بحران فرونشست زمین در 5 نقطه تهران / امتداد فرونشست زمین از بزرگراه آزادگان به تهران

بحران فرونشست زمین در 5 نقطه تهران / امتداد فرونشست زمین از بزرگراه آزادگان به تهران

شهرهای «صباشهر»، «نسیم شهر»، «اسلامشهر»، «رباط کریم» و «شهریار» از جمله مناطق کشاورزی و دشت‌های دارای رسوبات ریزدانه بودند و اکنون علاوه بر کشاورزی، مراکز جمعیتی بسیار فشرده و متراکم در آنها

مدیرکل دفتر مخاطرات، محیط زیست و مهندسی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی 5 شهر استان تهران را بیشتر در معرض خطر فرونشست دانست و گفت: فرونشست در حاشیه بزرگراه آزادگان در شهر تهران کمتر است. امیدواریم این پدیده در همین منطقه کنترل شود. بیش از این وارد محدوده شهر نشوید.

دکتر رضا شهبازی نسبت به مشکل فرونشست زمین در سه منطقه جنوب، جنوب غرب استان تهران و همچنین اصفهان هشدار داد و گفت: پدیده فرونشست زمین تهدید بزرگی برای شهرهای بزرگی مانند پایتخت است.

وی با تاکید بر اینکه فرونشست مشکل جدیدی نیست و در جنوب غرب پایتخت و تقریباً همه مناطقی که برداشت بی رویه آب و کشاورزی در 20 سال گذشته صورت گرفته به نوعی درگیر معضل فرونشست بوده اند، خاطرنشان کرد: بخشي از جنوب غربي شهر تهران كه رسوبات آن غليظ و ريز است، فرونشست 20 سال سابقه دارد و اولين گزارشات فرونشست در كشور از اين منطقه ارائه و مستند شده و متأسفانه فرونشست در بسياري از دشت هاي كشور افزايش يافت. کشور و اطراف شهرهای بزرگ

مدیرکل دفتر مخاطرات، محیط زیست و مهندسی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور علت اصلی فرونشست زمین از نظر زمین شناسی را جمع آوری و تخلیه بیش از حد منابع آب زیرزمینی دانست و ادامه داد: در مورد فرونشست، تعادلی بین میزان تخلیه آب و تامین سفره وجود ندارد و پس از زهکشی آب در فضای بین رسوبات سفره زیرزمینی و سطح زیرزمینی با آب جایگزین نمی شود که منجر به کاهش تدریجی آب می شود. فشردگی زمین و این فشردگی به صورت فرونشست در سطح زمین قابل مشاهده است و آثار و آثار مخربی بر جای می گذارد.

وی درباره مناطق جنوب غرب تهران که هشدار فرونشست در آنها جدی تر است، گفت: شهرهای صباشهر، نسیم شهر، اسلامشهر، رباط کریم و شهریار از جمله مناطق کشاورزی و دشت های ریزدانه، رسوبات هستند، در حال حاضر علاوه بر کشاورزی، بسیار زیاد است. مراکز فشرده و متراکم جمعیتی در آنها ایجاد شده است.

شهبازی ادامه داد: مناطق مذکور بیشتر در معرض خطر فرونشست هستند و به دلایل زمین شناسی فرونشست در حاشیه بزرگراه آزادگان به شهر تهران از وسعت کمتری برخوردار است.

وی درباره اقداماتی که باید برای جلوگیری از پیامدهای احتمالی فرونشست زمین انجام شود و دستگاه های پیشرو در این حوزه بیان کرد: فرونشست با برداشت بی رویه آب از منابع زیرزمینی ارتباط مستقیم دارد و طبق آمار و اخبار، میزان مصرف در مقایسه با به مقدار آبی که ذخیره می شود مهم تر است که بدانید این مقدار آب اضافی از کجا می آید.

به نقل از روابط عمومی سازمان زمین شناسی و مواد معدنی کشور، مدیرکل دفتر مخاطرات، محیط زیست و مهندسی سازمان زمین شناسی و مواد معدنی کشور ادامه داد: آبی که بیش از حد مصرف می شود به منابع آب زیرزمینی فشار وارد می کند و تا زمانی که نتوانیم به تعادل بین بهره برداری از منابع آب زیرزمینی و ایجاد کمیت ذخیره دست یابیم، این روند ادامه دارد.

وی با بیان اینکه ایجاد تعادل بین ذخیره و مصرف آب بر عهده وزارت نیرو و سازمان آبفا است، تصریح کرد: البته بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی است که البته در تهران علاوه بر این برای مصرف کشاورزی، مصرف شهری و صنعتی نیز وجود دارد و در نهایت باید این تعادل برقرار شود تا از توسعه بیشتر پدیده فرونشست جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید