برجام قابل احیا نیست/برنامه هسته ای ایران آنقدر پیشرفته است که با حمله نظامی نابود شود

برجام قابل احیا نیست/برنامه هسته ای ایران آنقدر پیشرفته است که با حمله نظامی نابود شود

نشریه آمریکایی فارین افرز در تحلیلی احیای برجام در شرایط کنونی را بعید ارزیابی کرد و مخالفت با برنامه هسته ای ایران از طریق حمله نظامی را بی فایده دانست.

سوزان ملونی، تحلیلگر ارشد مؤسسه بروکینگر، در مقاله ای با عنوان «پس از معامله ایران» برای مجله «فارین افر» به بررسی طرح B واشنگتن در روابط با تهران پرداخت. در بخش هایی از این مقاله آمده است:

واقعیت ها واقعیت هستند: توافق هسته ای قابل نجات نیست.

یک دهه پیش، مذاکره با غرب تنها راه خروج از تحریم‌های فاجعه‌بار را به تهران پیشنهاد کرد. امروز تهران چین و روسیه را جایگزینی جذاب می بیند. و بدون همکاری پکن و مسکو، واشنگتن نمی تواند فشار کافی بر تهران وارد کند تا رهبرانش را متقاعد به سازش کند.

حتی اگر دیپلماسی در احیای برجام موفق شود، چندان واضح نیست که منافع آن بیشتر از هزینه ها باشد.

حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران خطر تشدید تنش‌های منطقه‌ای پرهزینه را به همراه خواهد داشت و در بهترین حالت تنها به طور موقت از تهدید ایران هسته‌ای مهلت می‌دهد. برنامه هسته ای ایران بسیار پیشرفته تر از آن است که به طور دائم توسط حملات هوایی نابود شود، با تاسیسات حیاتی که به گونه ای طراحی شده اند که آسیب ناپذیر باشند و در نزدیکی مراکز اصلی جمعیت قرار دارند.

ایران ممکن است تنها تحت تأثیر غرب نباشد، زیرا ایالات متحده و متحدانش را در حال افول می بیند. مقررات پذیرش مجدد تنها اهرم اقتصادی علیه تهران نیست. بسیاری از کشورهای دیگر تجارت و سرمایه گذاری در ایران را اهرم مهمی می دانستند و تا حد زیادی در مقابل تحریم ها مقاومت کردند، مگر در آستانه مذاکرات هسته ای. جمهوری اسلامی همواره بر روابط تجاری و بانکی با دبی متکی بوده است و تا اواخر سال 2022 آلمان برنامه اعتبار صادراتی و سایر مشوق های تجاری را برای تشویق، حداقل در تئوری، همکاری اقتصادی با تهران حفظ کرده است.

دولت بایدن باید به تعامل با ایران در مورد موضوعات خاصی که هر دو طرف ممکن است به آن اهمیت دهند، ادامه دهد، از جمله ادامه بی سر و صدا به دنبال آزادی اتباع خارجی و دوتابعیتی بازداشت شده توسط تهران. ایالات متحده نیز نباید کاری کند که مذاکرات جاری بین ایران و همسایگان خلیج فارس را دلسرد کند. بعید است که این گفتگوها به چیزی جز صلح سرد منجر شود، اما دیپلماسی مستقیم می تواند به جلوگیری از تبدیل اصطکاک به بحران کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید