجام رتبه بندی باید رتبه ها مشخص شود اما معلمان هنوز رتبه خود را نمی دانند. وزارت آموزش و پرورش در ماه های اخیر هر بار تاریخ تعیین رتبه ها را اعلام می کند. اخیراً سخنگوی آموزش و پرورش پایان آذرماه را زمان اعلام رتبه بندی معلمان اعلام کرد و با توجه به آنچه که شاهد بودیم، بعید می دانیم که حتی تا پایان آذرماه بتوانند رتبه بندی معلمان را مشخص کنند. تعیین درجات همچنان اعتراضاتی به رتبه ها وجود خواهد داشت. متاسفانه بعد از این همه مدت معلمان هنوز سرگردان هستند.

محمدیان گفت: چرا وزارت آموزش و پرورش در اجرای حقی که قانون شناخته شده است تعلل می کند؟ چه کسانی در راه هستند؟

این فعال صنفی در ادامه به وضعیت فوق العاده ویژه معلمان اشاره کرد و گفت: بی توجهی به امکانات قانون مدیریت خدمات کشوری از دیگر مشکلاتی است که معلمان به آن اعتراض دارند. ببینید، حتی اگر رتبه‌بندی بتواند به معلمان کمک کند، به دلیل این افزایش شدید قیمت‌ها و نرخ تورم، اثربخشی سابق خود را در بهبود نسبی معیشت معلمان از دست داده است. به همین دلیل دولت و مجلس برای بهبود وضعیت معیشتی معلمان باید ظرفیت قانون مدیریت خدمات کشوری و سایر نهادهای آموزشی را اجرایی کنند.

وی بیان کرد: در حال حاضر ویژه بسیاری از دستگاه ها با نرخ 50 درصد اعمال می شود اما برای معلمان حداکثر 27 درصد و میانگین 21 درصد اعمال می شود. ما در واقع معلمانی داریم که فقط 12% فوق العاده ویژه می گیرند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه در لایحه بازیابی حقوق 7 هزار میلیارد تومان برای این کار پیش بینی شده است، انتظار داریم به معلمان نیز توجه شود، اما متاسفانه نهادهای دیگر در حال مذاکره برای احقاق این حق هستند، اما همچنان شاهد تحرکاتی از سوی ما هستیم. ما آموزش در این مورد ندیده ایم.

این فعال صنفی گفت: تفاوت معلمان با سایر نهادها چیست؟ یکی از دلایل تفاوت حقوق ما با دستگاه های دیگر همین سر فوق العاده خاص است. فوق العاده بسیار موثر است زیرا 80 درصد از بندهای قانونی را پوشش می دهد. بنابراین اگر ویژه اضافی را نیز با ضریب 50 درصد در نظر بگیریم میزان آن می تواند قابل توجه باشد و به معیشت معلمان کمک کند. از وزارت آموزش و پرورش انتظار داریم موضوع را پیگیری کند.

محمدیان در ادامه تصریح کرد: تصور غلطی در افکار عمومی نسبت به افزایش حقوق معلمان با اجرای قانون رتبه بندی وجود دارد. در رتبه بندی 45 تا 90 درصد افزایش حقوق معلمان اعمال می شود اما باید توجه داشته باشیم که مثلاً این حداقل 45 درصد برای همه حقوق معلمان اعمال نمی شود. متأسفانه در جامعه القا شده است که اگر معلمی دستیار شود حقوقش 45 درصد افزایش پیدا می کند اما اینطور نیست. رتبه بندی شامل سه بند حق کار، حق کارمند و حق کار خاص است که این سه بند تقریبا 60 درصد جمله هستند نه کل جمله. با این حرف ها مثلاً برای یک دانشیار حدود 27 درصد افزایش حقوق اعمال می شود. البته همانطور که گفتم هنوز اجرایی نشده است و معلوم نیست آموزش و پرورش چه زمانی این قانون را اجرا می کند.

این فعال صنفی معلمان به مشکلات پیش آمده در اعمال رتبه برای برخی معلمان اشاره کرد و گفت: در قانون مشخص شده است که رتبه بندی برای چه کسانی اعمال شود، اما در نحوه اعمال آن مشکلاتی برای برخی معلمان ایجاد شده است که امیدواریم این مشکلات هر چه زودتر برطرف شود و البته درخواست ما این است که هر چه زودتر این قانون اجرایی شود.

وی در پایان گفت: تاخیر در اجرای قانون رتبه بندی باعث کاهش ارزش پولی می شود که با اجرای این قانون به حقوق معلمان اضافه می شود. در عین حال با تبلیغاتی که پیرامون رتبه بندی معلمان صورت می گیرد، افکار عمومی تصور می کنند که حقوق معلمان پس از اجرای رتبه بندی تغییر زیادی خواهد کرد که اینطور نیست و حتی با اجرای این قانون، معلمان همچنان برای تامین هزینه های خود دچار مشکل خواهند شد. ملاقات.

دیدگاهتان را بنویسید