بخشودگی ۶ هزار میلیارد تومان جرایم مالیاتی تولیدکنندگان


ساعت: 12:23
تاریخ انتشار: 1301/10/04
کد خبر: 1919742

رئیس سازمان مالیاتی از بخشودگی جرایم واحدهای تولیدی به مبلغ 6 هزار میلیارد تومان در سال گذشته خبر داد و گفت: واحدهای تولیدی در صورت تسویه اصل بدهی مالیاتی خود می توانند از حداکثر بخشودگی جرایم مالیاتی بهره مند شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دولت سیزدهم در بودجه سال 1401 بر اساس سیاست‌های حمایت از تولید و رفع موانع تولیدکنندگان، نرخ مالیات ماده (105) قانون مالیات‌های مستقیم را برای اشخاص حقوقی که دارای پروانه کسب از وزارتخانه‌های ذیربط در سال 96 هستند کاهش داد. فعالیت های تولیدی در سال 1400 که معادل پنج درصد است.

نرخ مالیات واحدهای تولیدی پنج درصد کاهش یافت

بر این اساس نرخ مالیات واحدهای تولیدی از 25 درصد به 20 درصد کاهش یافت که این معافیت در کنار سایر معافیت ها و معافیت ها و مشوق های قانونی اجرا شد.

حمایت مالیاتی دولت سیزدهم از واحدهای تولیدی فقط برای امسال نبود. بلکه در لایحه بودجه سال 1402 تصویر رنگارنگ تری از حمایت از بخش تولیدی به چشم می خورد به گونه ای که علاوه بر کاهش پنج درصدی نرخ مالیات واحدهای تولیدی، با کاهشی دیگر به هفت درصد رسید. 2 به هفت درصد می رسد.

رویکرد انصاف محور و حمایتی دولت از تولیدکنندگان

رویکرد انصاف محور و حمایتی دولت از تولیدکنندگان را برای دومین سال متوالی در دولت سیزدهم شاهد بودیم که در دهه های اخیر بی سابقه بوده است. در همین راستا سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت اعلام کرد که پیشنهاد وزارت اقتصاد کاهش دو درصدی نرخ مالیات در سال 1402 پس از کاهش 5 درصدی نرخ مالیات در سال 1401 است. که به تصویب هیأت مدیره رسید و وزیران منصوب شدند.

دولت سیزدهم به منظور کاهش فشار بر بخش تولید، درآمدهای مالیاتی را با رویکرد چرخشی تحول آفرین در حوزه های شناسایی مودیان جدید، مبارزه با فرار مالیاتی، توسعه پایه های مالیاتی مانند مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر خودروهای لوکس و خانه های گران قیمت و … برنامه ریزی کرده است. مالیات بر خانه های خالی

بر اساس آخرین گزارش سازمان امور مالیاتی کشور، مجموع وصول مالیات های مستقیم و کالا و خدمات در هشت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با 310 سجاف 62 درصد افزایش داشته است. این رقم به بالاترین نرخ رشد در 10 سال گذشته رسیده است.

وصول مالیات در سال های 1390 تا 1399 نشان می دهد که میزان مالیات بین 28 تا 192 هزار میلیارد تومان بوده و در سال گذشته مالیات وصول شده 305 هزار میلیارد تومان بوده است، بررسی روند وصول مالیات نشان می دهد که همه در حال حاضر پس از گذشت هشت ماه از امسال به اندازه کل سال گذشته مالیات اخذ شده است.

در دولت‌های گذشته بیشترین فشار مالیاتی بر بخش تولیدی اقتصاد و کارگران بود، اما در این دولت با تمرکز بر مبارزه با فرار مالیاتی، ساماندهی کارت‌خوان‌های داده‌محور، هدف‌گیری به جای حسابرسی‌محور و… موارد، فشار بر بخش تولید و ما تولید کننده هستیم.

نظام مالیاتی در این دولت از مالیات سنتی استانی به مالیات استانی مبتنی بر داده و هوشمند رفته است.

شناسایی فرار مالیاتی در اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم

شناسایی فرار مالیاتی نیز در اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم در سال 1393 مورد توجه قرار گرفت و یکی از رویکردهای این قانون رسیدگی قضایی به جرایم مالیاتی بود که در این دولت با تعامل قوه قضائیه و سازمان مالیاتی ، جرم انگاری فرار مالیاتی و تعیین مجازات های کیفری با جدیت.

با هوشمندسازی نظام مالیاتی، تمرکز بر داده محور و ایجاد سامانه های مختلف، قابلیت شناسایی فرار مالیاتی تا حد قابل توجهی افزایش یافته است، همچنین با حمایت مردم در گزارش فساد در سازمان سامانه افشای مالیات، بیشتر بیش از چهار هزار مورد فساد از سوی سازمان مالیات در دست بررسی است.

حمایت از بنگاه های تولیدی و دانش بنیان با مشوق های مالیاتی

حمایت از بنگاه‌های تولیدی و دانش‌بنیان با مشوق‌های مالیاتی یکی دیگر از رویکردهای حمایتی دولت است تا در سالی که به عنوان سال تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌زا نامگذاری شده است، شاهد رونق ساخت‌وساز در مسیر کشور باشیم. اقتصاد

کاهش پنج واحد درصدی نرخ مالیات شرکت ها، نرخ مالیات صفر برای انتقال سود شرکت به هزینه افزایش سرمایه و اعطای اعتبار مالیاتی برای شرکت های دانش بنیان، بخشودگی 70 تا 100 درصدی مالیات. جرایم بر اساس سال و نوع بدهی مالیاتی بر اساس اختیارات ناشی از مواد 167 و 191. قانون مالیات های مستقیم برای احیای شرکت ها و حمایت از تولید، اقساط پنج ساله به اضافه یک سال تنفس (مجموعاً 6 سال) بدهی ثابت شرکت های تولیدی در اجرای ماده 167 قانون مالیات های مستقیم موضوع بند (2) مصوب شصت و هشتمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی در تاریخ 20 خرداد ماه 1401 در راستای حمایت از تولید و اشتغال است. سیاست دولت برای حمایت از تولیدکنندگان

با اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، شناسایی حدود 2 میلیون مودیان جدید، اتصال 9 میلیون و 500 هزار دستگاه کارتخوان به پرونده مالیاتی و شناسایی فرار مالیاتی در وصول مناسب درآمدهای مالیاتی نقش داشت.

همچنین اعمال نرخ صفر مالیاتی برای انتقال سود انباشته شرکت های بورسی و غیر بورسی بابت افزایش سرمایه در اجرای بند (و) تبصره (2) قانون بودجه سال 1401 برای تشویق سرمایه گذاری در شرکت های پذیرفته شده. تسریع در بازپرداخت مالیات شرکت های تولیدی، مشارکت مالیاتی تا 6 ماه اعلامیه شرکت ها برای اجرای 1400 تحت اختیارات ماده 167 قانون مالیات های مستقیم برای کاهش فشار بر بنگاه های اقتصادی و پرداخت حق بیمه مالیاتی است. یکی از بندهای کمکی دیگر

دولت برای حمایت بیشتر از تولید و اشتغال، عناصری را در قانون مالیات‌های مستقیم پیش‌بینی کرد که مهم‌ترین آن‌ها ماده 132 قانون مالیات‌های مستقیم است که درآمد اظهار شده ناشی از فعالیت‌های تولیدی و معدنی اشخاص حقوقی غیردولتی را بیان می‌کند. در واحدهای تولیدی یا معدنی که از تاریخ اعمال این ماده معرفی شده اند پروانه بهره برداری توسط وزارتخانه های ذیربط برای آنها صادر می شود یا قراردادهای معدن و فروش منعقد می شود و همچنین درآمد حاصل از خدمات بیمارستان ها، هتل ها و مراکز گردشگری اسکان اشخاص معین که از تاریخ تعیین شده صادر می شود از تاریخ شروع بهره برداری یا استخراج یا فعالیت برای مدت پنج سال و در مناطق کمتر توسعه یافته به مدت 10 سال مشمول مالیات با نرخ صفر می شود.

بخشودگی معوقات مالیاتی تولیدکنندگان در راستای حمایت از تولید و تولیدکنندگان

بخشودگی جرایم مالیاتی تولیدکنندگان برای حمایت از تولید و تولیدکنندگان یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی بود که اجرا شد، بر اساس اعلام داود منظور رئیس سازمان امور مالیاتی کشور، این سازمان از اختیارات ماده 191 این قانون استفاده کرد. در خصوص مالیات های مستقیم برای حمایت از این بخش، واحدهای تولیدی به ویژه واحدهای تولیدی آسیب دیده از کرونا و تحریم های اقتصادی نسبت به بخشودگی درصد بالایی از معوقات مالیاتی این مودیان اقدام کردند.

رئیس سازمان مالیاتی از بخشودگی جرایم واحدهای تولیدی به مبلغ 6 هزار میلیارد تومان در یک سال گذشته خبر داد و گفت: واحدهای تولیدی در صورت تسویه اصل بدهی مالیاتی خود می توانند از حداکثر بخشودگی جرایم مالیاتی بهره مند شوند. .

بر اساس گزارش سازمان مالیاتی، در سال گذشته به طور میانگین 85 درصد از کل جرایم مالیاتی مودیان برای واحدهای تولیدی متقاضی ساده سازی شده است. این نسبت برای استان های کمتر توسعه یافته از جمله آذربایجان غربی، اردبیل، ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه و همدان بیش از 95 درصد است.

سیاست های مالیاتی با ایجاد قوانین مناسب برای حمایت از تولید در این دولت، سیاست هایی مانند تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه، وضع مالیات بر خانه های خالی و خودروهای لوکس و موارد دیگر دنبال می شود. پروژه های معلق برای بیش از 2 سال؛ اما اکنون با اهتمام وزرای دولت و بررسی دقیق نمایندگان مجلس در حال رسیدگی است.

طرح هایی که به دنبال هدایت وجوه سرگردان و نقدینگی به سمت تولید و خروج معامله گران در بخش مسکن، خودرو، طلا و ارز است. اگر سرمایه ها از واسطه گری و سوداگری به سمت فعالیت های تولیدی و تولیدی سوق داده شود، شاهد رونق بخش تولید و بهبود وضعیت اقتصادی خواهیم بود.

همچنین لایحه اصلاح بند 132 قانون مالیات های مستقیم از تولیدکنندگان با ارائه مشوق های مالیاتی حمایت می کند، این بند از بخش تولید حمایت می کند.

برای کمک به تولید، معافیت‌ها و مشوق‌های قابل توجهی برای واحدهای تولیدی در نظر گرفته شده است، زیرا هر واحد تولیدی در ابتدای راه‌اندازی با مشکلات عدیده‌ای از جمله کمبود نقدینگی و بازگشت سرمایه پایین مواجه است، این سیاست‌ها می‌توانند در رفع این مشکلات نقش داشته باشند. برخی از این مشکلات موثر باشد.

مشوق های مالیاتی باعث افزایش سرمایه در گردش شرکت ها و جذب نیروی کار و افزایش تولید می شود، از این رو نقش سیاست های مالیاتی در حمایت از بخش رسمی اقتصاد بسیار موثر و هدفمند است و رفع موانع تولید است.

دیدگاهتان را بنویسید