اجرای برنامه مقاومت در برابر فرونشست شدید در اصفهان! / فرماندار جدید باید راهی برای خاموش کردن هشدار فرونشست بیابد

ساعت: 10:50
تاریخ انتشار: 14/04/08
کد خبر: 1779066

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: امروز باید به سمت حفظ منابع آبی موجود حرکت کنیم، طرح مقاومت در برابر فرونشست به دستگاه های اجرایی استان اصفهان ابلاغ شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ منصور شیش فروش در گفت و گو با صاحب نیوز اظهار کرد: طی سه سال گذشته اقدامات لازم برای کنترل وضعیت فرونشست در این استان انجام شده و با همکاری دستگاه ها مناطق مرتبط با این پدیده رصد شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان افزود: جلسات مدیریت بحران با موضوع فرونشست با حضور رئیس سازمان زمین شناسی کشور برگزار شد و در سال های اخیر زمینه برای حضور کارشناسان زمین شناسی در سازمان زمین شناسی فراهم شده است. استان در خصوص پایش دشت های استان نیز طبق تفاهم نامه های مدیریت بحران استان با سازمان زمین شناسی، تیم های این سازمان در استان مستقر شدند.

وی گفت: امروز باید به سمت حفظ منابع آبی موجود در چاه حرکت کنیم، طبق گزارش ها طی دهه گذشته شاهد کاهش 15 تا 20 درصدی بارندگی بوده ایم. همچنین 40 درصد از رواناب کشور را کاهش دادند که شرایط خاصی را به کشور تحمیل کردند.

این فروشنده شیشه خاطرنشان کرد: برای تطبیق با شرایط خشکسالی و کم آبی پروژه های موفقی در کمترین زمان ممکن اجرا و اجرا می شود. خوشبختانه امروز پروژه های دانشگاهی و علمی خوبی روی میز است تا بتوانیم خود را با شرایط کم آبی وفق دهیم.

وی افزود: فرو رفتن زمین لرزه آرام است و خشکسالی پیامدهای زیادی برای محیط زیست از جمله گرد و غبار، آلودگی هوا، فرورفتن و … دارد و برداشت بی رویه آب از سفره های آب زیرزمینی این مشکل را تشدید می کند. حفر چاه‌های جدید، زیرا برداشت نادرست آب از سفره‌های زیرزمینی باعث غرق شدن زمین شده است.

* بسیاری از مناطق اصفهان درگیر فرونشست هستند!

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: شهرستان های کاشان آران و بیدول، بادرود و اردستان و دشت مهجار درگیر فرونشست، اطلس فرونشست تهیه و مناطق اولویت دار شناسایی شدند. کارشناسان از روش های یکپارچه برای بررسی مشکل و پردازش تصاویر ماهواره ای در دشت های استان و شهر اصفهان در مناطق رنان، حبیب آباد، دولت آباد و خوراسگان استفاده کردند و آزمایش ها و جلسات متعددی برگزار شد.

وی اعلام کرد: حدود 35 درصد از مساحت مورد بررسی در استان آب منطقه ای اعلام شده و هزار حلقه چاه پیزومتریک حفر شده است.

* بررسی خطرات فرونشست در دستور کار همه دستگاه ها

فروش مشخص شده شیشه: سازمان سنجش منابع آب و چاه های اکتشافی، تهیه بانک اطلاعاتی مناطق مورد مطالعه، حفاری چاه های کشاورزی کم بازده، ایجاد و جایگزینی چاه های کشاورزی با فاضلاب در مناطق ممنوعه، تقویت و ایجاد مستقر شده است. گروه های گشت و بازرسی، تهیه و نصب کنتورهای حجمی آب و برق، اطلاع رسانی و استقرار سامانه پایش، کنترل و خروج از چاه، کنترل، پایش چاه های غیرمجاز و بررسی خطرات فرونشست از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زمینه های تحقیق

وی افزود: جهاد کشاورزی موظف است در زمینه مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی اقداماتی را انجام دهد که تاکنون 121 هزار طرح آبیاری انجام داده است. 12000 گلخانه برای کاهش مصرف و اجرای الگوی کشت و توسعه گیاهان دارویی در حال فعالیت هستند که اقدامات لازم انجام شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان گفت: سازمان زمین شناسی و شهرداری برای نصب جی پی اس در مناطق پرخطر و ارزیابی وضعیت فعلی اصفهان تفاهم نامه امضا کردند. تفاهم نامه ای در مورد اثرات فرونشست به امضا رسیده است. اداره راه و شهرسازی باید ساختمان های بلندمرتبه را ارزیابی کند و قانون موظف است استانداردها و الزامات اجرای سازه ها را در مناطقی که فرونشست دارد اعلام کند.

وی ادامه داد: دستگاه ها موظفند سامانه ها را از اثرات زمین لغزش حفظ کنند، اداره راه و شهرسازی از توسعه در مناطق آسیب دیده رانش زمین و در پهنه خطر جلوگیری کرده و از ازدحام در این مناطق جلوگیری کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید