لزوم توجه کارکنان به حفظ قلعه دو هزار ساله کرمان/ «کالا دختر»؛ نشانه ای برای مردم کرمان که سعی دارند خود را از حمله دیگران در امان نگه دارند

ساعت: 08:29
تاریخ انتشار: 1400/09/13
کد خبر: 1789271

سید محمدعلی گلاب زاده با بیان اینکه اطلاعات زیادی از تاریخچه قلعه دختر در دست نیست، اما حداقل می دانیم که این بناها بیش از 2000 سال قدمت دارند، گفت: مردم کرمان در تمام طول این مدت همواره برای حفظ جان و مال خود تلاش کرده اند. تاریخ “از آنها در برابر هجوم بیگانگان محافظت کنید و به همین دلیل قلعه در آن زمان ساخته شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید محمدعلی گلاب زاده در گفتگو با راه آرمان; وی گفت: کلاه دختر و کلاه اردشیر قدمتی چند هزار ساله دارند و حصارهای محکمی هستند که جان و مال و ناموس مردم کرمان را برای صدها سال حفظ می کنند. به نظر من این بناها بر گردن همه کرمان ها حق بزرگی دارد و مردم کرمان باید برای حفظ و حراست از آنها حساسیت لازم را داشته باشند.

این مورخ کرمانی ادامه داد: از تاریخچه قلعه دختر اطلاعات زیادی در دست نیست، اما حداقل می دانیم که این بناها بیش از دو هزار سال قدمت دارند. اعتقاد بر این است که قلعه اردشیر توسط اردشیر بابکان ساخته شده است. اما غیر از آن نکته مهم این است که ساکنان کرمان همواره در طول تاریخ سعی داشته اند تا جان و مال خود را از حمله بیگانگان حفظ کنند و به همین دلیل این قلعه در آن زمان ساخته شده است.

وی گفت: از آنجایی که بیشتر حملات از طریق خراسان انجام شده است. به همین دلیل قلعه دختر دوم در ابتدای جاده زرندی ساخته شد که هنوز هم وجود دارد و دیده می شود. آتش سوزی در قلعه دختر کرمان خبر داد که حمله ای در حال انجام است و کارکنان قلعه دختر درها را بستند و ماموران آماده دفاع شدند.

گلاب زاده گفت: قلعه دختر خاطرات تاریخی عجیبی دارد که به شدت حفاظت شده است. از جمله اینکه سلطان شبلی در زمان آل مظفر مدتی در این قلعه محبوس بود و ماجراها در زمان سلجوقیان و یا سایر اسیران که در آنجا بودند اتفاق افتاد.

این مورخ کرمانی افزود: شاه زوزن به موقع به حکومت کرمان منصوب شد و در تاریخ ثبت شده است که بر اثر حملات و تهاجمات مختلف مردم کرمان دچار محرومیت مالی شدند و شاه زوزن نتوانست کار خاصی برای مردم کرمان انجام دهد. که چند کلکسیونر بزرگ طلا و سیم از داخل قلعه دختر برداشت و با خود به خراسان برد و نمی دانیم آثاری از او هست یا نه.

وی گفت: قلعه دختر و قلعه اردشیر بناهای ارزشمندی هستند که باید تخلیه می شدند و محوطه های اطراف آن باید بررسی و طراحی می شد و فضا به گونه ای ایجاد می شد که این دو اثر تاریخی آثاری از گذشته در کرمان باشد. .” ایمن بودن

گلاب زاده با بیان اینکه بخش قابل توجهی از این قلعه توسط خودمان تخریب می شود و بخشی دیگر از کسانی که هنوز معتقدند هنوز چیزهایی در قلعه وجود دارد، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که مایه تاسف است نصب دکل بلند است. مایه شرمساری است که امیدواریم مسئولان هر چه زودتر این سکو را بردارند و زمینه تخریب این اثر تاریخی را فراهم نکنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید