زنگ هشدار “زلزله خاموش”؛ در کمین استان کرمان/ کاهش برداشت آب های زیرزمینی و اصلاح الگوی کشت دو راه مقابله با فرونشست است.


ساعت: 11:04
تاریخ انتشار: 1301/08/16
کد خبر: 1909153

مدیرکل زمین شناسی و تحقیقات معدنی استان کرمان بیان کرد؛

علی رشیدی گفت: برای مقابله با پدیده فرونشست همه نهادها به این نتیجه رسیده اند که در حوزه برداشت آب های زیرزمینی و امور کشاورزی اصلاحاتی صورت گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی رشیدی در گفتگو با راه آرمان؛ وی با بیان اینکه مشکل فرونشست موضوعی است که در دهه های اخیر در استان کرمان و در سطح کشور بسیار مورد توجه قرار گرفته است، گفت: اثرات این پدیده در پنجاه سال گذشته در کشور آغاز شد اما در دو دهه اخیر. , گستردگی مناطق غوطه وری ناشی از برداشت بیش از حد آب از منابع زیرزمینی است.

مدیرکل زمین شناسی و تحقیقات معدنی استان کرمان ادامه داد: مشکلی که در حال حاضر در کشور و مناطق مختلف استان حائز اهمیت است فرونشست زمین است که به دلیل برداشت بی رویه آب از منابع زیرزمینی رخ داده است.

وی با بیان اینکه اولین فرونشست زمین در دهه چهل در شهرستان رفسنجان گزارش شده و همچنان در این منطقه ادامه دارد، گفت: همراه با سازمان زمین شناسی برخی ارگان ها مانند آبفای منطقه ای و راه و شهرسازی در حال انجام هستند. فعالیت در آنها باید با فرونشست مقابله کند و ما به عنوان سازمان زمین شناسی وظیفه پایش خطر فرونشست را به ترتیب در سطح کشور و استان داریم.

رشیدی ابراز کرد: مشکل فرونشست سال ها در مناطق مختلف استان وجود دارد و در بسیاری از موارد از حد مجاز و بحرانی فراتر می رود. در نواحی جنوبی استان کرمان فرونشست از دهه هفتاد آغاز شده است و برخی نقاط بیشترین درگیری و میزان فرونشست را گزارش کرده اند که دشت عنبرآباد و دشت فاریاب است، اما میزان فرونشست در منوجان کمتر است و البته. سایر مناطق جنوبی بسته به شرایط کم و بیش فرونشست دارند.

مدیرکل زمین شناسی و تحقیقات معدنی استان کرمان تصریح کرد: در نواحی شمالی استان در دشت های رفسنجان، زرند و سیرجان مناطق از دهه 40 و 50 درگیر فرونشست بوده و این مشکل همچنان ادامه دارد. و البته فرونشست در مناطق زرند و رفسنجان از بیشترین میزان فرونشست در کشور است.

وی بیان کرد: در چند سال گذشته میزان فرونشست زمین در اطراف شهر کرمان و نواحی داخلی کرمان رخ داده و در مرکز استان به عنوان یک کلان شهر میزان فرونشست زمین قابل توجه بوده و در گذشته دو سه سال این مقدار نیز افزایش یافته است.

رشیدی تصریح کرد: در نواحی شرقی دشت فخرج و نرماشیر از جمله مناطقی است که به طور قابل توجهی درگیر پدیده فرونشست است و گستردگی و میزان فرونشست در این مناطق قابل توجه است و در جنوب غربی استان. در محدوده شهرستان ارزوئیه از جمله دشت سوغان و دولت آباد از مناطق پست استان است.

مدیرکل زمین شناسی و تحقیقات معدنی استان کرمان در خصوص اقدامات انجام شده در زمینه کاهش فرونشست در سطح کشور و استان گفت: در طرح ملی کاهش خطر حوادث و سوانح، موافقت نامه ای به تصویب رسید. دولت در آذرماه 1400 و تعهدات برای نهادها مشاهده شد که اکثر وظایف به عهده وزارت نیرو گذاشته شد.

وی ادامه داد: از جمله فعالیت ها می توان به حذف چاه های غیرمجاز و کاهش بهره برداری از این چاه ها با توجه به قوانین و مقررات مصوب در این حوزه اشاره کرد. وزارت راه و شهرسازی موظف است آیین نامه جدیدی را برای بحث ساخت و ساز در مناطق فرونشست تدوین کند تا ساختمان های واقع در این پهنه ها ایمنی قابل قبولی داشته باشند و سازمان نقشه برداری باید میزان فرونشست را تعیین کند. به طور کلی مجموعه اقدامات در نظر گرفته شده در برنامه ملی کاهش ریسک برای نظارت و جلوگیری از برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی نیز دارای قطع های استانی است.

رشیدی ابراز کرد: برنامه مناسب سازی کم آبی یکی از اقداماتی است که برای کاهش فرونشست در استان اندیشیده شده است. زیرا همه ما می دانیم که بخش قابل توجهی از آبی که از منابع آب زیرزمینی جمع آوری می کنیم در کشاورزی استفاده می شود. بنابراین تغییر در الگوی کشت و روش های آبیاری نوین باید مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل زمین شناسی و تحقیقات معدنی استان کرمان تصریح کرد: در استان کرمان سند مدیریت سازگاری با کم آبی تهیه شده و این برنامه از سال 1398 تدوین شده و تا سال 1393 ادامه خواهد داشت و در این مدت حدود یک میلیارد مکعب است. متر باید از منابع ذخیره آب زیرزمینی جمع آوری شود. زیرا اکنون بیلان آبی استان منفی است.

وی با بیان اینکه همه دستگاه ها به این نتیجه رسیده اند که باید در حوزه استحصال آب های زیرزمینی و مسائل کشاورزی اصلاحاتی صورت گیرد، خاطرنشان کرد: این موضوع باید درخواستی از رسانه ها و اقشاری ​​باشد که نظام فکری جامعه محسوب می شوند. باید انجام شود و در این زمینه همکاری بین اقشار مختلف مردم به ویژه در زمینه مصرف آب شیرین انجام شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید