کنترل فرونشست در استان کرمان با کاهش برداشت از آب های زیرزمینی / لزوم توجه کارکنان به سند ملی سازگاری با کم آبی

ساعت: 09:51
تاریخ انتشار: 14/06/09
کد خبر: 1787470

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی استان کرمان گفت؛

علی رشیدی گفت: برای کنترل وضعیت و کاهش فرونشست، کشاورزان باید با همکاری یکدیگر برداشت از منابع آب زیرزمینی را کاهش دهند و به موازات آن، موضوع طرح حمل و نقل آب نیز برای تامین آب سالم باید مورد توجه جدی قرار گیرد. منابع موجود در استان

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی رشیدی در گفتگو با راه آرمان; وی با بیان اینکه فرونشست یکی از معضلاتی است که در سال های اخیر تقریبا بحرانی شده است، گفت: دلیل خاص این امر بهره برداری بی رویه از منابع آب زیرزمینی است.

مدیرکل زمین شناسی و تحقیقات معدنی استان کرمان با اشاره به اینکه برخی کشورها زودتر از ما مشکل غرق شدن را تجربه کرده و با آن برخورد کرده اند، گفت: در کشور و استان ما عمده برداشت از منابع آب زیرزمینی است و این اقدام باعث ناراحتی شده است. تعادل آب های زیرزمینی و از سوی دیگر خشکسالی های بیشتر در سال های اخیر به دلیل کمبود مخزن و کمبود منابع آب زیرزمینی و در نتیجه نشت زمین، درزها و شکاف هایی را ایجاد کرده است که در سطح زمین قابل مشاهده است.

وی تصریح کرد: استان کرمان سابقه طولانی فرونشست دارد و این مشکل برای اولین بار در کشور در استان کرمان وجود دارد و این اتفاق اولین بار در سال 1346 در دشت رفسنجان و در دشت های شمالی استان کرمان در دهه 50 گزارش شد. دهه 60 و 60 در شهرهای سیرجان، رفسنجان، زرند و بخش‌هایی از کرمان نیز ظاهر شد.

رشیدی بیان می کند: در اواخر دهه 70 در دشت های جنوبی استان به دلیل توسعه کشاورزی و برداشت بی رویه از منابع آبی در دشت های جنوب و شرق استان در مناطقی مانند فهرج، عنبرآباد، گیرافت، فاریاب، کله گنجه، منوجان و. کهنوج از جلسه.

مدیرکل زمین شناسی و تحقیقات معدنی استان کرمان گفت: در حال حاضر بیشترین میزان فرونشست را در مناطق ارزویه و عنبرآباد و همچنین در مناطق دشت جنوبی کرمان در باغین، دشت چاری و سایر مناطق داریم. مشکل در دو سال اخیر تشدید شده است.

وی ادامه داد: مناطق درگیر فرونشست تمام ساختمان ها و سازه های آن تحت تاثیر قرار می گیرد و در این بین برخی از مناطق روستایی و شهرها بیشتر تحت تاثیر این معضل قرار دارند.

رشیدی با اشاره به اینکه بر اساس اعلام سازمان زمین شناسی، بیشترین فرونشست در دهه 80 مربوط به دشت رفسنجان با حدود 30 سانتی متر در مدت اندازه گیری بوده است، گفت: در عنبرآباد 18 سانتی متر فرونشست و در ارزوئیه 13 سانتی متر این میزان فرونشست را داریم. فرونشست به عوامل زیادی بستگی دارد.

مدیرکل زمین شناسی و تحقیقات معدنی استان کرمان گفت: امسال اینطور نیست که از منابع آب زیرزمینی اضافه برداشت داشته باشیم و بلافاصله اثر غرق شدن را ببینیم. چون این اثر با تاخیری چند ساله نمایش داده می شود.

وی با بیان اینکه باید تدابیری برای کنترل فرونشست اندیشیده شود و کنترل مصرف تنها راه حل موجود است، گفت: وضعیت استان ما خشک است و از شمال تا جنوب استان نیز به کشاورزی و استفاده از منابع آب زیرزمینی مشغول هستند. در این شرایط باید تکالیف استان در سند ملی سازگاری با کم آبی انجام شود.

رشیدی در پایان خاطرنشان کرد: برای کنترل وضعیت و کاهش فرونشست، کشاورزان باید با همکاری یکدیگر برداشت از منابع آب زیرزمینی را کاهش دهند و در عین حال موضوع طرح حمل و نقل آب نیز باید با جدیت پیگیری شود تا منابع آبی سالم‌تر در کشور تامین شود. حومه شهر.» و سپس اثرات فرونشست کمتری را مشاهده می کنید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید